مشاور مدیرعامل بنیاد علوی در مرکز رسالت اجتماعی گفت: ۸۷ درصد بودجه رسالت اجتماعی به طرحهای زیرساخت (طرحهای پایدار) اختصاص مییابد.
به گزارش فراسو، محمدرضا فردین در گفتوگو با مرکز روابط عمومی و رسانه بنیاد علوی؛ در خصوص مأموریتهای این مرکز نیز توضیح داد: سیاستگذاری، تعیین و تبیین چشمانداز، راهبری و نظارت بر اقدامات شرکتهای تابعه بنیاد مستضعفان در راستای انجام فعالیتهای مسئولانه اجتماعی با رویکرد آگاهسازی مردم نسبت به اقدامات و همچنین تحکیم علاقه مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد تاکید میباشد.
مشاور مدیرعامل بنیاد علوی در مرکز رسالت اجتماعی در ادامه با بیان اینکه طرحهای رسالت اجتماعی به دو گروه طرحهای پایدار و ناپایدار تقسیم میشود، افزود: رسالت اجتماعی محرومیتهای مربوط به جوار هر یک از شرکتهای تابعه بنیاد مستضعفان را در ۱۲ حوزه پیگیری میکند.
وی در این خصوص توضیح داد: این اقدامات در حوزههای طرحهای آبرسانی و لایروبی کانالهای آبی در مناطق محروم همجوار، راه سازی و جدول کشی مناطق محروم، ساخت جایگاه و خرید خودروی آتش نشانی، برقرسانی و سایر پروژههای زیرساختی، طرحهای مرتبط با آسیب اجتماعی، طرحهای اشتغال و راهاندازی کارگاههای قالی بافی، خیاطی و خراطی، طرحهای آموزشی و زیرساختی نظیر بازسازی و تجهیز مدارس، طرحهای حوزه بهداشت و زیرساخت درمان، تجهیز درمانگاهها، خانههای بهداشت و بیمارستانها انجام میشود.
به گفته وی، طرحهای فرهنگی اعم از برگزاری مراسمهای مذهبی، تجهیز مساجد، برنامهریزی و اعزام محرومین و مستضعفان به سفرهای زیارتی، طرحهای محیط زیستی و کاشت نهالهای مثمر، طرح های معیشتی جهت تامین وسایل ضروری زندگی و بازسازی منازل محرومین و اهدای بستههای معیشتی، طرحهای احداث زمین چمن مصنوعی، احداث، بازسازی و تجهیز سالنهای ورزشی و احداث پارکهای بازی در مناطق محروم و روستاهای کشور از دیگر مواردی است که رسالت اجتماعی در این خصوص اقدامات لازم را انجام میدهد.
فردین در باره طرحهای ناپایدار یا اقتضایی نیز گفت: طی قانون ۷۰/۳۰ در سیاست تعیین شده توسط مرکز رسالت اجتماعی، هر هلدینگ تا سقف ۳۰ درصد از بودجه را میتواند صرف امور اقتضایی و ناپایدار کند که امسال خوشبختانه تا زمان حاضر فقط ۱۳ درصد از سقف کل بودجه در این باب صرف شده است.
وی در عین حال تاکید کرد: در سه حوزه ی بهداشت، زیرساخت و آموزش، پروژه های بسیار خوبی ثبت شده است.
مشاور مدیرعامل بنیاد علوی در باره تاریخچه گروه رسالت اجتماعی، با بیان اینکه این گروه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده است، افزود: اولین آیین نامه رسالت اجتماعی در تاریخ ۲۴/۰۸/۱۳۹۹ توسط ریاست محترم بنیاد مستضعفان ابلاغ شد. از همان ابتدا جلسات متعدد جهت تبیین موضوع رسالت اجتماعی و شرح اهمیت آن توسط بنیاد علوی در تمامی هلدینگها و شرکتهای تابعه برگزار شد.
فردین ادامه داد: در گام بعدی پیگیری معرفی نمایندگان رسالت اجتماعی و شروع به کار گروه رسالت اجتماعی شرکتها در دستور کار قرار گرفت و بنیاد علوی کمی پس از شکل گیری تشکیلات رسالت اجتماعی اقدام به توسعه سامانه سراج در مهر ماه ۱۴۰۰ جهت تسهیل روابط و مدیریت پروژههای رسالت اجتماعی کرد.
به گفته وی، با توجه به گردآوری دادههای پروژهها، اولین گزارش مختصر و تفصیلی از آذر ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۴۰۰ در اسفند ماه ۱۴۰۰ منتشر شد. تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد از بودجه رسالت اجتماعی تعریف پروژه شد که درصد بالایی از این پروژهها به اتمام رسیده است. پس از گذر زمان و کسب مرکز ستاد رسالت اجتماعی و جمع بندی نظرات تمامی نمایندگان هلدینگها، پیش نویسی برای آییننامه تهیه و پس گذر از روال اداری دومین آیین نامه رسالت اجتماعی در تاریخ۱۴۰۰/۲۱۲/۲۸توسط رییس قبلی بنیاد مستضعفان و افزایش بودجه رسالت اجتماعی از دو درصد به چهار درصد از سهم سود بنیاد تصویب و ابلاغ شد.
مشاور رسالت اجتماعی مدیرعامل بنیاد علوی ادامه داد: در راستای عمق بخشی به اقدامات رسالت اجتماعی و استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود در شرکت های تابعه بنیاد در سال ۱۴۰۱ اولویت تعامل با هلدینگها و شرکتها جهت فعال کردن بخشهای غیر فعال در حوزه رسالت اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: سیاست تعیین سقف ۳۰ درصد برای هزینه کرد در اقدامات ناپایدار و کف ۷۰ درصد برای اقدامات پایدار جهت پاسخگویی مثبت به حل مسائل نا پایدار و موردی و سوق دادن منطقی فعالیت ها به سمت اقدامات پایدار اجرا و بازخورد مناسبی از اجرای اقدامات ذیل این سیاست دریافت شد.
به گفته این مقام مسئول، تعیین اولویت و سیاست جدید منجر به تعامل حداکثر با هلدینگها و شرکتها گردید به صورتی که تا پایان سال ۱۴۰۱ برای سقف بودجه رسالت اجتماعی ۱۰۰ درصد تعریف پروژه انجام شد.
فردین این موضوع را نیز یادآور شد که در خلال فعالیتهای ستادی و آموزش و انتقال دانش محرومیتزدایی به نیروی انسانی شرکت.های تابعه بنیاد از ظرفیت شرکتهای زرفام و اسکان برای پشتیبانی از پروژههای زیرساختی رسالت اجتماعی استفاده و بیشتر پروژهها با کمک نیروهای مردمی و جهادی تکمیل شد.
وی ادامه داد: برگزاری چندین کمپین موفق در جوار شرکتها با استفاده از ظرفیت گروه رسالت اجتماعی( وام تبصره ۱۶، اعزام سفر اولی ها به کربلای معلی(در ایام اربعین) و مشهد مقدس، پویش ملی درختیاری و…) و همچنین ایجاد همافزایی بین هلدینگها و شرکتها در امر محرومیتزدایی از برکات تعامل با آنان بوده است.
مشاور مدیرعامل بنیاد علوی در مرکز رسالت اجتماعی درباره هزینه کرد از بودجه رسالت اجتماعی شرکتها در یک سال گذشته نیز اظهار کرد: در مجموع در سال ۱۴۰۲، ۲۹ درصد از بودجه هزینه شده و برای نزدیک به ۸۰ درصد از بودجه، تعریف پروژه انجام گرفته است. اگرچه این درصد تحقق نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر است اما تا آذرماه ۱۴۰۲ از نظر ریالی، مبلغ بیشتری به نسبت سال ۱۴۰۱ صرف انجام پروژههای رسالت اجتماعی گردیده که این خود دستاوردی بزرگ است.