امروز پنج شنبه، ۳ آبان ۱۴۰۳

تسهیل تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر آمار به کمک پایگاه اطلاعات مکانی پست

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: کدهای شناسایی مکان به عنوان اصلی‌ترین ابزار اتصال اطلاعات پراکنده و مرتبط با یک مکان، اهمیت ویژه‌ای در تکمیل زیرساخت‌های اطلاعاتی و تصمیمات مبنی بر آمار دارد.

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت ملی پست، محمد احمدی به بهانه روز آمار و برنامه ریزی به تشریح اهمیت پایگاه اطلاعات مکان محور (GNAF) پرداخت و افزود: تشخیص رسمی یک نشانی زمانی به بهترین وجه انجام می‌شود که از یک مرجع مناسب به دست آمده باشد. دسترسی به اطلاعات مکانی هوشمند یکی از مسائل مهم در زمینه اطلاعات و محاسبات آماری به شمار می‌آید. به طور کلی قابلیت تعیین دقیق یک مکان بر روی نقشه های جغرافیایی رقومی (دیجیتال) و استفاده از داده های مرتبط با مکان، مزایای بی‌شماری برای کشور دارد.
وی تصریح کرد: علم آمار در شاخص‌‎های توسعه نقش بسزایی دارد و تمام سازمان‌ها در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های صحیح به آمار و اطلاعات احتیاج دارند تا جایی که به نظر می‌رسد آمار و اطلاعات اساس پویایی آن سازمان به شمار می‌آید.
به گفته احمدی، مرکز آمار ایران و شرکت ملی پست، دارای اشتراکات زیادی در حوزه تصمیم‌گیری هستند که این موضوع پشتوانه محکمی برای تقویت پیوندها و گسترش روزافزون این دو مجموعه به ویژه در حوزه اطلاعات آماری مکان محور و کدپستی ایجاد کرده است.
مدیرعامل با اشاره به اینکه همکاری شرکت ملی پست و مرکز آمار ایران طی دو دهه گذشته بسیار موثر بوده است، افزود: عضویت و همکاری در کارگروه های تخصصی اختصاص شناسه کسب و کار و تدوین آیین‌نامه اجرایی طرح جمع‌آوری اطلاعات ثبتی IRAN STARS، فایل آدرس، تطابق حوزه‌های آماری با تقسیمات پستی، سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، انطباق فهرست و شناسه آبادی‌های پایگاه‌های اطلاعات طرفین، اتصال کدهای پستی به بلوک‌های آماری تا عضویت و همکاری در پروژه ملی GNAF بخشی از این همکاری‌ها بوده است.
وی اظهار داشت: به دلیل مکان محور بودن بخش بزرگی از داده‌های در گردش، کدهای شناسایی مکانی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار می باشند و کدپستی ده رقمی به عنوان کد یکتای شناسایی مکان در کشور، به لحاظ کاربرد و قابلیت‌های ساختاری نقش مهمی در زیرساخت اطلاعاتی کشور ایفا می‌کند.
معاون وزیر ارتباطات افزود: مجموعه داده های مکانی GNAF اجازه می‌دهند تا سازمان‌های دولتی برای توسعه جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی ابزار تحلیلی دقیق‌تری دراختیار داشته باشند که این مهم از سرشماری های آماری تا توسعه حمل و نقل و توسعه منطقه‌ای را شامل می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/U73sez