امروز یکشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۳

تعدیل تورمی لازمه طرح مالیات بر سوداگری است

مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در کشور ما به این علت که تورم بسیار قابل توجه است و از طرف دیگر، بستر لازم برای سرمایه گذاری‌های مولد نیز فراهم نیست، لحاظ تعدیل تورمی ضروری است.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، احمد غفار زاده مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه مالیات بر سوداگری، قدمت صد ساله دارد، اظهار داشت: دارایی‌هایی که در طرح مالیات بر سوداگری مطرح شده، شامل چهار مورد است؛ املاک، اتومبیل، طلا و سکه، ارز‌های خارجی و ارز‌های دیجیتال که از میان این دارایی ها، املاک از بقیه مهم‌تر است.

این کارشناس اقتصادی افزود: مهم‌ترین موضوع در اجرای این مالیات، فراهم شدن زیرساخت‏ها است. در سال ۱۳۴۵ چنین مالیاتی را برای املاک و سرقفلی داشتیم اما به دلیل اینکه زیرساخت‌های این مالیات فراهم نبود، امکان اجرا شدن وجود نداشت اما اکنون با اجراشدن سامانه مودیان، این زمینه تا حدودی فراهم شده است.

غفاررزاده با تاکید بر اینکه نباید خیلی با عجله با این مالیات برخورد کرد، افزود: بستر اجرایی و زیرساختی در خصوص دو مورد از این دارایی‌ها یعنی ارز و طلا بسیار ضروری است البته تامین زیرساخت‌ها تا رسیدن به مرحله اجرا، حدود چهار تا پنج سال زمان بر است.

وی بیان کرد: در سایر کشور‌ها که تورم در حدود ۳ درصد است، قانونگذار خیلی به دنبال تعدیلات تورمی نیست. اما در کشور ما به این دلیل که تورم بسیار قابل توجه است و از طرف دیگر، بستر لازم برای سرمایه گذاری‌های مولد هم فراهم نیست؛ بنابراین ما همزمان باید دو اقدام را انجام دهیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: در ابتدا ما می‌خواهیم جلوی سرمایه گذاری‌های غیرمولد را از طریق برقراری مالیات، بگیریم. از طرف دیگر هم حمایت کنیم و تاکید کنیم که اگر سرمایه‌های خود را در بخش‌های مولد سرمایه گذاری کنید، از شما حمایت‌هایی صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/vUwEY1