امروز شنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۳

برگزاری نخستین نشست تخصصی تکنولوژی‌های پیشرفته در خودروهای برقی

گروه خودروسازی سایپا،‌ نخستین نشست تخصصی تکنولوژی های پیشرفته در خودروهای برقی با موضوع فراساختارهای سبک ساز و فرآیندهای ساخت پیشرفته را برگزار کرد.

به گزارش فراسو به نقل از سایپانیوز، امیرحسین طیبی، مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا در ابتدای نشست تخصصی تکنولوژی‌های پیشرفته در خودروهای برقی با اشاره به اینکه گروه سایپا هفت سمینار تخصصی در حوزه خودروهای برقی برگزار کرد و این امر با استقبال بسیار خوبی رو‌به‌رو شد، اظهار داشت: تغییرات تکنولوژی در بازار خودروهای جدید ایران در دو بخش هوش مصنوعی و استفاده از سیستم همراه خودرو، پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مباحث در تکنولوژی های پیشرفته، موضوع سبک سازی در صنعت خودرو به ویژه در خودروهای برقی است. چرا که خودروسازان بر اساس مصوبه هیأت وزیران مکلف به کاهش ۵ درصدی مصرف سوخت هستند و سبک سازی خودروها تأثیر به سزایی در کاهش مصرف سوخت دارد.

طیبی تصریح کرد: عامل بعدی تأثیرگذار در وزن خودرو، وزن قوای محرکه به همراه موتور است. در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد وزن خودرو را قوای محرکه تشکیل می‌دهد که با رویکرد سبک سازی وزن خودرو، جنس موتور از فولاد به سمت ترکیبات آلومینیوم و سرامیک‌های کامپوزیتی در حال تغییر است.

در ادامه، محمود مهرداد شکریه، استاد برجسته مهندسی مکانیک به معرفی طبقه بندی شده کامپوزیت‌ها پرداخت و در زمینه فرآیندهای ساخت این مواد با خواص مرکب و قابل تغییر و مورد استفاده در صنایع خودرویی و مشتقات مرتبط مطالب تخصصی و  علمی را بیان کرد.

وی گفت: ضرورت دارد، ‌انواع فرآیندهای کم هزینه ساخت کامپوزیت‌ها که قابلیت پیاده سازی را دارند، مورد شناسایی و مطالعه تجاری قرار گیرند.

سپس، پروفسور کارن ابری نیا، استاد ممتاز دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، کاربرد فرآیندهای ساخت پیشرفته و استفاده از آن در ساخت قطعات و تمامی مشتقات خودرویی را تشریح و خاطرنشان کرد: تا رسیدن به نقطه عملیاتی شدن این فرآیند در کاربردهای کلان صنعتی، نیازمند ۳ تا ۵ سال تحقیق و توسعه و مطالعه هستیم.

در پایان این نشست تخصصی، کامیاب پورباقری جیرندهی، کارشناس مطالعات راهبردی اداره مطالعات راهبردی محصول سواری گروه با اشاره به فراساختارها و ساختار هوشمند فوتوونیک و کاربرد آنها در صنایع مربوطه و قطعات خودرویی،‌گفت: متعلقات علمی و دانش مورد نیاز ساخت این ساختارها برای تولید مولد نیازمند سرمایه‌گذاری‌های علمی، انعقاد تفاهم نامه‌های ملی ما بین دانشگاه ها و مؤسسات برتر پژوهشی کشور است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/7mXNhR