امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش شکاف‌ها در آمریکا یک سال پس از شورش علیه کنگره

در سالگرد شورش علیه کنگره آمریکا، این کشور همچنان از پیامد‌های این اقدام رنج می‌برد.

به گزارش فراسو، نزدیک به یک سال از شورش علیه کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ در پی اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌گذرد و رفته رفته بر ابعاد پیامد‌های گسترده این رویداد بر عرصه‌های مختلف این کشور افزوده می‌شود.

به گزارش «اکسیوس، نیوزویک و دیسپچ»، ۶ ژانویه ۲۰۲۱ یکی از سیاه‌ترین روز‌های تاریخ آمریکا بود؛ چراکه شورشی مرگبار علیه کنگره رخ داد و آمریکا شورشی علیه دولت خود را تجربه کرد که شکاف‌های سیاسی در این کشور را تعمیق کرد.

برخی از آمریکایی ها، شورش علیه کنگره را حادثه‌ای در ردیف تراژدی «پرل هاربر» و ۱۱ سپتامبر و حتی بدتر از آن می‌دانند؛ زیرا در این حادثه حمله به کشور از طریق خود آمریکایی‌ها صورت گرفت.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده، بیشتر رای دهندگان جمهوریخواه همچنان از رئیس جمهور سابق و حامیان شورش علیه کنگره حمایت و از دستگیرشدگان این حادثه به عنوان زندانیان سیاسی یاد می‌کنند.

در نظرسنجی مشترک «ایپسوس» و «اِی بی سی»، ۵۲ درصد پاسخ دهندگان جمهوریخواه، شورش ششم ژانویه را گامی برای حفاظت از باصطلاح دموکراسی آمریکا توصیف کردند.

در عین حال براساس نظرسنجی «واشنگتن پست» و «دانشگاه مریلند»، از هر سه آمریکایی، یک نفر بر این باور است که خشونت علیه دولت در برخی موارد قابل توجیه است.

چنین پاسخی به معنای باز شدن دریچه‌ای به دوره پر فراز و نشیب در تاریخ آمریکاست؛آن هم در شرایطی که شکاف‌ها در مورد نقش دولت در مبارزه با کرونا و افزایش اعتراض‌ها به تبعیض نژادی ناشی از کشتار سیاه پوستان توسط پلیس، افزایش یافته است.

نظرسنجی مشترک «یو گاو» و «سی بی اس نیوز» نیز نشان می‌دهد که ۶۸ درصد پاسخ دهندگان حادثه شش ژانویه را نشانه افزایش خشونت سیاسی می‌دانند.

۶۶ درصد پاسخ دهندگان به این نظرسنجی نیز گفتند که دموکراسی آمریکا در معرض خطر است و ۶۲ درصد، دست زدن به خشونت از سوی بازنده انتخابات ریاست جمهوری آینده را قابل پیش بینی خواندند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/iaEMSx