امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشریح نقش “پست” در اجرای شبکه ملی اطلاعات

پروژه شبکه ملی اطلاعات یکی از مهمترین پروژه هایی است که وزارت ارتباطات آن را دنبال می کند و شرکت ملی پست با سه زیر پروژه از پروژه های شبکه ملی اطلاعات که موافقت نامه های اجرایی کردن آن ها را مبادله کرده است نقش مهمی در اجرای این طرح ملی دارد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، محمدرضا قادری در این خصوص می گوید زیرپروژه های  مربوط به اجرای شبکه ملی اطلاعات شامل سرویس نقشه بومی و جی نف، سرویس تجارت الکترونیک و ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی و سرویس رایانامه ملی یا سرویس ایمیل ملی است که توسط شرکت پست ارائه خواهد شد.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست عنوان می دارد این سه پروژه هر سه بر اساس اساسنامه شرکت ملی پست و تکالیفی است که شرکت ملی پست در راستای اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات باید به ثمر برساند.
راهبر حوزه فناوری و برنامه ریزی شرکت ملی پست با بیان اینکه «پست» پیوند دهنده کسب و کار‌های فیزیکی و فضای مجازی و ‏دیجیتال است می افزاید بدون در نظر گرفتن بعد فیزیکی نمی توان شاهد توسعه اقتصاد دیجیتال بود. از این رو پست نقش مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتال و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات دارد .
وی از مدیریت یکپارچه خدمات متنوع با رویکرد پلتفرمی مبتنی بر ‏فناوری اطلاعات در کسب و کار، تمرکز بر ارائه خدمات زیرساختی و توسعه سکوی تجارت الکترونیک برای کسب و کار‌های نوپا به عنوان ‏شرکای استراتژیک را از اهداف کلان شرکت می داند و می گوید یکی از مهمترین پروژه هایی که پست در اجرای شبکه ملی اطلاعات به آن پرداخته است بحث سامانه نقش بومی و جی نف است.
قادری ادامه می دهد شرکت ملی پست متولی اجرای پروژه ملی جی نف و رئیس کار گروه آن است .لذا با توجه به اینکه تاکنون  این سامانه را تا حدود۸۰ درصد از نظر پوشش جغرافیایی اجرا کرده، پروژه نقشه بومی را هم می تواند به انجام برساند.
او در توضیح نقشه بومی می گوید ممکن است در اینجا عنوان شود «اپلیکیشن های متنوعی در حوزه نقشه وجود دارد مثل نشان یا بلد» چرا باید شرکت پست در این بحث ورود پیدا کند؟ و ادامه می دهد در بحث نقشه مهم این است که این اپلیکیشن ها عمدتا اپلیکیشن های دسترسی و استفاده از نقشه هستند. که عمدتاً ار نقشه های متن باز خارجی استفاده می کنند. آنچه که ما به آن نقشه بومی می گوییم عمدتا شامل دو لایه اطلاعاتی است، یکی لایه پارسل ها که بواسطه پروژه ملی جی نف توسط پست گرد آوری شده و بعدی لایه معابر هست که بواسطه همین پروژه، شهرداری ها مکلف هستند لایه معابر را به پست بدهند. یعنی اگر لایه معابر را به  لایه پارسل اضافه کنیم توانسته ایم پایه و اساس نقشه بومی کشور را ایجاد کنیم، به علاوه اینکه در کنار آن توسعه و حمایت از فناوری های توسعه ای نقشه را هم در دستور کار قرار داده ایم.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست خاطر نشان می کند با توجه به اینکه سرویس نقشه بومی به عنوان سرویس داده زیر ساختی در شبکه ملی اطلاعات مطرح است می توان گفت دارای اهمیت بالایی است و می تواند با مدل های مشارکت و همکاری با بخش خصوصی فعال در حوزه نقشه حتی درآمدزایی خوبی برای شرکت ملی پست ایجاد کرد.
رئیس مرکز نوآوری پست، در ادامه از سکوی مدیریت و ارائه خدمت به کسب و کارهای اینترنتی نام می برد و عنوان می کند بر طبق اساسنامه نظارت بر تمامی عملیات قبول، آماده سازی، رهسپاری و توزیع خرید فروش های اینترنتی داخلی و خارجی مدیریت وجوه حاصله برعهده شرکت ملی پست است و از مزایای آن دارا بودن درگاهی یگانه برای صدور شناسه یکتای ثبتی حمل برای مرسولات است که قابل رهگیری می باشد.
وی با بیان اینکه شرکت ملی پست یکی از بزرگترین و گسترده ترین لجستیک های کشور است می گوید این شرکت در حوزه مرسولات پستی با این طرح شروع به ساماندهی کردن خرید فروش های اینترنتی می کند و هدف این است در این طرح سعی کنیم در بحث خرده فروشی به سهم حدود ۱۰ درصدی از اقتصاد دیجیتال برسیم .
این به آن معناست که ۱۰درصد از خرده فروشی کشور به صورت الکترونیکی اتفاق بیافتد و این کار را با توسعه خدمات سکوی تجات الکترونیک پست، توسعه ناوگان و ساماندهی ناوگان که ارائه کننده خدمات حمل هستند انجام می دهیم.
راهبر حوزه فناوری شرکت ملی پست در این راستا از سکوی تجارت الکترونیک شرکت ملی پست نام می برد و می افزاید لذا ستاپ سرویسی است که در لایه کاربردی و اپلیکیشن های شبکه ملی اطلاعات می تواند استفاده شود.
وی ایمیل ملی یا ایمیل بومی را سومین سرویس داده زیرساختی می داند و در این خصوص مجددا قانون اساسنامه پست را یادآور می شود و می گوید بر اساس این قانون شرکت ملی پست مجاز به ارائه سرویس صندوق پست الکترونیکی است.
قادری ادامه می دهد پست سرویس رایانامه ملی را ایجاد می کند و در این سرویس نگاه این است که درگاهی ایجاد کنیم که سرویس دهندگان بومی از طریق این درگاه به کل به مردم ایران سرویس بفروشند و ما یک ایمیل ملی برای تک تک مردم ایران بتوانیم در هر کجای کره زمین که هستند ایجاد کنیم.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با اشاره به اینکه که این ایمیل بصورت رجیستر شده است، یعنی ایمیلی است که حتما صاحب  آن احراز هویت میشود اضافه می کند میتوان به عنوان جایگزین یا مکمل کارپوشه ایرانیان از این پروژه استفاده کرد و رابطه بین دولت و مردم نیز از این طریق انجام شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/xp0GkP