فرهاد اینالوئی معاون سابق فناوری اطلاعات بانک ایران زمین گفت: بانکداری هوشمند نه تنها روندها و فرآیندهای بانکی را متحول میسازد، بلکه به عنوان یک فرصت برای بهبود خدمات به مشتریان و افزایش بهرهوری بانکها شناخته میشود.
به گزارش فراسو، فرهاد اینالوئی در حاشیه دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت در گفتوگو با توسعه پویا افزود: همانگونه که اطلاع دارید، سر فصل دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت «بانکداری هوشمند» انتخاب شده است. اغلب سوال میشود که بانکداری هوشمند همان نسل جدید بانکداری است؟ در جواب باید گفت: خیر.
وی در ادامه گفت: نسل جدید بانکداری همان بانکداری دیجیتال است اما بانکداری هوشمند؛ گردآوری، ذخیره و پردازش دادههای مشتریان و ارائه خدمات بانکی برای ایجاد یک تجربه منحصربهفرد مالی است. این رویکرد جدیدترین انقلاب در صنعت بانکداری است که به دنبال سادگی و در دسترستر کردن تراکنشهای مالی برای مشتریان است.
اینالوئی با اشاره به ویژگیهای بانکداری هوشمند افزود: در بانکداری هوشمند میتوان با استفاده از ابزارهای هوشمند، در امور بازاریابی، تولید محصول و برای تصمیمگیری لحظهای به مشتریان خدمات ارائه داد.
معاون سابق فناوری اطلاعات بانک ایران زمین به تحولاتی که توسط هوش مصنوعی در فرایندهای بانکی ایجاد میشود اشاره کرد و گفت: بانکداری هوشمند مفهوم جدیدی است. ممکن است این سوال به ذهن هر فردی خطور کند که در حال حاضر بانکداری ما بانکداری هوشمند است؟ باید گفت خیر. ما با بانکداری هوشمند فاصله زیادی داریم. قبل از تبدیل شدن به بانکداری هوشمند باید پلتفرمها و زیرساختهای آن را آماده کنیم و دادهها را به پلتفرمهای مختلف انتقال دهیم. در بانکداری هوشمند فقط بانک نیست که به سرویس هوشمند متصل است بلکه اطلاعات بیمهای، بورسی، رفتار مشتری و همه این موارد با بهرهگیری از هوش مصنوعی تحلیل میشوند. با بهکارگیری هوش مصنوعی در صنعت بانکداری میتوان به بهبود فرایندها، افزایش امنیت، ارائۀ خدمات هوشمندانه به مشتریان و تجربۀ کاربری بهتر اشاره کرد.
اینالوئی با اشاره به اهمیت دادهها در بانکداری هوشمند افزود: در بانکداری هوشمند مهمترین اصل، استفاده از دادههاست. هرجا که بتوانیم از دادهها درست استفاده کنیم، به سمت هوشمندسازی قدم برداشتهایم.
فاصله ما با بانکداری هوشمند؟!
اینالوئی در ادامه گفت: ما با بانکداری هوشمند فاصله زیادی داریم، هم از لحاظ قوائد و قوانین مشکل داریم و هم پلتفرمها ساخته نشدهاند و از همه مهمتر وضعیت مبادله دادهها بین پلتفرمها واضح نیست. یعنی به غیر از سیستم بانکی، همزمان باید استعلام بیمه، ثبت احوال، اطلاعات خرید و فروش یک مشتری و اطلاعات اعتبارسنجی را از پلتفرمهای مختلف بگیریم تا بتوانیم در لحظه برای مشتری تصمیمسازی کنیم. در ابتدا باید به بانکداری دیجیتال تبدیل شویم و سپس با هدفگذاری بلند مدت و آمادهسازی زیرساختها، پلتفرمها و شکلگیری پایگاههای اطلاعاتی متمرکز مشتریان و حسابها به بانکداری هوشمند نزدیک شویم.
او افزود: البته دیجتیالی شدن هم آسان نیست و زمانبر است. کشورهایی که به سمت دیجیتالی شدن حرکت کردند، حداقل ۱۰ سال برای آن زمان صرف کردهاند و این در حالی است که کشور ما دو و سه سالی است که در مسیر بانکداری دیجیتال قرار گرفتهاست. حرکت آغاز شده اما نباید انتظار داشت سال آینده بانکها با ابزارهای هوش مصنوعی بتوانند خدمات بانکی ارائه دهند.
لزوم استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری کشور
وی در لزوم استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری گفت: قطعا دسترسی به هوش مصنوعی در صنعت بانکداری مفید خواهد بود. بانکداری هوشمند میتواند برای مشتریان تصمیمسازی کند و مشتریان از طریق آن میتوانند برای منابع مالی خود بهتر و دقیقتر سرمایهگذاری کنند. هوش مصنوعی در آینده نزدیک زندگی بشر را متحول خواهد ساخت.