امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شناسایی سویه فرعی اومیکرون در ده‎ها کشور جهان

سویه اومیکرون کرونا باعث افزایش گسترده ابتلا در کشورهای مختلف جهان شده است.

به گزارش فراسو، سازمان جهانی بهداشت، می‎گوید که یک سویه فرعی از سویه بسیار مسری اومیکرون ویروس کرونا که برخی مطالعات نشان می‌دهند می‌تواند حتی از نسخه اصلی قابلیت سرایت بیشتری داشته باشد، در ۵۷ کشور جهان شناسایی شده است.

به گفته مقام‎های سازمان جهانی بهداشت، زیر سویه جدید اومیکرون در فیلیپین، نپال، قطر، هند، دانمارک و… شیوع پیدا کرده، اما مرگبار‌تر از سویه اصلی اومیکرون نیست.

به گزارش پایگاه «ان دی تی وی»، سویه اومیکرون از زمانی که برای نخستین بار در جنوب آفریقا شناسایی شد، به سرعت به گونه غالب در سراسر جهان تبدیل شده و به شدت جهش یافته است.

سازمان جهانی بهداشت در به‌روزرسانی هفتگی اپیدمیولوژیک خود اعلام کرد که سویه اومیکرون، که بیش از ۹۳ درصد از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در ماه گذشته را تشکیل می‌دهد، چندین زیرمجموعه را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهانی بهداشت، می‎گوید که ۹۰ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا از زمان شناسایی نخستین ابتلا به سویه اومیکرون در ۱۰ هفته پیش گزارش شده که این رقم در کل از سال ۲۰۲۰، نخستین سال همه‌ گیری کووید-۱۹، بیشتر است.

همچنین داده‌های به روز شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، سویه اومیکرون عامل ۹۹.۹ درصد از ابتلا‌های هفتگی کووید-۱۹ در آمریکاست.

سویه دلتا که تابستان گذشته شیوع یافت، در حال حاضر تنها ۰.۱ درصد باقیمانده ابتلا‌ها را در هفته منتهی به ۲۹ ژانویه (نهم بهمن) تشکیل داده است.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌ شده توسط دانشگاه «جانز هاپکینز»، این هفته، تعداد قربانیان کرونایی در آمریکا به بالاترین سطح خود در حدود یک سال گذشته رسید و طی دو هفته گذشته ۳۹ درصد افزایش یافت.

اگرچه سویه بسیار مسری اومیکرون عموماً عفونت‌های خفیف‌تری در مقایسه با سویه‌های قبلی ایجاد می‌کند، اما مقام‎های بهداشتی می‌گویند که همه‌گیری تمام نشده و بسیاری از سیستم‌های مراقبت بهداشتی هنوز برای مراقبت از بیماران تلاش می‌کنند و با مشکلاتی روبرو هستند.

بر اساس داده‌های «جانز هاپکینز»، تعداد تلفات ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا به طور میانگین به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ کشته در روز طی هفت روز گذشته افزایش یافت.

با وجود افزایش مبتلایان، بسیاری از کشور‌های اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، ایرلند و هلند کاهش اقدامات قرنطینه‌ای و محدودیتی را آغاز کرده‌اند.

فنلاند نیز محدودیت‌های کرونایی خود را در این ماه پایان می‌دهد.

همچنین فرانسه در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۴۱۷ هزار مبتلای جدید کرونا را شناسایی کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/fQ9iNJ