امروز یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳

انتشار طرح پژوهشی”مطالعه مقررات بیمه تکافل درکشورهای منتخب و ارائه پیش‌نویس قوانین و مقررات لازم برای ایجاد نظام تکافل در ایران”

طرح پژوهشی «مطالعه مقررات بیمه تکافل در کشورهای منتخب و ارائه پیش‌نویس قوانین و مقررات لازم برای ایجاد نظام تکافل در ایران» در گروه پژوهشی مطالعات اسلامی بیمه پژوهشکده و توسط دکتر فاطمه آزادبخت عضو هیات علمی گروه پژوهشی مطالعات اسلامی بیمه با همکاری دکتر عزیز احمدزاده، وحید نورانی و زهرا بردال تهیه و تنظیم شده است.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه،این طرح پژوهشی مشتمل بر ۵ فصل شامل «کلیات طرح»، «بررسی مفهوم، مبانی نظری و پیشینه تکافل در تاریخ اسلام و تاریخ معاصر»، «بررسی و تحلیل اسناد تکافل و الگوهای عملیاتی موسسات تکافل از بعد فقهی»، «بررسی و تحلیل چهارچوب عملیاتی و انواع صندوق‌های تکافل» و «بررسی قوانین و چهارچوب‌های ارزیابی پذیرش ریسک و پرداخت خسارت در موسسات تکافل» و به روش اسنادپژوهی، مطالعه تطبیقی، توصیفی و تحلیلی می‌باشد.
اجرای تکافل در کشور مستلزم شناخت کافی متولیان از مفهوم آن و تمهید الگوهای فقهی بر اساس فقه اسلامی و تبیین چارچوبهای عملیاتی اجرایی و نظارتی آن است. بر این اساس در طرح پژوهشی «مطالعه مقررات بیمه تکافل درکشورهای منتخب و ارائه پیش نویس قوانین ومقررات لازم برای ایجادنظام تکافل» تلاش شده است تا ضمن تشریح مبانی فقهی و حقوقی تکافل و تبیین پیشینه تاریخی تکافل در تاریخ اسلام و معاصر به تشریح برخی قوانین و مقررات تکافلی در کشورهای منتخب پرداخته شود و دیدگاهی در خصوص ماهیت تکافل و نحوه عملکرد آن و همچنین موضوعات مهم مستلزم نظارت بر آن را ارائه گردد.
نظر به اهمیت محصولات تکافلی از منظر شرعی، تحلیلهای فقهی مفصلی در خصوص ماهیت، جایگاه و مشروعیت انواع الگوهای تکافلی ارایه شده و نظرات فقهای کشورهای اسلامی در خصوص انواع مختلف الگوهای مورد استفاده در آن کشورها ارایه شده است. این تحلیل‌ها در عین حال که می‌تواند مبنای اولیه برای بررسی‌های شورای فقهی صنعت بیمه را تامین نماید می‌تواند برای اقناع مشتریان تکافلی از جنبه شرعی نیز مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت برای تحلیل ریسک شرعی محصولات تکافلی مبتنی بر شریعت توسط مدیران ریسک شرکتهای بیمه مورد بهره برداری قرار گیرد.
خروجی‌های ملموس این پژوهش شامل واژه‌نامه تشریحی در خصوص تعریف و مفهوم اصطلاحات تخصصی و غیر تخصصی مورد استفاده در تکافل، تحلیل تکافل‌نامه‌ها و ساختار کلی حاکم بر آن‌ها، الگوهای عملیاتی تکافل و تحلیل آن‌ها، تحلیل قوانین تکافل پاکستان و افغانستان و ترجمه کامل قانون بیمه افغانستان و پاکستان و همچنین مروری بر برخی مباحث تکافل در قانون خدمات مالی اسلامی و قانون تکافل مالزی، چارچوب‌های ارزیابی و پذیرش ریسک و پرداخت خسارت در تکافل است که می‌تواند به عنوان الگوهایی برای تدوین مقررات تکافل در کشور مورد استفاده قرار گیرد.
برای مشاهده و دریافت متن کامل طرح پژوهشی «مطالعه مقررات بیمه تکافل در کشورهای منتخب و ارائه پیش‌نویس قوانین و مقررات لازم برای ایجاد نظام تکافل در ایران» به بخش پژوهش تارنمای پژوهشکده بیمه و یا به نشانی  https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1636/ مراجعه فرمایید.

خبر طرح مطالعه مقررات بیمه تکافل درکشورهای منتخب وارائه پیش نویس قوانین ومقررات لازم برای ایجادنظام تکافل.jpg
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/rUwG0R