امروز چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران تشریح کرد: فرصتها و چالشهای ابزار مشتقه اسلامی

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران با تاکید بر لزوم شتاب در حوزه بهره گیری از ابزار مالی اسلامی در ایران گفت: سال هاست که ابزارهای مالی متنوع در حوزه کشورهای اسلامی در دنیا به شکل موفقیت آمیز به کار گرفته می شود.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، سید مرتضی ذکاوت با تاکید بر اهمیت ابزار مشتقه اسلامی در بازار سرمایه گفت: بر خلاف بازار مالی غیر اسلامی که فقط از وام با نرخ بهره ثابت یا متغیر برای تامین مالی فعالیت های اقتصادی استفاده می کند، در تامین مالی اسلامی این امر بر اساس قواعد فقهی و عقود و قراردادهای اسلامی صورت می پذیرد.
وی در ادامه «ابزارهای مالی اسلامی»، «مقررات شرعی و فقهی»، «بازیگران حقیقی و حقوقی و نهادهای مالی»، «ناظران و تنظیم کنندگان صحت بازی و انتظام بخشی به فضای بازار» و «اطلاعات» را از اهم مولفه های بازارهای مالی عنوان کرد و گفت: توسعه بخش مالی اقتصاد می تواند سهم بسزایی در رشد و شکوفایی بخش حقیقی آن داشته باشد.
عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران خاطر نشان کرد: ابزارهای مالی می توانند از راه تامین مالی تولید و کاهش نااطمینانی و ریسک فعالیت های اقتصادی و مالی که غالبا توسط ابزار مشتقه مالی صورت می گیرد، به بخش حقیقی اقتصاد کمک کنند.
ذکاوت با برشمردن شیوه های مختلف بازار های مالی اسلامی و تشریح عقود و قراردادهای اسلامی گفت: عقود اسلامی به دو دسته مالکیتی و مبادلاتی تقسیم می شوند که دسته اول به شکل ذاتی دارای بازده و سود متغیر بوده و دسته دوم بر اساس نرخ معین سود، بازده ثابت دارند.
نشست تخصصی پوشش ریسک نرخ سود در بازار سرمایه اسلامی با حضور «بهروز خدارحمی»، مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، «محمود گودرزی» مدیرعامل شرکت بورس تهران، «میثم حامدی» مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، «قادر معصومی خانقاه» مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان سخنران و تنی چند از مدیران خبره حوزه بورس و بانکداری اسلامی به عنوان کارشناس پنل تخصصی با موضوع «پوشش ریسک نرخ سود در بازار سرمایه» به همت شرکت تامین سرمایه تمدن و سازمان بورس و اوراق بهادار در سالن پویش سازمان مدیریت صنعتی در تهران برگزار شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/GonY4L