امروز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کربی: چین قصدی برای درگیر شدن در بحران اوکراین ندارد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که به نظر نمی آید که چین بخواهد به شکلی معنادار خود را با حمایت از روسیه درگیر بحران اوکراین نماید چرا که از عواقب وخیم اقتصادی اقدام روسیه آگاه است.

به گزارش فراسو، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون در مصاحبه ای اعلام کرد که آمریکا هیچ گونه شواهدی دال بر اینکه پکن بخواهد در بحران اوکراین مداخله کند، نمی بیند.

کربی در مصاحبه مذبور در برنامه «فول کورت پرس» در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه به نظر می رسد که چین در بحران اوکراین از روسیه حمایت می کند و این مسئله برای ایالات متحده فرقی می کند یا خیر، گفت: ببینید، مطمئنا حمایت هر کشوری از کاری که روسیه در اینجا انجام می دهد، مفید نیست. روسیه دوستان زیادی ندارد و رک و پوست کنده بگویم، چین هم همینطور.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از چین به میان می‌آید، ما آن را به عنوان یک چالش جداگانه در نظر می‌گیریم. ما همچنان بر چالش چین در منطقه ایندوپاسیفیک متمرکز هستیم. در هفته‌های اخیر نیز، روسیه و چین با هم تمرین کرده‌ و بیانیه‌های حمایتی از یکدیگر صادر کرده‌اند. من این را به رهبران چین واگذار می کنم که خودشان صحبت کنند.

سخنگوی پنتاگون افزود: اما ما هیچ نشانه‌ای نمی‌بینیم که چین قصد دارد در اینجا به شکل معناداری درگیر شود. اما، مجددا می گوییم که اگر روسیه تهاجم دیگری را آغاز کند، عواقب وخیمی بر اقتصادش خواهد داشت و به صراحت می گویم که اقتصادش به اندازه اقتصاد چین یا ایالات متحده قوی نیست و بنابراین متضرر خواهد شد. همچنین این مسئله انزوای فزاینده ای برای روس ها در پی خواهد داشت و به گمان من چینی ها به این موضوع توجه دارند.

پیشتر و در همین رابطه منابع خبری اعلام کردند که ایالات متحده از چین خواسته است تا از نفوذ خود در روسیه برای جلوگیری از حمله به اوکراین استفاده کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در این باره به خبرنگاران گفته بود: ما از پکن می‌خواهیم از نفوذ خود در مسکو برای تشویق دیپلماسی استفاده کند زیرا اگر درگیری در اوکراین رخ دهد، برای چین هم خوب نیست.

گفتنی است که اخیرا تنش ها درباره اوکراین بین روسیه و غرب بالا گرفته است. آمریکا و ناتو روسیه را به آماده شدن برای حمله به اوکراین متهم می کنند و در این باره از هرگونه اقدامی در راستای تنش زایی مانند ارسال تسلیحات به اوکراین و کشورهای اطراف روسیه خودداری نمی ورزند.

کرملین اما در مقابل با رد این اتهام می گوید که این آمریکا و ناتو هستند که با در نظر نگرفتن خطوط قرمز مسکو مانند مسئله عضویت اوکراین در ناتو، مسبب تنش ها در شرق اروپا شده اند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/vDreLW