امروز یکشنبه، ۲۳ دی ۱۴۰۳

برگزاری نشست “کلان داده‌ها لازمه بهره‌گیری از AI و خلق ثروت” در رویداد تراکنش ایران با حمایت بانک مهر ایران

نشست «کلان داده‌ها لازمه بهره‌گیری از AI و خلق ثروت» ویژه اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری با حمایت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در دهمین رویداد تراکنش ایران برگزار شد.

به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه، نشست «کلان داده‌ها لازمه بهره‌گیری از AI و خلق ثروت» با حضور دکتر «مهران محرمیان» معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی، مهندس «محمدجواد سخایی» متخصص حوزه داده، مهندس «حمیدرضا توسلی» عضو هیأت مدیره و معاون فناوری اطلاعات بانک، دکتر «رضا قرائی‌پور» معاون برنامه‌ریزی و تحول بانک و «مصطفی عبدلی» رئیس کل اداره سازمان و بهبود روش‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد.

سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تراکنش در شبکه بانکی انجام می‌شود

در این نشست، دکتر «مهران محرمیان» معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با بیان اینکه شبکه بانکی کشور به بلوغ داده رسیده است، اظهار داشت: سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تراکنش در شبکه بانکی انجام می‌شود و با این حجم از تراکنش، اتفاقاتی که در بانکداری دیجیتال رخ داده قابل تقدیر است.

محرمیان با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی نیاز به توجه دارند، گفت: امنیت، تحریم‌ها، به‌روزرسانی زیرساخت‌ها از دیگر چالش‌های کلان داده است که نیاز به توجه ویژه دارند.

ایجاد خدمات جدید با تلفیق فناوری و هوش مصنوعی

همچنین مهندس «محمد جواد سخایی» متخصص حوزه داده به عنوان دیگر سخنران این نشست، گفت: اکنون صنعت بانکداری در آستانه نسل پنجم قرار دارد و اگر با فناوری هوش مصنوعی تلفیق شود، می‌توانند با یکدیگر خدمات ارزنده‌ای را ایجاد کنند.

سخایی به ظرفیت هوش مصنوعی در تحلیل داده‌های صنعت بانکداری اشاره کرد و گفت: نسل چهارم بانکداری در بخش بانکداری متمرکز (Corebanking) و پشت صحنه سازمانی (Back-Office) از فناوری هوش مصنوعی بهره برده است. بنابراین اگر این صنعت به دنبال ایجاد خلق ارزش و ثروت در حوزه دیتا و هوش مصنوعی است باید چهارچوب مناسبی در سازمان تعریف کند.

پیچیدگی، حجم زیاد و سرعت بالا سه مؤلفه مهم در کلان داده‌هاست

مهندس «حمیدرضا توسلی» عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت همگرایی داده‌ها با هوش مصنوعی با بیان اینکه فضای کسب‌وکار به سرعت در حال تغییر و تحول است، گفت: کسب‌وکار و صنعت بانکداری با فناوری و تکنولوژی‌های نوین آمیخته شده و اکنون باید اثر بخشی این دگرگونی به حداکثر برسد.

توسلی با بیان اینکه اکنون سپهر جدیدی در جامعه با نگرش مبتنی بر فناوری در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان ساخت: فضای اجتماعی باید آماده پذیرش این تحولات و مدیریت درست داده‌ها در این سپهر جدید به منظور خلق ارزش باشد.

وی افزود: پیچیدگی، حجم زیاد و سرعت بالا سه مؤلفه مهم در کلان داده‌هاست که باید این موضوع را با استفاده از ابزارهایی همچون هوش مصنوعی بررسی و تحلیل کرد.

معاون فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تأکید بر اینکه کیفیت داده نیز در بحث کلان‌داده‌ها مهم است، خاطرنشان ساخت: تحلیل درست داده‌ها با ابزارهای نوین همچون هوش مصنوعی می‌تواند برای بانک‌ها ارزش افزوده ایجاد کند.

توسلی به اهمیت حکمرانی داده در سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: لازمه خلق ارزش و ثروت، تحلیل دقیق داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی است که باید با تهیه زیرساخت‌ها در سطح کلان و سرمایه‌گذاری در این مسیر به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی به چالش‌های تحلیل داده در سازمان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش حجم روز افزون داده‌ها و عدم دیدگاه منسجم در اقتصاد دیجیتال از چالش‌های این مسیر است، از طرفی امنیت، بازاریابی، محصولات و خدمات و بهینه‌سازی فرآیندها ۴ مؤلفه مهم در استفاده از تحلیل داده با هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی ساختار بانکداری را تغییر خواهد داد

دکتر «رضا قرایی‌پور» معاون برنامه‌ریزی و تحول بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در این نشست با بیان اینکه هوش مصنوعی ساختار بانکداری را تغییر خواهد داد، اظهار داشت: با رشد روزافزون علم و تکنولوژی شمایل بانکداری کشور در حال تغییر و تحول است به عبارت دیگر تعامل انسان و تکنولوژی می‌تواند به رشد و توسعه بانکداری، تغییر کارکردهای نیروی انسانی و رشد بانکداری دیجیتال شود.

وی اضافه کرد: هوش مصنوعی باعث افزایش سرعت، دقت، مهارت، کاهش خطا، خلق ارزش افزوده و ثروت در سیستم بانکداری کشور می‌شود؛ از طرف دیگر این فناوری به کاهش نیروی انسانی و از بین رفتن برخی مشاغل نیز منجر خواهد شد.

قرایی‌پور گفت: در شرایط کنونی آموزش باید یک رکن اساسی و مهم استراتژی سازمان‌ها در حوزه هوش مصنوعی و تکنولوژی باشد.

بهبود تجربه مشتریان با هوش مصنوعی

«مصطفی عبدلی» رئیس کل اداره سازمان و بهبود روش‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در این نشست اظهار داشت: بانک‌ها با انبوهی از داده و دیتا مواجه هستند که با کمک هوش مصنوعی می‌توانند تحلیل این داده‌ها را مدیریت کنند.

عبدلی به دیگر دستاورد هوش مصنوعی در سیستم بانکداری اشاره کرد و گفت: افزایش بهره‌وری و بهبود فرآیندها با رصد و تحلیل رفتار مشتریان بانکی حاصل می‌شود؛ همچنین تجربه مشتریان از دریافت خدمات بانکی با هوش مصنوعی بهبود خواهد یافت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/q3nYt4