امروز یکشنبه، ۱ مهر ۱۴۰۳

ورود فرابورس ایران به طرح تامین مالی صنعت برق

 مدیرعامل فرابورس ایران گفت: فرابورس با هدف کمک به تامین مالی طرح‌های توسعه نیروگاهی، به این مقوله ورود کرد.

به گزارش فراسو، «محمدعلی شیرازی» امروز (یکشنبه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری فرابورس ایران و گروه صنعتی مپنا افزود: بیش از ۴۰۰ ناشر در فرابورس فعالیت دارند که همه آنها مصرف‌کنندگان برق به شمار می‌روند.

وی با اشاره به ناترازی برق در کشور، ادامه‌داد: اگر برق نباشد، رشد و توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد و بورسی هم وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل فرابورس خاطرنشان‌کرد: مهمترین دغدغه ناشران در چند سال اخیر و به‌ویژه تابستان امسال تامین پایدار انرژی بود.

شیرازی گفت: بر همین اساس و باتوجه‌به کمبود برق، تلاش فرابورس بر این قرار گرفته تا فکری در زمینه تامین مالی طرح‌های توسعه نیروگاهی داشته باشد.

وی ادامه‌داد: اگر تامین مالی زنجیره برق تسهیل شود به سایر ناشران کمک خواهد شد و علاوه بر آن رونق به صنایع کشور باز خواهد گشت.

مدیرعامل فرابورس ایران افزود: بنابراین تلاش خواهیم کرد تأمین مالی برق تسهیل شود تا طرح‌های توسعه‌ای این صنعت اجرایی شوند.

شیرازی خاطرنشان کرد: اگر به‌این‌ترتیب بتوانیم تحرک در صنعت برق کشور ایجاد کنیم، به دنبال آن مشکل سایر صنایع نیز برطرف خواهد شد.

۲ مسیر برای تامین مالی طرح‌های نیروگاهی

در ادامه این مراسم «محمد اولیاء» مدیرعامل مپنا از تعامل بیشتر این گروه صنعتی با بازار سرمایه خبر داد و گفت: تامین مالی طرح‌های توسعه نیروگاهی از طریق بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به‌زودی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وارد بازار بورس خواهد شد.

مدیرعامل مپنا ضمن اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای که امروز با فرابورس انجام شد، افزود: این تفاهم‌نامه برای همکاری و تسریع در آماده‌سازی برای عرضه اولیه تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه انجام شده است.

اولیاء بیان‌داشت: دو مسیر برای تامین مالی طرح‌های نیروگاهی دنبال می‌شود که یکی از آنها از طریق بازار سرمایه است.

وی ادامه‌داد: پیگیری مطالبات از پیمانکاران و وزارت نیرو، مسیر دوم است که در حال رسیدگی است.

مدیرعامل مپنا از تلاش برای کمک به رفع ناترازی برق در کشور خبر داد و گفت: تلاش می‌شود حدود هفت‌هزار و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه بخاری به سیکل ترکیبی تبدیل شود تا ضمن کاهش مصرف سوخت به تامین برق پایدار کمک شود.

اولیا ادامه‌داد: امسال ناترازی برق به حدود ۱۷ هزار مگاوات رسید که وزارت نیرو برنامه دارد برای سال آینده بخش عمده‌ای از این ناترازی را برطرف کند.

وی خاطرنشان‌کرد: پیش‌بینی‌شده دو سوم از ناترازی کاهش یابد که ۷۰ درصد آن را مپنا انجام خواهد داد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Llozq0