امروز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان محور رایزنی “جباراف” با دبیرکل شانگهای

رئیس جمهور قرقیزستان و دبیرکل سازمان همکاری شانگهای درباره ساخت راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان گفت‌وگو کردند.

به گزارش فراسو، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در دیدار با «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در شهر بیشکک اظهار داشت: اجرای خط آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان می‌تواند گامی مهم در جهت افشای کامل پتانسیل ترانزیتی منطقه باشد.

در این دیدار، در زمینه اولویت‌های همکاری در سازمان همکاری شانگهای، توسعه بیشتر تعاملات بین کشورهای عضو سازمان در زمینه تامین امنیت منطقه‌ای، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه تبادل نظر شد.

طرفین موضوع توسعه ظرفیت حمل و نقل و لجستیک کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا را مطرح کردند.

جباراف گفت: اجرای عملی پروژه ساخت راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان می‌تواند گام مهمی در جهت افشای کامل پتانسیل ترانزیتی منطقه باشد که نه تنها کشورهای ما، بلکه بسیاری از کشورها و مناطق کل قاره اوراسیا را به هم متصل خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که به منظور تقویت روابط فرهنگی و بشردوستانه بین کشورهای این سازمان، به ابتکار قرقیزستان، مرکز فرهنگی سازمان همکاری شانگهای در بیشکک ایجاد شد.

مینگ همچنین ابراز اطمینان کرد که اجرای پروژه ساخت این خط آهن از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای خاطرنشان کرد که ابتکارات و پیشنهادات رئیس جمهور قرقیزستان در مورد توسعه بیشتر سازمان به ارتقای بیشتر سازمان همکاری شانگهای کمک خواهد کرد.

در پایان این دیدار، طرفین بر تقویت بیشتر همکاری‌های مثمر ثمر در داخل سازمان همکاری شانگهای در تمامی زمینه‌ها ابراز امیدواری کردند.

لازم به ذکر است دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در مدت اقامت خود در بیشکک، در مجمع اقتصادی اوراسیا نیز شرکت کرد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای هستند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/vAOzqf