امروز دوشنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۳

ابلاغ شرایط پذیرش اوراق گام بابت پیش پرداخت تخصیص ارز واردات به شبکه بانکی

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای ترتیبات اجرایی مرتبط با «آیین نامه اجرایی پذیرش اوراق گام» بابت پیش پرداخت تخصیص ارز واردات را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بخشنامه شماره ۰۳/۱۶۳۳۴۸ مورخ ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳ این بانک به شرح زیر است:

پیرو بخشنامه‌های منتهی به شماره ۲۱۴۱۱۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۰۲ مورخ ۰۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۰۹‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۲ و با اشاره به بخشنامه شماره ۳۰۸۱۰۱‏‏‏‏/۰۲ مورخ ۱۶‏‏‏‏/۱۲‏‏‏‏/۱۴۰۲ اداره تأمین مالی و زنجیره تولید این بانک، با استناد به ردیف (۸) جدول ماده (۳) از تصویب‌نامه شماره ۲۲۸۹۲۶‏‏‏‏‏‏‏/ت۶۲۱۹۹هـ مورخ ۱۳‏‏‏‏‏‏‏/۱۲‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۲ هیئت وزیران (موضوع آیین‌نامه اجرایی پذیرش اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) در دستگاه‌های اجرایی) ضمن الزام به رعایت سایر ضوابط و مقررات، موارد ذیل جهت اجراء ابلاغ می‌شود:

۱‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏- درصورت درخواست دارنده اوراق گام (متقاضی دوم و بعد از آن)، بانک موظف است اوراق گام را به جای سپرده ریالی تخصیص ارز، حداقل به میزان ۲۰ درصد از میزان مقرر در بخشنامه‌ شماره ۲۱۴۱۱۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۰۲ مورخ ۰۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۰۹‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۲ این بانک و وفق ضوابط مقرر در تصویب‌نامه مورد اشاره پذیرش و مسدود کند.
تبصره ۱‏‏‏‏- بانک عامل مجاز به مسدودی اوراق گام صادرشده توسط خود نیست.
تبصره ۲‏‏‏‏- بانک عامل می تواند بنا بر تشخیص خود، تا میزان ۵۰ درصد از میزان مقرر در بخشنامه شماره ۲۱۴۱۱۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۰۲ مورخ ۰۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۰۹‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۲ را جهت سپرده تخصیص ارز پذیرش کند.

۲‏‏‏‏‏- اوراق گام مسدود‌شده در زمان انتقال، باید دارای مدت زمان تا سررسید سه ماه یا کمتر از آن و تا انتهای بهمن سال مالی پذیرش اوراق باشد.

۳‏‏‏‏‏- دارنده اوراق گام مسدود‌شده جهت سپرده تخصیص ارز، مجاز به انتقال اوراق گام مزبور در زنجیره تولید و تنزیل (انتقال به بازار سرمایه درخصوص اوراق قابل انتقال به بازار سرمایه و خرید دین در شبکه بانکی کشور درخصوص اوراق غیرقابل انتقال به بازار سرمایه) نیست.

۴‏‏‏‏‏- ثبت مسدودی اوراق گام برای اوراق غیرقابل انتقال به بازار سرمایه و اوراق قابل انتقال به بازار سرمایه که تا تاریخ مسدودی به بازار سرمایه منتقل نشده است، طبق سازوکار سامانه صدور و مدیریت اوراق گام در بازار پول انجام می‌شود.

۵‏‏‏‏- مسدودکردن اوراق گام برای اوراق قابل انتقال به بازار سرمایه که به بازار سرمایه منتقل شده است طبق سازوکار بازار سرمایه و انجام فرآیندهای مربوط در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه انجام می‌شود.

۶‏‏‏‏‏- درصورت تخصیص ارز (تأیید گواهی ثبت‌آماری) قبل از سررسید اوراق گام مسدودشده، متقاضی تخصیص ارز موظف است ضمن درخواست رفع مسدودی اوراق گام، ظرف سه روز بانکی نسبت به تکمیل وجه جهت تأمین ارز اقدام کند.

۷‏‏‏‏‏- درصورت تخصیص ارز بعد از سررسید اوراق گام مسدودشده، بانک‌ عامل موظف است ضمن رفع مسدودی اوراق گام نسبت به دریافت سپرده ریالی تخصیص ارز وفق بخشنامه شماره ۲۱۴۱۱۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۰۲ مورخ ۰۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۰۹‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۲ یا دریافت اوراق گام جایگزین با سررسید جدید وفق مفاد این ضوابط اقدام کند.

۸‏‏‏‏‏- در صورت ابطال، انقضاء گواهی ثبت آماری یا عدم تخصیص ارز، لازم است آن بانک با دریافت درخواست متقاضی تخصیص ارز مبنی بر انصراف از درخواست تخصیص ارز نسبت به آزادسازی اوراق گام مسدودشده ظرف سه روز بانکی

از طریق سامانه صدور و مدیریت اوراق گام در بازار پول (برای اوراق منتقل نشده به بازار سرمایه و اوراق غیرقابل انتقال به بازار سرمایه) یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (برای اوراق منتقل‌شده به بازار سرمایه) اقدام کند.

مقتضی است مراتب را به کلیه واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و برحسن اجرای آن نیز نظارت کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/yOprPX