معاون فنی اشخاص شرکت بیمه تجارتنو گفت این شرکت موفق شد پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» و حذف «نسخههای کاغذی دارویی» را عملیاتی کند و در این امر در صنعت بیمه کشور پیشگام باشد.
به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی بیمه تجارتنو؛ منا عروجی، معاون فنی اشخاص شرکت بیمه تجارت نو در گفت و گویی جزییات بیشتری درباره این طرح و نتایج آن مطرح کرد. مشروح این گفت و گو در ادامه میآید:
در خبرها آمده بود که بیمه تجارتنو به عنوان نخستین شرکت بیمه، پروژه نسخه الکترونیک را عملیاتی کرده است، اما گویا شرکتهای دیگری هم در این زمینه فعالیت میکنند.
بیمه تجارتنو نخستین شرکتی است که این پروژه را به طور کامل عملیاتی کرده است. البته برخی شرکتها، بخشی از این روند را پیاده سازی کردهاند، اما در شرکت ما، فرآیند صدور و ثبت نسخه در داروخانه تا پرداخت سهم بیمه شده، کاملا الکترونیکی شده است.
جزئیات این فرایند چگونه است؟
بر اساس فرآیندی که ما عملیاتی کردهایم، وقتی بیمهشده به داروخانه مراجعه میکند، در صورتیکه نسخه الکترونیک برای او صادر شده باشد ، داروخانه نسخه بیمار را دریافت و اطلاعات آن را به سامانه سپاس ارسال می کند.
این سامانه که نزد بیمه مرکزی است، پس از دریافت نسخه و بر اساس اطلاعات بیمه شده که در آن ثبت شده است، جزئیات نسخه را به شرکت بیمه مربوطه ارسال می کند. پس از آن، نوتیفیکشن مربوطه بر روی اپلیکیشن «بنو» برای بیمه شده شرکت بیمه تجارتنو ارسال میشود.
در این مرحله، بیمه شده می تواند اقلام دارویی خود را روی اپلیکیشن ملاحظه کرده و اگر مغایرتی وجود نداشت ، آن را اعلام کند. اگر مغایرتی در نسخه وجود داشته باشد که نسخه به تایید بیمه شده نرسد، این امکان وجود دارد که در همان اپلیکیشن، این موضوع اعلام شود.
سپس نسخه الکترونیک برای ارزیاب ارسال میشود و پس از نهایی شدن فرایند ارزیابی، اسناد به واحد مالی ارسال و سپس اقدام لازم به منظور واریز وجه به حساب بیمه شده انجام می شود.
بیمه شده چه مدت برای تایید نسخه الکترونیک زمان دارد؟
مدت زمان پنج روزه برای این منظور در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، اگر بیمه شده هیچ اقدامی در راستای تایید یا اعلام مغایرت نسخه انجام ندهد، پس از پنج روز، به صورت خودکار نسخه «تایید شده» تلقی و به صورت الکترونیک به ارزیاب ارسال می شود.
پیاده سازی نسخه الکترونیک، چه فوایدی دارد؟
یکی از مهمترین مشکلاتی که شرکتها با آن مواجه بودند، ناخوانا بودن نسخههای کاغذی بود که در نتیجه فرایند بررسی آنها را در شرکت بیمه با مشکل مواجه میکرد و حتی به عودت دادن مدرک منتهی میشد. با پیاده سازی پروژه نسخه الکترونیک، این مشکل به طور کلی برطرف می شود.
همچنین صرفه جویی در هزینهها، از مهمترین دستاوردهای نسخه الکترونیک است. با این اقدام، نسخه های تقلبی به طور کلی حذف می شوند و در نتیجه از این محل، هزینه ای به شرکت بیمه تحمیل نمی شود. از سوی دیگر، بیمه شدگان دیگر نیازی به تحویل نسخه کاغذی و یا بارگذاری آن در سامانه ندارند و همین اقدام، بسیاری از هزینه های رفت و آمدی بیمه شدگان را کم می کند.
یکی از اعتراضات بیمه شدگان، همین بود که چرا با وجود بارگذاری تصویر نسخههای کاغذی در اپلیکیشن، نسخه فیزیکی هم باید به شرکت تحول داده شود؟
ممکن بود بیمه شده از چند شرکت بیمه نامه درمان داشته باشد. در چنین مواردی، بیمه شده می توانست یک بار با بارگذاری تصویر مدرک، از یک شرکت خسارت بگیرد و یک بار با هم با تحویل اصل مدرک، از شرکتی دیگر خسارت دریافت کند. ما اصل مدرک را دریافت می کردیم تا چنین مواردی پیش نیاید. به هر حال با این شیوه جدید، این مشکل هم حل می شود.
پروژه نسخه الکترونیک، تمام شده است یا فاز توسعه هم دارد؟
فاز دوم این پروژه در شرکت بیمه تجارت نو آماده انجام است که در آن، مرحله «ارزیاب» هم حذف می شود. در این روش مبلغ قابل پرداخت نسخه الکترونیک از طریق استعلام سیستمی از سامانه های سازمان غذا و دارو و سامانه های بیمه گری جهت کنترل سقف تعهد تعیین می گردد.
این پروژه با مشکلاتی هم مواجه است؟
بله! به هر حال مانند هر پروژه دیگر، در بدو کار مشکلاتی هم وجود دارد. به عنوان مثال همچنان برخی از پزشکان به شیوه سنتی و کاغذی اقدام به نسخه نویسی می نمایند که این موضوع باعث عدم اجرای فرآیند ارسال الکترونیک اسناد می شود.
آیا همه داروخانه های طرف قرارداد بیمه تجارتنو در سراسر کشور به این سامانه متصل اند؟
بله. بیمه شدگان بیمه تجارتنو در استفاده از این خدمت، در هیچ نقطه ای از کشور مشکلی نخواهند داشت و می توانند با مراجعه به داروخانه ها طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد ، بدون ارائه نسخه کاغذی از خدمات بیمه درمان تکمیلی استفاده کنند.
نکته دیگر این که نسخه الکترونیک، در حال حاضر فقط در داروخانهها عملیاتی شده است و در فازهای بعدی باید در مراکز درمانی و مراکز تصویربرداری و امثال آن هم عملیاتی شود. با این اقدام، بسیاری از تخلفات در حوزه بیمه های درمان حذف می شود.
اگر بیمه شده، بعد از واریز وجه به نحوه ارزیابی و مبلغ واریزی اعتراضی داشته باشد، چگونه می تواند آن را به شرکت اعلام کند؟
در اپلیکیشن بنو، امکان ارائه درخواست بررسی مجدد وجود دارد و حتی اگر مستنداتی هم در این زمینه داشته باشد، می تواند آن را بارگذاری کند.
آیا فرایند الکتروینکی شدن بررسی نسخه ها، هزینه جدیدی به بیمه شده تحمیل نمی کند.
خیر، این عملیات، هزینه ای به بیمه شده تحمیل نمی کند.