امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاثیر بسته ۱۰ بندی دولت بر بازار سرمایه؛ نفس تازه بورس

بررسی شاخص‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد این بازار به بسته ۱۰ بندی ارائه شده توسط وزیر اقتصاد سیگنال مثبت نشان داده است.

به گزارش فراسو به نقل از روزنامه ایران؛ سیگنال مثبت بسته سیاستی ۱۰‌بندی وزیراقتصاد که درجلسه ستاد اقتصادی دولت شب ۲۸ آذرماه به تصویب رسید، چهره بورس را تغییر داد. پس از روز‌ها ریزش مداوم شاخص‌های بورس که به‌دلیل ابهامات موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافته بود، ۱۰ مصوبه راهگشای دولت برای حمایت از بازارسهام باعث شد تا در روز‌های ۲۹ آذرماه تا روز گذشته شاهد رشد دسته جمعی شاخص‌های بورس باشیم. علاوه بر این، تصمیم اخیر هیأت مدیره سازمان بورس در لغو توقف نماد‌ها پس از نوسان بالا باعث شد تا بازار سهام جان تازه‌ای بگیرد.

بدین ترتیب در چهار روز کاری ۲۹ و ۳۰ آذرماه و یکم و چهارم دی ماه، شاخص کل بورس ۹۳ هزار و ۸۶۰ واحد معادل ۷.۲ درصد رشد کرد. با در نظر گرفتن ساعات کاری بازار (۹ تا ۱۲.۳۰) می‌توان گفت شاخص کل بورس در مدت ۱۴ ساعت بیش از ۹۳ هزار واحد رشد کرده است. بر این اساس شاخص کل به طور متوسط در هر ساعت ۶ هزار و ۷۰۴ واحد و در هر دقیقه بیش از ۱۱۱ واحد رشد کرده است. در حالی که در روز ۲۸ آذرماه شاخص کل به یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۶۷۵ واحد نزول کرده بود، در نخستین روز کاری بورس پس از اعلام جزئیات بسته سیاستی ۱۰‌بندی حمایت از بورس، شاخص به یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۵۴۲ واحد رسید که نشان‌دهنده رشد ۹ هزار و ۸۶۷ واحدی (۷۶ صدم درصد) است.

در روز ۳۰ آذرماه هم با سرعت بیشتری روند صعودی شاخص ادامه یافت به طوری که در این روز نیز شاخص کل ۱۶ هزار و ۸۱۷ واحد معادل ۱.۲۹ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۳۵۹ واحد افزایش یافت. در آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی یکم دی ماه و اولین روز زمستان، شاخص کل با رشد ۴۰ هزار ۶۶۵ واحدی به استقبال فصل زمستان رفت و ۳ درصد از ریزش‌های قبلی خود را جبران کرد. در این روز شاخص به یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۲۴ واحد پاگذاشت. در روز گذشته و چهارمین روز پس از اعلام بسته ۱۰‌بندی نیز شاخص با رسیدن به یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۵۳۵ واحد، ۲۶ هزار و ۵۱۱ واحد (برابر با ۱.۹۵ درصد) افزایش یافت.

بنابراین، در چهار روز شاخص کل ۹۳ هزار و ۸۶۰ واحد برابر با ۷.۲ درصد افزایش یافت و از کانال ۱.۲ میلیونی به انتهای کانال ۱.۳ میلیون واحدی رسید.

علاوه بر شاخص کل، بررسی سایر شاخص‌های مهم بازار نیز نشان از رشد قابل توجهی دارد به طوری که شاخص کل هموزن نیز به‌عنوان شاخصی که رشد متوازن بورس را به تصویر می‌کشد با رشد ۱۸ هزار و ۴۲۷ واحدی معادل ۵.۲ درصد رشد کرده است. در روز ۲۸ آذرماه این شاخص عدد ۳۴۳ هزار و ۴۹۵ واحد را نشان می‌داد که در روز گذشته به ارتفاع ۳۶۱ هزار و ۹۲۲ واحد دست یافت.

دراین مدت ارزش بازار بورس تهران هم بیش از ۳۷۵ هزارمیلیارد تومان یا ۷.۲ درصد رشد کرده است و از ۵۱۶۲ هزارمیلیارد تومان در روز ۲۸ آذرماه به ۵۵۳۷ هزار میلیارد تومان در روز ۴ دی ماه رسیده است.

توقف مکرر نماد‌ها لغو شد

اقدام دیگری که روز سوم دی ماه رسانه‌ای شد و تأثیر بسیار زیادی در رونق بازار سرمایه خواهد داشت، جلوگیری از توقف‌های مکرر نماد‌های بورسی است. هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پی سیاست‌های اصلاحی خود، پیرامون اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های بازار سرمایه؛ برگزاری کنفرانس را جایگزین توقف‌های مکرر کرد.

پس از مصوبات روز‌های گذشته مبنی بر لغو اخذ تعهدنامه و بازگشایی خودکار کد‌هایی که دسترسی آنلاین آن‌ها محدود شده بود، هیأت مدیره جدید سازمان بورس در مصوبه‌ای جدید توقف نماد‌های بازار سرمایه پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی را به طور کامل لغو و صرفاً توقف و برگزاری کنفرانس پس از رشد ۵۰ درصدی و افت ۳۰ درصدی اعمال خواهد شد. پیشتر این مصوبه سبب متوقف شدن مکرر نماد‌های بورسی و فرابورسی پس از رشد یا افت قیمتی می‌شد. این مصوبات نشان از عزم جدی هیأت مدیره جدید به سمت ارتقای کارآمدی بازار سرمایه و زمینه‌سازی برای اصلاحات بنیادی‌تر در سایر بخش‌ها نظیر چالش دامنه نوسان و هوشمندکردن نظارت می‌دهد.

چهره بازار در روز ۴ دی ماه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش ۲۶ هزار و ۵۱۱ واحد به رقم یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۵۳۵ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم وزن روزگذشته با افزایش ۴۱۶۴ واحد به رقم ۳۶۱ هزار و ۹۲۹ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۵۳۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در این روز بیش از ۶.۷ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۲۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند. ارزش معاملات دیروز فرابورس هم به بیش از ۴ هزار و ۹۸۱ میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات دو بازار به بیش از ۹ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان رسید.

روزگذشته همه شاخص‌های بورس سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۹۵ درصد رشد کردند، این دو شاخص با معیار هم وزن ۱.۱ درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور ۱.۹۵ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول ۲.۳۱ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم ۱.۵ درصد افزایش یافت.

در فرابورس ایران هم شاخص کل با ۳۱ واحد رشد به رقم ۱۸ هزار و ۸۱۶ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه به بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران دیروز در فرابورس بیش از ۲.۱ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۲۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/wzO4Le