امروز سه شنبه، ۳ مهر ۱۴۰۳

رشد ۲۸۰درصدی حجم معاملات گواهی شمش طلا بورس کالا در نیمه نخست سال

بررسی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران طی نیمه نخست امسال نشان می دهد که با معامله ۴تن و ۳۳۴ کیلوگرم شمش طلا، حجم این معاملات ۲۸۰ درصد به نسبت ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ (یک تن و ۱۴۵ کیلوگرم) افزایش یافته است.

به گزارش فراسو، عملکرد شش ماهه معاملات گواهی سپرده شمش طلا نشان می دهد که از ابتدای سال تا ۳۱ شهریور ماه ۴ هزار و ۳۳۴ کیلوگرم شمش طلا معادل ۴ تن و ۳۰۰ کیلوگرم شمش به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران معامله شده است.
براساس آمار معاملات، ۴۴۶ کیلوگرم شمش در فروردین، ۷۵۵کیلوگرم در اردیبهشت‌، ۶۹۱ کیلوگرم در خرداد، ۸۰۰ کیلوگرم در تیر، هزار و ۸ کیلوگرم در مرداد و ۶۳۴ کیلوگرم شمش طلا در شهریور ماه معامله شده است.
همچنین رکورد ماهانه حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه اندازی این بازار تاکنون به مرداد ماه امسال با عبور حجم معاملات از یک تن اختصاص دارد.

چند آمار جذاب از ابزار طلایی بورس کالا
جدول معاملات گواهی سپرده شمش طلا حاوی اعداد و ارقام ارزشمندی است که روند رو به رشد و اقبال بالای سرمایه گذاران و عرضه کنندگان نسبت به این بازار را نشان می دهد.
تعداد عرضه کنندگان طلا از ۵ عرضه کننده در ابتدای راه اندازی بازار به ۱۴ عرضه کننده در زمان حال رسیده است. همچنین حجم معاملات از زمان راه اندازی بازار تا کنون بالغ بر ۸.۵ تن بوده که این حجم معادل وزن سکه تمام بهار آزادی به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه سکه می رسد.
حجم سپرده گذاری شمش طلا در خزانه ها نیز به بیش از ۹ تن رسیده و هم اکنون بالغ بر ۶۰۰ هزار مشتری فعال در این بازار حضور دارند و ۸۰ صندوق سرمایه گذاری فعال در بازار نیز در این روند در حال مشارکت هستند. همان طور که ذکر شد حجم معاملات در ۶ ماهه امسال ۲۸۰ درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل رشد داشته و جذب نقدینگی ۶۰ درصدی (۲۰.۶ همت) از کل نقدینگی جذب شده از ابتدای راه اندازی بازار (۳۵.۴ همت) در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳به ثبت رسیده است.
به اعتقاد کارشناسان، دلیل استقبال معامله گران از این بازار به دلیل وجود مزایای متعدد همچون سهولت در معاملات، نداشتن ریسک های سنتی بازار فیزیکی طلا و امکان ورود به بازار طلا با مبلغی حدود ۵۰۰ هزار تومان است.
امروز هر فردی می تواند با حداقل سرمایه و از مسیر صندوق های طلا و یا گواهی سپرده شمش طلا در این بازار جذاب سرمایه گذاری کند و دیگر ریسک های سنتی و قدیمی سرمایه گذاری در بازار فیزیکی طلا همچون ریسک سرقت و نگهداری، کیفیت و عیار، مراجعه به بازار و … را نداشته باشد./کالاخبر

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Wj3ERs