امروز جمعه، ۲ آذر ۱۴۰۳

بهره گیری از ظرفیتهای شرکت های دانش بنیان ایرانی در حوزه خدمات نوین پستی

در نشست لیائی با مقامات پستی دولت کوبا، رویکرد پست ایران به هوشمندسازی فرایندهای پستی در راستای تحقق دولت الکترونیک تشریح شد.

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست؛ نشست مقامات پستی ایران و کوبا عصر چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ به صورت برخط برگزار شد‌. ‌

محمود لیائی با اشاره به توانمندی‌ها و قابلیت‌های پست ایران گفت: «پست ایران در بسیاری از فرآیندهای پستی از جمله شرکتهای پست پیشرو محسوب می‌شود.»

مدیرعامل شرکت ملی پست رویکرد پست ایران به تحول دیجیتال خدمات پستی را از جمله اقدامات مهم پست در سال‌های اخیر برشمرد  و افزود: «با توجه به اینکه پست ایران از شرکتهای تابعه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران است؛ ملزم به اجرای اهداف دولت الکترونیک در هوشمندسازی خدمات پستی و تحول دیجیتال است.»

وی در همین راستا به پیاده سازی پروژه استفاده از صنادیق پستی هوشمند(اسمارت لاکر) به منظور بهبود و ارتقاء کیفیت توزیع و رضایت مشتریان و همچنین هوشمندسازی سورتینگ مراکز تجزیه و مبادلات کشور با استفاده از تجهیزات و فناوری نوین هوشمند صنعت پست در جهان اشاره کرد.

لیائی خاطر نشان کرد: «در راستای اجرای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و اتحادیه پستی جهانی(UPU) در جهت کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های پستی، در نظر داریم با استفاده از موتورها و خودروهای برقی و توسعه و ترویج آن در خدمات پستی شهری، نقش خود را در کمپین کاهش آلودگی هوا ایفا کنیم.»

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست، ایجاد سرویس روستا بازار و معرفی محصولات و صنایع دستی روستاها در پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش اینترنتی و توسعه سرویس تجارت الکترونیک را یکی دیگر از خدمات مهم پست در بستر تجارت الکترونیک برشمرد.

ابتکارعمل پست ایران در تولید تمبر طلا و نقره با بهره مندی از توان بخش خصوصی و پیشنهاد چاپ تمبر مشترک بین دو کشور به عنوان سفیر کوچک دوستی از جمله دیگر موضوعاتی بود که وی به آن اشاره کرد.

بهره‌مندی از تجارب دو کشور در مواجهه با تحریم‌های ناعادلانه آمریکا و یافتن راه‌حل های اجرایی برای استفاده از پلتفرم  های خرید و فروش آنلاین جهانی  و بهره گیری از ظرفیت ۱۴۰ شرکت استارتاپی و دانش‌بنیان مرکز نوآوری پست ایران به منظور استفاده از خدمات و محصولات این شرکتها از طریق انعقاد قرارداد توسط پست کوبا از دیگر مواردی بود که لیائی از آنها به عنوان دیگر موضوعات برای همکاری مشترک پستی دو کشور نام برد.

معاون وزیر ارتباطات کوبا در امور پستی نیز با توجه به مباحث مطروحه از سوی معاون وزیر و مدیرعامل پست ایران گفت: «پست کوبا نیز استفاده از موتورهای برقی را آغاز نموده، با این‌حال مایل است از تجارب پست ایران در به‌کارگیری فناوری‌های نوین در کاهش آلودگی هوا، بهره‌مند شود.»

وی با بیان اینکه پست کوبا در حوزه تجارت الکترونیک مایل است از تجارب پست ایران و پلتفرم‌های آنلاین مورد استفاده بهره‌مند شود  ادامه داد: «در حال حاضر در کوبا خرید و فروش اینترنتی با پول رایج آن کشور صورت می‌گیرد و در این رابطه در نظر دارد با توجه حضور شهروندان کوبایی در ایران و در جهت تسهیل اموربانکی آنان در نقل و انتقال پولی، از طریق سرویس پراخت پستی و حوالجات پولی با پست ایران همکاری نماید.»

معاون وزیر ارتباطات کوبا گفت: «در حوزه تمبر و فیلاتلیک، به دلیل وجود تجهیزات قدیمی چاپ تمبر در آن کشور، تولید تمبر جدید وجود ندارد، با اینحال فدراسیون تمبر درکوبا مایل است در جهت توسعه صنعت تمبر و تجهیز ماشین‌های چاپ تمبر حوزه فیلاتلیک خود را تقویت نماید.»

سید محمد هادی سبحانی سفیر ایران در کوبا؛ محمداحمدی‌ معاون فنی و بازرگانی، محسن‌وطن‌پرست مدیرکل مهندسی عملیات و امو پیمانکاران پستی و علیرضا بای مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین‌الملل و جمعی از مقامات پست کوبا در این نشست حاضر بودند.

خاطر نشان می سازد هماهنگی برای برگزاری این نشست مجازی، پس از ملاقات حضوری معاونان وزرای ارتباطات دوکشور در سوم بهمن ماه سالجاری صورت گرفت.

پیش از این نیز وزرای ارتباطات طرفین در سفر رئیس جمهور به کوبا، یادداشت تفاهم همکاری به امضاء رساندند که بخشی از توافقات مرتبط با همکاری‌های دو کشور در زمینه خدمات و سرویس‌های پستی بود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/IKEYCt