امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

نهادهای دولتی و عمومی برای گردشگریِ دسترس‌پذیر، هماهنگ می‌شوند

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به تشکیل «میز تخصصی گردشگری دسترس‌پذیر»، هم­‌افزایی ظرفیت­‌های نهادهای عمومی و دولتی برای دسترس‌پذیری جاذبه‌های گردشگری و ناوگان حمل‌ونقل برای شهروندان توان‌یاب و سالمند از جمله اهداف این اقدام برشمرد.

به گزارش فراسو، برخورداری برابر همه شهروندان یک جامعه حتی گروهی که شرایط خاص دارند مانند توان‌یابان یا سالمندان از امکانات و ظرفیت‌­های گردشگری کشور به عنوان بخشی از حقوق شهروندی آنها است. این حق یکی از محورهای اصلی مطالبات و در اسناد بالادست حقوقی کشور مانند قانون حمایت از حقوق معلولان و آیین­‌نامه‌­های اجرایی آن، منشور حقوق شهروندی، قانون تصویب پیمان­‌نامه جهانی حقوق افراد دارای معلولیت و همچنین اسناد حوزه سالمندان مورد تأکید قرار گرفته است.

با این وجود تحقق این الزام و حق این گروه از شهروندان به دلیل وجود موانع مختلف از جمله مشکلات زیرساخت‌­های فنی، عدم اجرای کامل ضوابط دسترس­‌پذیری ساختمان­‌ها و اماکن گردشگری، عدم آموزش‌­های لازم منابع انسانی فعال در بخش گردشگری و حمایت‌­های اقتصادی تاکنون محقق نشده است.

در راستای حل این مشکلات و پاسخ‌گویی به حق دسترسی شهروندان دارای معلولیت و سالمندان به امکانات گردشگری، دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دعوت از مسئولان بخش‌­های مختلف دولتی تاثیرگذار در بخش گردشگری، نمایندگان تشکل ‌های فعال افراد دارای معلولیت و نمایندگان تشکل‌­ها و انجمن­‌های تخصصی بخش خصوصی اقدام به تشکیل میز تخصصی گردشگری دسترس­‌پذیر در این وزارتخانه کرد و روز سه‌­شنبه – دهم خردادماه- نخستین جلسه هم‌اندیشی کمیته گردشگری سالمندان و توان‌یابان در قالب میز ملی گردشگری دسترس‌پذیر که با حضور بخش خصوصی، فعالان گردشگری و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در محل معاونت گردشگری برگزار شد.

حمایت از تورهای گردشگری شهروندان توان‌یاب و سالمند

سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هدف از تشکیل میز تخصصی گردشگری دسترس­‌پذیر را ایجاد هماهنگی لازم میان دستگاه­‌های دولتی، انجمن­‌های صنفی گردشگری بخش خصوصی، تشکل­‌های گروه­‌های هدف –شهروندان دارای معلولیت، سالمندان، کودکان- به منظور ایجاد یکپارچگی لازم در امور سیاست‌گذاری، برنامه‌­ریزی تخصصی، نظارت و توسعه ظرفیت گردشگری دسترس‌­پذیر در کشور توصیف کرد.

فاطمی با اشاره به تجربه موفق توسعه گردشگری دسترس‌­پذیر در شهر یزد از طریق ایجاد یک جنبش عمومی مردمی در کنار همکاری نهادهای عمومی و دستگاه ­های دولتی، تاکید کرد: ساختار میز تخصصی گردشگری دسترس­‌پذیر عمدتاً بر اساس جذب همکاری‌های تخصصی و اجرایی سایر بخش‌­های غیردولتی است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: هدف از این طرح هم­‌افزایی ظرفیت­‌های مردمی، نهادهای عمومی و دستگاه‌­های دولتی برای توسعه ظرفیت­‌های گردشگری دسترس­‌پذیر در بخش­‌های مختلف اماکن اقامتی، ناوگان حمل و نقل، منابع انسانی آموزش‌­دیده و حمایت اقتصادی از تورهای گردشگری شهروندان توان‌یاب و سالمند طراحی شده است.

وی در دفتر توسعه گردشگری داخلی معاونت، محصولات تخصصی گردشگری از جمله موضوع سالمندان و توان یابان در قالب میزهای تخصصی تقسیم‌بندی و با راه‌‎‌اندازی کمیته‌های مربوطه ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی به کار گرفته شده است.

فاطمی با بیان اینکه دسترس‌پذیر کردن و تامین زیرساخت‌های لازم در تاسیسات گردشگری و احیای حق سفر و گردشگری برای این قشر از جامعه، هدف فعالیت کمیته مذکور به شمار می‌آید، افزود: چنانچه با آگاهی‌بخشی فضای جامعه اعم از بخش دولتی و خصوصی برای تامین ملزومات و نیاز سالمندان و توان‌یابان اقدام و این جریان سبب مطالبه‌گری جامعه هدف و بخش‌های تاثیرگذار مرتبط شود؛ می‌توان بر بستری مستعد اقداماتی ماندگار را به ثبت رساند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی تصریح کرد: در واقع کمیته گردشگری سالمندان و توان یابان می‌تواند بر مبنای شبکه‌ای هدفمند با پرداختن به زوایای مختلف این حوزه اعم از تعریف ضوابط، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، قانون، تعریف شاخص‌های اقتصادی، ایجاد زمینه‌های حمایتی و تسهیل‌گری برای ریل‌گذاری سریع به سوی دستیابی به ایجاد امکان سفر برای این قشر مهم جامعه موثر عمل کند.

وی همچنین برپایی جشنواره‌ها، رویدادها و مناسبت‌های مختلف با حضور سالمندان و توان‌یابان را در کنار انعکاس حمایت‌ها و تاثیرگذاری‌های حاصل  و نیز آگاهی‌بخشی و آموزش ضوابط به این قشر را بخشی از اقدامات به منظور فضاسازی و جو عمومی جامعه برای مناسب‌سازی زیرساخت‌های گردشگری عنوان کرد.

فاطمی همچنین پرداختن به سایر موضوعات از جمله تدوین سند همکاری توسعه گردشگری سالمندان و توان یابان را نیز یکی دیگر از گام‌های آتی پیش رو در این زمینه خواند تا منطبق با آن تمامی تاسیسات گردشگری، راهنمایان، نهادهای فرابخشی مرتبط و بخش خصوصی در قالب نقشه راهی هماهنگ فعالیت کنند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به اقدام موفق استان یزد به منظور مناسب‌سازی تاسیسات گردشگری، مراکز فرهنگی و موزه‌های این استان در راستای میزبانی از گردشگران سالمند و توان‌یابان، گفت: استان یزد به زغم وجود پله‌های متعدد در ساختار شهری موفق شده است گام‌های اساسی با همکاری و تعامل مستمر نهادهای بخش خصوصی و دولتی بردارد که این دستاورد در کلان‌شهرهایی همچون تهران به مراتب سهل‌تر خواهد بود.

سفر حق سالمندان و توان یابان است

فاطمی در ادامه با تاکید بر اینکه سالمند و توان یابان جامعه حق سفر دارند، تاکید کرد: نیاز است از تجربیات اقدامات اجرایی پیشین نهایت استفاده و با واگذاری کامل کمیته گردشگری سالمندان و توان‌یابان به بخش خصوصی امکان مشارکت و همکاری دو بخش دولتی و خصوصی در شکلی گسترده فراهم شود.

وی تاکید کرد: همچنین سایر بخش‌های معاونت گردشگری از جمله دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌ها و مناطق نمونه گردشگری و نیز ادارات کل موزه‌ها در کنار تشکل‌های تخصصی گردشگری در این کارگروه، مشارکتی فعال خواهند داشت.

در این نشست پس از اظهارنظر نمایندگان تشکل­‌های افراد دارای معلولیت، نماینده کانون­‌های سالمندان شهر تهران، نمایندگان انجمن‌­های تخصصی راهنماهای گردشگری و هتل­‌داران، کارشناسان معاونت گردشگری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گزارشی از اقدامات انجام شده برای توسعه گردشگری دسترس­‌پذیر و مشکلات موجود ارائه دادند.

همچنین استفاده از فضای مجازی و نرم‌افزارها ویژه توان‌یابان، بازبینی قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه، آموزش صنایع‌دستی به سالمندان و توان‌یابان، راه‌اندازی پاراتورها، فراهم کردن وسایل حمل و نقل تخصصی ویژه این قشر نیز بخشی از مباحث مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی و سازمان‌های‌مردم‌نهاد بود.

در پایان این نشست ضمن انتخاب دبیر میز تخصصی گردشگری دسترس­‌پذیر از میان تشکل­ های تخصصی فعال توان‌یابان در بخش گردشگری، بررسی وضعیت موجود در بخش گردشگری دسترس‌­پذیر به منظور تدوین راه‌کارهای تخصصی، تدوین سند راهبردی گردشگری دسترس‌­پذیر، برنامه­‌ریزی برگزاری جشنواره‌­ها و نمایشگاه‌­های ترویجی گردشگری دسترس­‌پذیر و دعوت از تشکل­‌های دیگر تخصصی حوزه گردشگری و سازمان­‌های مردم‌­نهاد دیگر افراد دارای معلولیت و نمایندگان دستگاه‌های دولتی به تناسب موضوع نشست­‌های این کارگروه، در دستور کار قرار گرفت./ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/l40aYp