امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

واکاوی سیاست های کلی ابلاغی تامین اجتماعی در اتاق بازرگانی تهران

اعضای کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران روز سه شنبه با دعوت از مسئولان و کارشناسان گروه کارفرمایان و سازمانهای اداره کل فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به بحث و بررسی در خصوص سیاست های کلی تامین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری پرداختند.
به گزارش فراسو، در ابتدای این جلسه محمد رضا نجفی منش رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی تامین اجتماعی گفت : با توجه به اینکه سیاستگذاری های کلی تامین اجتماعی برای اولین بار توسط عالی ترین مقام ملی و سیاسی کشورابلاغ شده است لذا  امسال فرصت کم نظیری برای فعالان بخش خصوصی بدست آمده تا با همکاری سایر شرکای اجتماعی پیشنهادها ، نظرها و راهکارهای منطقی و مورد نظر خود را به متولیان اجرایی این سیاست ها ابلاغ کرده و با همکاری مستمر یکدیگر بتوانیم منشا تحولات جدیدی در این حوزه شویم .
وی اضافه کرد: فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اشکالات و انتقاداتی نسبت به نحوه اداره سازمان تامین اجتماعی و نوع برخورد و رفتار این سازمان با جامعه کارفرمایی کشور دارند که امیدواریم با بهره گیری از فرصت مناسبی که ابلاغ این سیاست های کلی در اختیار شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی قرارداده است بتوانیم با همکاری مسئولان حوزه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از این مشکلات را حل کنیم .
در بخشی از این جلسه خانم صغرا علی آبادی مدیر امور بیمه و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تهران در سخنانی با اشاره به این که اتاق بازرگانی تهران طی سال های گذشته نسبت به وضعیت منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی و پیشی گرفتن هزینه های این سازمان از منابع درآمدی آن هشدار داده است اظهار داشت : طی سال های گذشته اتاق بازرگانی با انتشار گزارش مطبوعاتی مبسوطی با عنوان “بمب ساعتی ” پیش بینی هایی در خصوص مشکلات آتی سازمان انجام داده که امسال شاهد بروز و ظهور آنها هستیم .
وی افزود: در سال ۱۳۹۹ نیز طرح اصلاحات پارامتریک از سوی سازمان تامین اجتماعی مطرح شد که در آن طرح نیز ضرورت اصلاح قوانین مرتبط با افزایش سن و سابقه پرداخت حق بیمه برای جلوگیری از بروز مشکلات مالی برای این سازمان مورد تاکید قرار گرفته بود . همچنین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار گزارشی خطر پیشی گرفتن مصارف از منابع در سازمان تامین اجتماعی را هشدار داده بود و مشکل نقدینگی صندوق های بازنشستگی را در کنار مشکل آلودگی محیط زیست و کمبود آب به عنوان مهمترین چالش های سال های آتی بیان کرده بود که با ابلاغ سیاست های کلی تامین اجتماعی متوجه شدیم که آن هشدارها از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد رصد و پیگیری قرار گرفته و منتج به ابلاغ سیاست های کلی به عنوان نقشه راه حوزه رفاه و تامین اجتماعی شده است.
علی آبادی مشکلاتی مانند اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور، تحمیل قوانین و مقررات غیر بیمه ای بر سازمان تامین اجتماعی ، افزایش تعداد بازنشستگان ، کاهش ضریب پشتیبانی به زیر پنج نفر بیمه شده در مقابل یک نفر مستمری بگیر و پرداخت نشدن کامل دیون تعهد شده تامین اجتماعی توسط دولت را باعث و عامل کاهش توان مالی سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود با اجرای سیاست های کلی ابلاغی شاهد برون رفت تامین اجتماعی از مشکلات پیش رو باشیم .
در قسمت دیگری از این نشست چند جانبه غلامحسین عابدی روشی سرپرست گروه کارفرمایان و سازمان های اداره کل فرهنگی و اجتماعی با ارائه گزارش مفصل تحلیلی و آماری به تشریح چگونگی شکل گیری تامین اجتماعی در کشور پرداخت و با بررسی آماری خدمات و تعهدات تامین اجتماعی به تبیین عملکرد سازمان تامین اجتماعی از بدو پیدایش تاکنون پرداخت.
وی سازمان تامین اجتماعی را یک سازمان هزینه درآمد خواند و گفت : برترین و مهمترین ویژه گی عملکردی و وظایف سازمان تامین اجتماعی سه جانبه گرایی و بین النسلی بودن آن است  که این موضوع موازنه درآمد و هزینه های این سازمان را ضروری کرده است.
عابدی روشی با اشاره به اینکه بر اساس آمار موجود در حال حاضر ۷۲ درصد شاغلین کشور تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی هستند گفت :  سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر با دریافت ۳۳ درصد حق بیمه  از کارفرمایان و بیمه شدگان در مجموع ۲۰ نوع خدمات به بیمه شدگان ارائه می دهد که در نوع خود بسیار مطلوب و متنوع است.
سرپرست گروه کارفرمایان و سازمانهای اداره کل فرهنگی و اجتماعی افزود : بر اساس بررسی های انجام شده  سهم نیروی انسانی از هزینه های تولید در بخش کشاورزی ۱۴ و نیم درصد، بخش صنعت ۱۲درصد و در بخش خدمات ۳۴ درصد است و میانگین این سهم در مجموع ۶/۲۳ درصد می باشد و بر اساس بررسی های انجام شده تاثیر حق بیمه در هزینه تولید در مجموع حدود ۸/۷ درصد می باشد.
وی افزود : بر اساس بررسی های انجام شده بیش از شش میلیون نفر از شاغلین مزد و حقوق بگیر کشور تحت هیچ گونه پوشش بیمه ای قرار ندارند که این موضوع یکی از دلایل تدوین و ابلاغ سیاست های کلی تامین اجتماعی است.
در ادامه این جلسه عابدی روشی به تشریح هر یک از بندهای سیاست های کلی ابلاغی تامین اجتماعی پرداخت و گفت : به منظور اجرایی نمودن بندهای این سیاست ها  اخیرا در سازمان تامین اجتماعی دبیر خانه ای با عضویت تمامی معاونت های اجرایی سازمان تامین اجتماعی و واحدهای مرتبط تشکیل گردیده و این دبیرخانه مکلف به تدوین قوانین ، بخشنامه ها، طرح ها ، آیین نامه های مرتبط گردیده است .
در بخش دیگری از این جلسه نجفی منش رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار ضمن تقدیر از گزارش ارائه شده در این جلسه خاطر نشان کرد : انتظار این است که با توجه به تاثیر گذاری بخش خصوصی بر اجرای این سیاست ها ، متولیان این حوزه در سازمان تامین اجتماعی نسبت به دعوت از نمایندگان شرکای اجتماعی برای همکاری جهت اجرای این سیاست ها در دبیرخانه تشکیل شده اقدام نمایند .
وی افزود : در اتاق بازرگانی تهران کارگروهی جهت تدوین طرح هاو پیشنهادات مورد نظر در خصوص سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تشکیل خواهد شد و امیدواریم این کارگروه بتواند با همکاری اعضای دبیرخانه تشکیل شده در سازمان تامین اجتماعی به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند .
در بخش پایانی این نشست اعضای کمیسیون بهبود محیط کسب و کار هر یک در سخنانی برتقویت نقش نظارتی شرکای اجتماعی بر فعالیت های سازمان تامین اجتماعی ، ضرورت احیای شورای عالی تامین اجتماعی ، افزایش مشارکت کارفرمایان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های تامین اجتماعی متناسب با سهم پرداختی آنها درمنابع تامین اجتماعی ، بازبینی نظام محاسباتی سهم کارفرما ،کارگر و دولت در تامین منابع تامین اجتماعی ، شفاف شدن قوانین و مقررات تامین اجتماعی ،کاهش دایره شمول  اجرای قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور ، خروج سازمان از اقدامات و فعالیت های حمایتی و امدادی تا گید کردند .

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/n35bhG