نقش انسان موجودی است که ماندگاری او در طبیعت بواسطه اندیشه و تفکر او آغاز و بواسطه عمل به تفکر و اندیشه جاودان می ماند.
به گزارش فراسو ، محمد احمدیزاده کارشناس مسئول بخش بین الملل این شرکت، به مناسبت روز جهانی پست یادداشتی تحت عنوان نقش ارتباطات پستی در ارتقای سطح فرهنگی انسان نگاشته که در روزنامه رسالت منتشر شده است. متن این یادداشت در ادامه آمده است.
انسان خردمند و متفکر هرگز نمی میرد و همواره توانایی تغییر در هستی و طبیعت را دارد. طبیعت میدان شناخت و عرصه ظهور انسان است و بزرگترین دانشگاه جهان، همانا طبیعت است که متفکر توانایی خوانش آنرا دارد.
راز جاودانگی انسان در تفکر و اندیشه او پنهان است. از اینروست که سقراط حکیم گفت: «ای انسان خودت را بشناس!» وامام علی (ع) نیز فرمودند: «خودشناسی همانا خداشناسی است.» اگر اعتقاد داشته باشیم که پرسشگری و کاوش از جمله نکات کلیدی انسان است؛ آنگاه به این نتیجه خواهیم رسید که انسان پرسشگر و جستجوگر در بستر زمان و درحوزه های مختلف مکان، به انسان اکنونی رسیده است.
از غار نشینی تا عصر آتش و کشاورزی و آنگاه انسان عصر اطلاعات .جهان اکنونی انسان؛ جهان اطلاعات است و انسان امروزی به گونه ای غرق در اطلاعات است. انبوهی از اطلاعات عصر حاضر، آگاهی انسان را به حد وافری بالابرده است اما انسان در فقر خودآگاهی و شناخت خویشتن غوطه وراست.
اگر معتقد باشیم که انسان موجود اجتماعی است؛ آنگاه نتیجه خواهیم گرفت که ارتباط بین انسان ها نیاز واقعی آنهاست. بشر اولیه بواسطه خلق واژگان و آنگاه اصوات و در پی آن نشانه ها و درسطح بالاتر اختراع خط و قلم و کاغذ ؛ بسوی زندگانی بهتری گام برداشت.
اگرمعتقد باشیم که انسان بعد از اینکه خواندن ونوشتن آموخت، سرنوشت او تغییر کرد؛ لزوما به این نتیجه خواهیم رسید که حتما اندیشید که چگونه این اطلاعات تولیدی را به اطلاع همنوعان خویش برساند. اطلاع رسانی بشر یک دستاورد عظیم بود. خواسته ها و خبرها بواسطه قلم نگاشته می شد و بواسطه انسان های دیگر و یا پرندگان دست آموز و تعلیم یافته و حتی حیوانات ازمکانی به مکانی دیگر ارسال می شد و این تفکر در بشر گذشته او را از انزوا رهایی داد.
بشر ذاتا اجتماعی به تولیدات فکری خویش نظم بخشید و برای تداوم آن کوشید.پست از اولین اختراعات در حوزه اطلاع رسانی بشر گذشته وازجمله اولین تفکرتمدن ایران بزرگ بود؛ زیرا ایرانیان از جمله اولین تمدن های بشری روی کره خاکی را تشکیل می دهند.
ما کارمندان شرکت ملی پست؛ به نوعی وارثان پیشینیان در حوزه اطلاع رسانی هستیم. اگرچه رسالت پست درجهان اکنونی بواسطه رشد تکنولوژی تغییر نموده است اما رسالت بنیادی ماهمانا اطلاع رسانی و خبر رسانی به همنوعان است. واژهCOMMUNICATION به معنی ارتباط–وسایل ارتباطی و ربط دادن است. ابتدایی ترین ارتباط انسان ها به شکل دیالوگ یا گفتگو است. ارتباط حداقل باید بین دو انسان بوجود آید تا گفتگو شکل بگیرد. زیرا دیالوگ حاصل برخورد دوتفکر و دو اندیشه است.
اگر واژه CULTURE را فرهنگ بنامیم آنگاه فرهنگ شامل مجموعه ای از دانش، باور،هنر ، قوانین و آداب و رسوم اجتماعی و عادت های افراد در یک جامعه را شامل می شود. بنابراین ارتباط فرهنگی بین ملل بواسطه ابتدایی ترین راه ارتباطی که همانا چاپار یا پست می باشد، یک مقوله قابل تامل است. همانطور که گفتیم ما ایرانیان از جمله انسان های اولیه در حوزه ارتباط با ملل بواسطه ارتباطات پستی هستیم و مقوله ارتباط پستی به پیش از حکومت هخامنشیان می رسد.به عبارت دیگر انسان اکنونی میراث خوار اندیشه نیاکان ما می باشند.
هدف بشر اولیه تا انسان اکنونی دیالوگ با همنوعان بوده است و بواسطه دیالوگ رودرو یا بواسطه هرگونه وسایل ارتباط جمعی از جمله پست به منظور اشاعه و ترویج فرهنگ و آداب و رسوم است. زبان وسیله ارتباطی بسیار مهم است اما زبان مشترک در ارتباط پستی همچون زبان موسیقی در سطح جهانی قانون مند شده است. در حوزه ارتباطات داخلی، خدمات پستی به عنوان یکی از کهن ترین شالوده های ارتباطی در مسیر خدمت رسانی به جامعه بشری نقش آفرین است.
طرح های عظیمی که رابطه تنگاتنگ با ایجاد ارتباط و وفاق و دوستی بین کارکنان شرکت ملی پست با آحاد جامعه را رقم زده است. خدمات عظیمی که در گذشته همچون ثبت نام و توزیع سیم کارت؛ ثبت نام و ارسال دفترچه های دانشگاهی؛ طرح عظیم توزیع کوپن ارزاق عمومی؛ طرح تعویض پلاک خودرو ، ثبت نام و توزیع کارت هوشمند ملی و … ویا اینکه در حال حاضر توزیع کارت سوخت و اسناد خودرو ، توزیع گذرنامه و خدمات رسانی مستقیم درمراسم اربعین حسینی و نقش آفرینی درنمایشگاه کتاب ودیجیتال از جمله خدمات نوین است.
شبکه پستی کشور همسو با کشورهای عضو اتحادیه جهانی شیوه خدمات رسانی را بارشد و تکامل خدمات ارتباطی و پستی ارتقاء می بخشد. و با رشد تکنولوژی درحوزه خرید اینترنتی و ارتباط مستقیم فروشنده و مصرف کننده کالا را تسهیل می نماید. با تکیه بر فضای مجازی و استفاده معقول ازاین تکنولوژی راه ارتباطی انسان به منظور دریافت خدمات نوین تسهیل می شود.
اکنون فرمانروایی هوش مصنوعی لزوما به کمک شبکه پستی جهان و کشور ایران خواهد آمد و راه ارتباطی انسان ها با سرعت هرچه بیشتر تسهیل و تکامل می یابد. تمامی این خدمات انسان بعنوان کارمند شبکه پستی با انسانی دیگر بعنوان گیرنده خدمات نمودی از نماد تکامل ارتباطی است که همانا تکامل ارتباطی بین انسان یک مقوله فرهنگی است .
خدمات رسانی هرسازمان خدمات رسان همچون اورژانس، آتش نشانی و یا شبکه عظیم پستی کشور، صرفا یک خدمات نیست بلکه خدمات فرهنگی است. مدیریت زمان یک عمل فرهنگی است. هرگونه خدمات و ارتباطات بین کارکنان شبکه پستی جهان با ملل یک مقوله فرهنگی است و با رشد تکنولوژی زمان رسیدن به اهداف فرهنگی تسهیل می شود.
هرگونه خدماتی که از جانب کارکنان شبکه پستی جهان به دیگر اقشار جامعه بشری ارائه می گردد نوعی ارتباط فرهنگی است. ارتباطات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی زیرچتر فرهنگ رخ نمایی می نماید و ارتقاء سطح فرهنگ با آگاهی و دانش و بینش بصورت کاربردی و عملیاتی ظاهر می شود.