امروز یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳

حضور فعال سالمندان در نهاد خانواده؛ مقوم این نهاد ارزشمند اجتماعی است

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با صدور پیامی ضمن تبریک روز خانواده و تکریم سالمندان به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان، خانواده را مهم‌ترین واحد اجتماعی توصیف کرد که پویایی، ثبات و اقتدار جامعه در گرو سلامت و استحکام بنیان این نهاد آن است.

به‌گزارش فراسو به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی همچنین در این پیام نقش سالمندان در انسجام و تقویم نهاد خانواده را انکارناپذیر دانسته و تأکید کرده است حضور فعال سالمندان در نهاد خانواده، روابط عاطفی و احساسی بین اعضای خانواده را انسجام می‌بخشد و زمینه‌های تقویم بنیان آن را فراهم می‌کند

براساس این گزارش متن کامل پیام مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی به‌مناسبت روز خانواده و تکریم سالمندان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

فرارسیدن ۲۵ ذی‌الحجه که به یمن نزول سوره مبارکه “انسان” به‌عنوان “روز خانواده و تکریم سالمندان” نامگذاری شده است را به ملت شریف و خانواده‌دوست ایران و سالمندان عزیز این سرزمین خصوصاً بازنشستگان و مستمری‌بگیران فرهیخته سازمان بزرگ تأمین‌اجتماعی تبریک و تهنیت عرض می کنم.
خانواده اگرچه از منظر اجتماعی کوچکترین واحد جامعه است، اما در عین حال مهم‌ترین واحد اجتماعی در تاریخ تمدن بشری بوده است که بنیاد زندگی جمعی بشر به وجود و سلامت آن وابسته است. خصوصاً در فرهنگ ایرانی-اسلامی، خانواده مهم‌ترین اجتماع انسانی است که آیات و روایات و سنت ما مملو از تأکید بر اهمیت آن و ضرورت تکریم بنیان خانواده است. در این میان نقش و تأثیر سالمندان در خانواده انکارناپذیر است و حضور یک سالمند سالم و فعال، روابط عاطفی و احساسی بین اعضای خانواده را انسجام می‌بخشد و زمینه‌های تقویم بنیان آن را فراهم می‌کند. سالمندان، گنجینه‌ای ارزشمند از تجربیات مختلف و گرانبها هستند که به اشتراک‌گذاشتن مجموعه این تجربیات، یقیناً مسیر خانواده در جهت رشد و کمال را تسهیل می‌کند. از این جهت روز خانواده و تکریم، فرصت مغتنمی است تا براساس آنچه در آداب و سنن ما خصوصاً در آیات و روایت و سیره ائمه علیهم‌السلام آمده است، ضمن تکریم نهاد مقدس خانواده و تعظیم شأن سالمندان عزیز، مروری کوتاه بر مسئولیت و اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور نسبت به نهاد خانواده و سالمندان عزیز به‌عنوان مظهر دانش و آرامش این نهاد مهم اجتماعی داشته باشیم.
سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره جدید مدیریتی در جهت تحکیم بنیان خانواده با راه‌اندازی طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، کوشیده است ضمن تأمین امنیت و آسایش خانواده‌های ایرانی از دغدغه‌های معیشتی و درمانی این نهاد مقدس بکاهد و به تکلیف خود در رابطه با توسعه و فراگیری پوشش بیمه و تقویت خانواده‌محوری که در اسناد بالادستی نیز مورد تأکید قرار گرفته است، عمل کند و در این حوزه بیش از ۱٫۹۲ میلیون نفر به جمع خانواده بزرگ تأمین‌اجتماعی اضافه شده‌اند. در بخش درمان نیز سازمان تأمین‌اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن خدمات ناباروری برای حدود ۵۰ هزار نفر با هزینه  ۴هزار میلیارد ریال، گامی ارزشمند در راستای کاهش دغدغه خانواده‌های ایرانی برداشته تا از این جنبه نیز  از آلام کسانی که در جهت توسعه جمعیت خانواده دچار مشکلاتی هستند، بکاهد. افزایش مدت مرخصی زایمان زنان بیمه‌شده از شش به نُه ماه و پرداخت ماهانه غرامت دستمزد ایام بارداری و همچنین تقویت و تجهیز مراکز زایمان در بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی نیز دیگر اقداماتی است که در جهت حمایت از نهاد خانواده و با هدف مشارکت در اجرای طرح جوانی جمعیت از سوی این سازمان مورد توجه قرار گرفته است.
این سازمان همچنین با این باور بنیادین که شرایط امروز زندگی بازنشستگان، آیینه‌ای تمام نما از وضعیت فردای قشر شاغل و مولد کشور است، در زمینه ارائه خدمات به پیشکسوتان و بازنشستگان در بخش بیمه‌ای و درمان، خود را مکلف می‌داند با تمام توان امنیت و آرامش این قشر عزیز را در برابر مخاطرات احتمالی در حوزه اقتصادی و اجتماعی مانند بیماری و ازکارافتادگی تضمین و ضمن تلاش برای ارتقای کیفیت خدمات، دسترسی به این خدمات را نیز تسهیل کند. در همین راستا سازمان تأمین‌اجتماعی با توسعه مراکز درمانی ارائه‌کننده خدمات کنترل فشار خون و دیابت که عموماً سالمندان عزیز را درگیر می‌کند و افزایش این مراکز به ۱۸۵ کلیینیک در سراسر کشور، امکان دسترسی آسان‌تر به خدمات کنترل این بیماری‌ها را برای این عزیزان فراهم کرد. از سوی دیگر در جهت کاهش پرداخت از جیب و همچنین کاستن از زحماتی که عزیزان بازنشسته در مراجعه به مراکز درمانی با آن مواجه می‌شوند، فرانشیز خدمات بستری در مراکز دانشگاهی و دولتی برای بیمه‌شدگان با سن بیش از ۶۵ سال حذف شده است. افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان و افزایش ۱۲۰ درصدی سهم سازمان تأمین‌اجتماعی در تأمین و پرداخت حق بیمه تکمیلی بالغ بر ۶ میلیون نفر از این عزیزان با هزینه سالانه ۴ هزار میلیارد تومان، از دیگر اقداماتی است که این سازمان جهت رفاه حال بازنشستگان شریف و تکریم این عزیزان  نسبت به آن اهتمام ورزید. راه‌اندازی مجدد طرح کرامت رضوی و سفر رایگان بازنشستگان به مشهد مقدس با بهترین کیفیت خدمات و علاوه بر همه اینها افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان به ۲۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در جهت حفظ کرامت بازنشستگان محترم بوده است که هرچند پاسخگوی همه نیازهای این عزیزان نیست، اما حاکی از تلاش‌های شبانه‌روزی خدمتگزاران به ملت ایران در سازمان تأمین‌اجتماعی است که همواره کوشیده‌اند به وظایف قانونی و انسانی خود در خدمت به این نمادهای تجربه و خرد عمل کنند.
اینجانب ضمن تبریک مجدد روز خانواده و تکریم سالمندان به محضر خانواده‌های ایرانی خصوصاً بازنشستگان شریف سازمان تأمین‌اجتماعی، فرصت ارائه خدمت به نهاد مقدس خانواده و سالمندان عزیز به‌عنوان سایه‌ساران این نهاد مهم اجتماعی را افتخاری بزرگ برای سازمان تأمین‌اجتماعی می‌دانم و از درگاه خداوند متعال، توفیق روز افزون در جهت ارائه بهتر و بیشتر خدمات به این عزیزان را مسئلت دارم.

میرهاشم موسوی
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/VACMUW