امروز دوشنبه، ۲ مهر ۱۴۰۳

محکومیت اپل به پرداخت ۱۳ میلیارد یورو مالیات معوقه به ایرلند

دادگاه عالی اروپا علیه شرکت اپل (Apple) حکم داد و این غول فناوری آمریکایی را به بازگرداندن ۱۳ میلیارد یورو مالیات عقب افتاده به ایرلند محکوم کرد.

به گزارش فراسو، پس از هشت سال کشمکش حقوقی، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (CJEU) تصمیم اولیه کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۶ را تأیید کرد. اپل از سوی کمیسیون اروپا متهم به برخورداری غیرقانونی از نرخ مالیاتی ترجیحی در ایرلند شده بود که طبق یافته‌های کمیسیون، نرخ مؤثر مالیاتی اپل بر سودهای اروپایی‌اش در سال ۲۰۰۳ تنها ۱ درصد و در سال ۲۰۱۴ به طرز باورنکردنی ۰٫۰۰۵ درصد بوده است.

بر این اساس در یک حکم تاریخی، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴ با رد کردن حکم دادگاه پایین‌تر، تصمیم کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۶ مبنی بر غیرقانونی بودن توافقات مالیاتی بین ایرلند و شرکت اپل را تأیید کرد و علیه این شرکت حکم داد و این غول فناوری آمریکایی را به بازگرداندن ۱۳ میلیارد یورو (معادل ۱۴٫۴ میلیارد دلار) مالیات عقب افتاده برای فعالیت های مالیاتی بین سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۴ به ایرلند محکوم کرد.

گفتنی است این پرونده که از سال ۲۰۱۶ در جریان بوده یکی از طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین دعاوی مالیاتی در تاریخ اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و نتیجه آن می‌تواند الگویی برای برخورد با سایر شرکت‌های فناوری بزرگ در اروپا باشد. همچنین این حکم بزرگ‌ترین جریمه مالیاتی در تاریخ اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر روابط بین شرکت‌های فناوری بزرگ و دولت‌های اروپایی داشته باشد./ رسانه مالیاتی ایران

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/VK6Qtv