امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

نارضایتی بازنشستگان از بانک‌ها/ پرداخت “تسهیلات بدون ضامن”همگانی نشد

بازنشستگانی که انتهای سال گذشته برای دریافت «تسهیلات بدون ضامن» به بانک‌ها مراجعه کرده بودند می‌گویند که با وجود گذشت چند ماه از زمان مراجعه‌ی آن‌ها به بانک و اعلام بهره‌مندی آن‌ها از این تسهیلات و با وجود گذشت ۲۰ روز از سال جدید، هنوز این تسهیلات را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش فراسو، از سال گذشته که خبر پرداخت تسهیلات بدون ضامن و دستور وزارت امور اقتصاد و دارایی به بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات به شاغلان و بازنشستگان اعلام شد، تعداد زیادی از بازنشستگان برای بهره‌مندی از این تسهیلات به بانک‌هایی که حقوق و مستمری خود را از طریق آن‌ها دریافت می‌کنند، مراجعه کردند.

در سال گذشته به تعداد زیادی از این بازنشستگان اعلام شد که به دلیل اینکه سن شما از حدی بیشتر است، باید ضامن ۱ یا حتی ۲ ضامن با خود بیاورید. گروهی دیگر از بازنشستگان هم می‌توانستند بدون ضامن از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

حالا خبر رسیده که با وجود مراجعه‌ی آن‌ها در ماه‌های پایانی سال و با وجود گذشت ۲۰ روز از سال جدید، هنوز تسهیلات خود را دریافت نکرده‌اند و بانک‌هایی که به آن‌ها اعلام کرده بودند که «شرایطش را دارید و خبرتان می‌کنیم» هنوز زمان ارائه کامل مدارک بازنشستگان را به آن‌ها اعلام نکرده‌اند.

سال گذشته بازنشستگانی که به بانک‌ها مراجعه کرده بودند تا تسهیلات بدون ضامن دریافت کنند، اعلام کردند که بانک‌ها در عمل پرداخت این تسهیلات را به «دستورِ دولت» انجام نمی‌دهند و با شرایط خود با بازنشستگان برخورد می‌کنند.

این در حالی است که رقم این تسهیلات که سال گذشته ۱۰۰ میلیون اعلام شده بود، در سال جدید برای بازنشستگان به ۵۰ میلیون تومان و بر حسب شرایط آن‌ها (میزان حقوق بازنشستگی، اقساط معوق، ضامن بودن برای دیگران و…) کاهش یافته است.

بازنشستگان از اینکه بانک‌ها با دستورات داخلی خود شرایط پرداخت وام را ترسیم کرده‌اند، گلایه دارند و می‌گویند که تسهیلات نباید به صورت مشروط و بر حسب منافع بانک‌ها پرداخت شوند./ایلنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/8hiUHi