امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

“گردشگری تعالی‌بخش” رویکرد اجتماعی و اقتصادی را توامان دارد

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی با بیان اینکه «گردشگری تعالی‌بخش» رویکرد اجتماعی و اقتصادی را توامان دارد گفت: در این رویکرد تلاش می‌کنیم طی یک برنامه جامع، زمینه تقویت سرانه گردشگری را فراهم کنیم.

به گزارش فراسو، روح‌الله حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: زیرساخت های بسیار خوبی برای توسعه گردشگری در کشور داریم که باید به صورت کلان به آنها نگریست. متاسفانه به این زیرساخت‌ها به صورت هم افزایی و سامان دهی شده توجه نشده یا اگر هم بوده به شکل منسجم بکار گرفته نشده است؛ باید به شکل منسجم برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شود.

وی افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دنبال این است که زیرساخت‌های این حوزه را به صورت منسجم و سازمان‌دهی شده مورد استفاده قرار دهد. مجموعه های گردشگری باید فرآیندی را طراحی کنند تا مردم بهتر و راحت‌تر بتوانند از این زیرساخت‌های، حوزه گردشگری استفاده کنند و دسترسی داشته باشند.

حسین‌زاده تصریح کرد: در شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به عنوان یکی از متولیان سفر و گردشگری در کشور، رویکرد جدیدی در قالب گردشگری تعالی‌بخش مطرح کردیم تا در یک برنامه جامع، زمینه تقویت سرانه گردشگری را فراهم کنیم. تفسیر گردشگری تعالی بخش، فقط زیارت و سفرهای زیارتی نیست، بلکه گردشگری زیارتی یکی از ارکان گردشگری تعالی‌بخش است.

۵۰۰ قطب محصولات کشاورزی داریم

حسین زاده گفت: مبنای گردشگری تعالی‌بخش این است که بتوانیم در حوزه سفر و گردشگری، تفریح و سرگرمی محتوای مطلوب ارائه کنیم، البته نگاه ما جذابیت گردشگری است که یک محتوای خوب به صورت ارزان و آسان در اختیار مردم قرار گیرد. فلسفه اصلی گردشگری تعالیبخش این است که علاوه بر تفریح و سرگرمی، هم محتوا و هم ارزانی، سهولت و ایمنی در آن وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در مورد رویکردهای گردشگری تعالی بخش خاطرنشان کرد: گردشگری تعالی‌بخش نگاه گردشگری علمی، اجتماعی و اقتصادی را توامان دارد و زمینه‌های مختلف مانند گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی، گردشگری ورزشی و طبیعت گردی را هم شامل می‌شود.

حسین‌زاده گفت: یکی از شاخه‌های گردشگری تعالی‌بخش جشنواره‌های محصولات کشاورزی است، در کشور حدود ۵۰۰ قطب محصولات کشاورزی داریم که اگر بخواهیم برای همه اینها یک رویداد خوب و به صورت ملی برگزار کنیم، در نقاط مختلف می‌توانیم در همین زمینه گردشگری را توسعه بدهیم.

مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی اضافه کرد: در فاز نخست تاکیدی بر همه ۵۰۰ منطقه گردشگری کشاورزی نداریم، اما اگر بتوانیم ۲۰ تا ۳۰ منطقه را در این زمینه مانند قمصر کاشان به وجود بیاوریم و توسعه دهیم و آنها را به مردم بشناسانیم، در اصل به ماموریت خود جامه عمل پوشاندیم و این موضوعی است که می توانیم در گردشگری تعالی‌بخش به آن به صورت جدی توجه کنیم.

«گردشگری تعالی‌بخش» رویکرد اجتماعی و اقتصادی را توامان دارد/ توجه به جشنواره‌ محصولات کشاورزی

امکان دسترسی آسان و ایمن به تاسیسات گردشگری در نوروز ۱۴۰۱

حسین‌زاده درباره برنامه‌های شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ گفت: امسال برخلاف دو سال گذشته که همه گیری کرونا مانع مسافرت مردم و خصوصا سفرهای نوروزی شد، با کم‌رنگ شدن سایه ویروس، احتمال افزایش سفر خصوصا در ایام نوروز وجود دارد. مردم در این ۲۴ ماه با رکود ناشی از کرونا و پیش از آن با تحریم‌های ظالمانه درگیر بودند، شاید امسال بیش از سال‌های پیش نیاز به سفر داشته باشند.

مردم در دو سال اخیر با محدودیت های کرونایی مواجه بودند، کمتر سفر کردند و مشکلات جدی در حوزه سفر و گردشگری داشتند. حالا برای اینکه ما سفر را تسهیل کنیم و امکانات رفاهی بیشتری را در اختیار مردم قرار دهیم ستادی به عنوان ستاد تسهیلات سفر نوروزی در وزارت میراث فرهنگی تشکیل شده که همه دستگاه ها در آن عضو هستند و وزارتخانه این موضوع را پیش می‌برد.

مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی افزود: در ستاد تسهیلات سفر نوروزی تلاش می‌شود که زمینه استفاده از همه تاسیسات حوزه گردشگری کشور برای مردم فراهم شود و مردم بتوانند با دسترسی آسان و ایمن از این فرایند استفاده کنند. این رویکرد در نوروز ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده است و امیدوارم که مردم بتوانند با رعایت دستورالعمل‌ها در گردشگری از این امکانات در استان‌های مختلف استفاده کنند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم و لزوم توسعه گردشگری ارزان گفت: با توجه به اینکه فضای اقتصادی مردم چندان خوب نیست تلاش می‌کنیم با در نظر گرفتن دهک‌های مختلف، زمینه استفاده مردم از گردشگری ارزان را فراهم کنیم. در همین چارچوب همه ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های دولتی را فعال کرده‌ایم. با هماهنگی ستاد تسهیلات سفر که در وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری به وجود آمده است در این مسیر گام های اولیه را برداشتیم.

همکاری با آموزش و پرورش و سپاه برای ارزان‌سازی گردشگری

حسین‌زاده با اشاره به امکانات موجود در نقاط مختلف کشور و همکاری دستگاه‌های مختلف گفت: در استان‌های کرمانشاه و کردستان زیرساخت مناسب برای سفرهای نوروزی وجود دارد بطوری که از همین اکنون این استان‌ها می‌توانند خدمات بسیار خوبی را با هزینه بسیار پایین در زمینه گردشگری در اختیار مردم قرار دهند. برخی از زیرساخت‌ها در اختیار دستگاه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه های دیگر است که می‌توانند آنها را در اختیار مردم قرار دهند و مردم می توانند از آنها با قیمت‌های پایین استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی گفت: بخش زیادی از اردوگاه‌های فرهنگی تفریحی که در اختیار آموزش و پرورش است می تواند مورد استفاده گردشگران قرار گیرد. همچنین سازمان تبلیغات هم نزدیک به ۱۵ اردوگاه دارد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با در اختیار قرار دادن اردوگاه‌های تحت مدیدیریت خود فضای مناسبی را برای استفاده گردشگران و کاهش هزینه‌های سفر مردم عملیاتی کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Cpybif