امروز یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳

تامین مواد اولیه، از دغدغه های اصلی تولیدکنندگان و صنعتگران است

محمدتقی صالح ابوالقاسمی مدیرعامل شرکت تجارت گستران خوارزمی درباره مشکلات مربوط به صنایع و تولید کشور بیان داشت: تامین مواد اولیه، یکی از دغدغه های اصلی تولیدکنندگان و صنعتگران است که نیاز به توجه ویژه دارد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی شرکت تجارت گستران خوارزمی، محمدتقی صالح ابوالقاسمی گفت: تامین مواد اولیه یکی از دغدغه های اصلی تولیدکنندگان و صنعتگران است، به¬نحوی که گرانی مواد اولیه، تغییرات قیمت در مدت زمان های کوتاه و همچنین عرضه مهندسی آن در بورس کالا از جمله مشکلات عدیده ای است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند.

وی با اشاره اینکه بخشی از مواد اولیه حوزه تولید نیازمند واردات است، اظهارداشت: تغییر مدام نرخ ارز و تاثیر آن بر اقتصاد کشور از جمله مشکلات بخش تولید و صنعت محسوب می‌شود. در چنین شرایطی تولیدکنندگان نمی‌دانند، کالای امروز را فردا نیز با همین نرخ می توانند تولید کنند یا خیر.

مدیرعامل شرکت تجارت گستران خوارزمی افزود: تامین ارز برای تهیه مواد اولیه از دیگر معضلات تولیدکنندگان به شمار می آید، این امر حتی منجر به کاهش تولید در برخی از صنایع نیز شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه فرآیند طولانی تخصیص ارز و ترخیص کالا از گمرک باعث کمبود مواد اولیه شده است. این امر سبب می شود تا تولیدکنندگان کمتر از ظرفیت و توان خود تولید کنند و همچنین با نیروی کار کمتری فعالیت خود را ادامه دهند.

صالح ابوالقاسمی ضمن تاکید بر مشکلات مربوط به تامین نقدینگی برای ادامه تولید بیان داشت: بررسی وضعیت تولید در کشور نشان می دهد که بخش صنعت بیشتر از گذشته به تامین نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز دارد. تورم بالا، دستیابی به سرمایه در گردش را سختتر می کند به همین علت کاهش نرخ تورم افسارگسیخته، موجب افزایش تمایل به سرمایه گذاری مولد خواهد شد.

وی ادامه داد: عدم تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش منجر به تعطیلی و راکد شدن برخی صنایع و واحد های تولیدی شده است و در بهترین حالت منجر به کار کردن واحد تولیدی با کمترین ظرفیت خود می‌شود.

مدیرعامل شرکت تجارت گستران خوارزمی خاطرنشان کرد: کاهش تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش تولید چالشی است که به دلیل عدم سوددهی بخش تولید به وجود آمده و نتیجه‌ای جز عقب ماندگی و کاهش بازدهی صنعت کشور ندارد.

وی درباره همکاری نظام بانکی کشور با بخش تولید اظهارداشت: عدم همراهی نظام بانکی با بخش تولید به ویژه صنایع کوچک و متوسط یکی از دلایل دیگری است که باعث ضعیف شدن صنایع در دستیابی به نقدینگی می شود. در این رابطه، تولیدکنندگان برای دریافت وام در صف‌های طولانی قرار می گیرند تا تسهیلاتی با نرخ بهره‌ بالا دریافت کنند.

محمدتقی صالح ابوالقاسمی با اشاره به شرایط ناگوار تجهیزات و ماشین آلات گفت: بخش عمده‌ای از تجهیزات و ماشین آلات تولید فرسوده است و با فناوری قدیمی کار می کند، از طرف دیگر بعضاً ماشین آلات جدید با تکنولوژی روز نیز در گمرک مانده و به موقع به دست تولیدکننده نمی‌رسد.

وی ادامه داد: این موارد برخی از دلایلی است که باعث کاهش میزان تولید و در نتیجه پایین آمدن نرخ اشتغال در کشور می شود و برطرف ساختن موانع آن باید از جمله اولویت های دولت تلقی شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/T3tcdN