امروز پنج شنبه، ۱۲ مهر ۱۴۰۳

بانک مرکزی صورت‌های مالی میان‌دوره‌ نمونه موسسات اعتباری را ابلاغ کرد

بانک مرکزی با هدف ارتقای شفافیت در گزارشگری مالی نظام بانکی کشور نسخه اول «صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای نمونه مؤسسات اعتباری» که به منظور تأمین به موقع نیازهای اطلاعاتی سپرده‌گذاران، سرمایه‎ گذاران و سایر ذینفعان موسسات اعتباری تدوین شده است را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، صورت‌های مالی حاوی اطلاعات سودمندی برای عموم مردم اعم از سپرده‌گذاران، سهامداران و سایر استفاده کنندگان است. چرا که این گزارش‌های مالی می‌توانند در ارتقای شفافیت و انضباط‌بخشی به فعالیت شبکه بانکی کشور موثر باشند. علاوه بر این انتشار و ارائه اطلاعات به هنگام صورت‌های مالی در یک چارچوب یکسان، ضمن انتظام‌بخشی به فعالیت شبکه بانکی کشور، امکان مقایسه عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری مختلف را برای سهامداران، سپرده‌گذارن و بطور کلی عموم مردم فراهم می‌آورد.

همچنین صورت‌های مالی نمونه ابلاغی دربرگیرنده چارچوبی برای ارایه اطلاعات سودمند در ارتباط با شاخص های عملکردی هر یک از بانک ها و موسسات اعتباری پیرامون انواع ریسک ها و ثبات و سلامت آنها مانند نسبت کفایت سرمایه در مقاطع شش ماهه است.

باتوجه به توضیحات فوق‌الذکر متن بخشنامه ابلاغی این بانک به شماره ۰۳/۱۵۸۱۴۱ مورخ ۱۰ مهر ماه به شرح زیر است:

یکی از موضوعات مهم مرتبط با فعالیت شبکه بانکی کشور و همچنین نظارت بر آن، موضوع شفافیت است که این مهم در راستای اجرای رکن سومِ سند موسوم به سند بال (۲) کمیته نظارت بانکی بال در بانک تسویه بین‌المللی مبنی بر «حداقل‌های لازم در خصوص الزامات افشای عمومی اطلاعات در راستای نظم بازار» و مالاً تحقق سلامت و ثبات نظام بانکی کشور همواره مورد تأکید مقام ناظر بانکی است.

در این رابطه لازم به ذکر است، صنعت بانکداری دارای ویژگی‌ها و تفاوت‌های ماهوی فراوانی اعم از نقش واسطه‌گری وجوه، تفاوت عمده در اقلام دارایی‌ها و بدهی‌ها، نوع خاص و متفاوت درآمدها و …، در مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی فعال است. از این رو توجه خاص نسبت به ویژگی صنعت برای مؤسسات اعتباری امری ضروری و گریزناپذیر است. به علاوه، بانک مرکزی حسب مفاد برخی قوانین و مقررات نظیر بند (ج) ماده (۳۳) و ماده (۳۶) «قانون پولی و بانکی کشور»، مرجع تشخیص و تعیین نحوه تهیه صورت‌های مالی مؤسسات اعتباری است. در این راستا، یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در رابطه با ارتقای شفافیت در گزارشگری مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، تدوین و ابلاغ «صورت‌های مالی نمونه مؤسسات اعتباری» است که در حال حاضر آخرین نسخه آن با عنوان «ویرایش ششم صورت‌های مالی نمونه مؤسسات اعتباری» طی بخشنامه شماره ۱۱۶۵۴‏/۰۱ مورخ ۲۱‏/۱‏/۱۴۰۱ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

با عنایت به مراتب فوق و با توجه به اهمیت مولفه «مربوط بودن اطلاعات» جهت تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان و سنجه «به موقع بودن ارائه اطلاعات» در گزارشگری مالی نظام بانکی کشور و با نظرداشت به تغییرات به عمل آمده در استانداردهای حسابداری از جمله نسخه جدید استاندارد حسابداری شماره (۲۲) با عنوان «گزارشگری مالی میان‌دوره‌ای»، به پیوست نسخه اول «صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای نمونه مؤسسات اعتباری» که به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی سپرده‌گذاران، سرمایه ‎گذاران و سایر ذینفعان موسسات اعتباری توسط بانک مرکزی تدوین کرده، ایفاد می شود.

در خاتمه، ضمن اعلام این که، تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای (جداگانه و تلفیقی) برای گزارشگری مالی میان‌دوره‌ای‌ منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۳ و پس از آن باید در این چارچوب و با رعایت سایر ضوابط و مقررات ابلاغی، تهیه شود، خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ١۴٩١۵٣‏‏‏‏‏‏‏‏‏/٩۶ مورخ ١۶‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏/١٣٩۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک‏‏‏‏‏‏‏‏ یا مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نیز نظارت دقیق به عمل آید.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/IrgmlQ