امروز پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

مکزیک: هیچ کشوری نباید از اجلاس کشورهای آمریکایی حذف شود

رئیس جمهور مکزیک برخلاف تلاش آمریکا برای ممنوع کردن حضور تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی در نشستی قریب‌الوقوع در لس آنجلس، تاکید کرد، هیچ کشوری در آمریکا نباید از این نشست جا بماند.

به گزارش فراسو به نقل از پایگاه خبری هیل، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک در رویدادی عمومی در کوبا گفت: من به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تاکید می‌کنم که هیچ کشوری نباید از نشست قریب‌الوقوع “اجلاس کشورهای آمریکایی” جا بماند.

وی افزود: هیچ کس حق ندارد دیگری را از حضور در این نشست منع کند.

رئیس جمهور مکزیک همچنین اظهار داشت: من به تحت فشار گذاشتن آمریکا برای رفع تحریم‌های چند دهه‌ای علیه کوبا ادامه خواهم داد.

این اظهارات لوپز اوبرادور در حالی مطرح شد که وزارت امور خارجه آمریکا اشاره کرده که در این نشست از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه استقبال نخواهد شد.

برایان نیکولز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌تی‌ان ۲۴ گفت: کوبا، نیکاراگوئه و دولت نیکولاس مادورور در ونزوئلا به منشور دموکراتیک درون آمریکا احترام نمی‌گذارند و در نتیجه انتظار نداریم در این نشست حضور پیدا کنند.

وی افزود: تصمیم نهایی برعهده بایدن است که کوبا و کشورهای دیگر را به این نشست دعوت کند یا خیر.

نیکولز افزود: تصمیم نهایی با رئیس جمهور آمریکاست اما فکر می‌کنم که بایدن درباره حضور کشورهایی که با اقداماتشان به دموکراسی احترام نمی‌گذارند بسیار شفاف و صریح بوده و اشاره کرده که آنها دعوتنامه دریافت نخواهند کرد.

پس از آنکه دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه و همسرش “روزاریو موریو” که از قضا معاون رئیس جمهوری نیز است مجددا در انتخابات نوامبر سال گذشته میلادی پیروز شدند، بایدن در بیانیه‌ای این انتخابات را یک “ننگ” و زوج اول نیکاراگوئه را “خودکامگان” خطاب کرد.

آمریکا به دنبال انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ ونزوئلا، دولت مادورور را به رسمیت نمی‌شناسد و در عوض خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون را به رسمیت می‌شناسد.

پس از روابط گرم آمریکا با کوبا در دوران باراک اوباما، دولت دونالد ترامپ موضع سفت و سخت‌تری را علیه این کشور کمونیست اتخاذ کرد و دولت بایدن نیز به رغم درخواست‌های حزبش هنوز روابط گرم را با کوبا از سر نگرفته است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/wE9lO5