امروز یکشنبه، ۳ تیر ۱۴۰۳

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس: سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند موتور محرک در بحث جوانی جمعیت باشد

امیرحسین بانکی‌پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان بازدید از غرفه خانواده ما سازمان تأمین‌اجتماعی در نمایشگاه کتاب تهران که با رویکرد تحکیم خانواده و جوانی جمعیت دایر شده است، گفت: امیدواریم که امسال سال شکوفایی موضوع جمعیت در وزارت کار باشد. این وزارت‌خانه و خصوصاً سازمان تأمین‌اجتماعی مجموعه‌ای است که مردم از بدو تولد تا پس از مرگ با آن سر و کار دارند و از این باب می‌تواند موتور محرک در مسئله جمعیت باشد. حتی اگر تنها از منظر اقتصادی به موضوع جوانی جمعیت نگاه کنیم، زیان ناشی از پیری جمعیت بیش از همه متوجه صندوق‌های بازنشستگی است.

به‌گزارش فراسو به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، بانکی‌پور با حضور در غرفه «خانواده ما» این سازمان در سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تقدیر از تلاش‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در برپایی این غرفه، اظهار داشت: عبور از چالش ناترازی منابع صندوق‌های بازنشستگی، زمانی ممکن است که این صندوق‌ها بتوانند ورودی‌های خود را تقویت کند. از این حیث سازمان تأمین اجتماعی نه صرفاً با نگاه اجتماعی و فرهنگی نسبت به موضوع جوانی جمعیت بلکه از حیث اقتصادی هم ناگزیر از ورود به این موضوع است.
وی با اشاره به ظرفیت بالای مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موضوع جوانی جمعیت، گفت: ما امیدواریم که امسال سال شکوفایی موضوع جمعیت در وزارت کار باشد. این وزارت‌خانه و خصوصاً سازمان تأمین‌اجتماعی مجموعه‌ای است که مردم از بدو تولد تا پس از مرگ با آن سر و کار دارند و از این باب می‌تواند موتور محرک در مسئله جمعیت باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از وجود برخی ساختارهای معیوب در بدنه دستگاه‌ها که همچنان با رویکرد «تنظیم خانواده» پیش می‌روند، گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی با امکانات و ابزارهایی که در اختیار دارد می‌تواند تحولاتی را در این حوزه ایجاد کند. مثلاً خدمات بیمه‌ای را با توجه به تعداد فرزندان و جمعیت خانواده ارتقاء دهد یا در قواعد بازنشستگی با توجه به این موضوع، تسهیلاتی در نظر بگیرد که می‌تواند در تغییر رویکرد «تنظیم خانواده» مؤثر باشد.
وی با اشاره به ماده‌ای در قانون جوانی جمعیت که وزارتخانه‌ها را ملزم به ملاحظه یک پیوست جمعیتی در کنار خدمات‌شان می‌کند، گفت: بر اساس همین ماده سال گذشته سازمان امور استخدامی یک عیدی مشخص به همه داد و در کنار آن یک عیدی مازاد برای متأهلین و یک عیدی هم برای فرزندان در نظر گرفت. سازمان تأمین‌اجتماعی هم  با پیوست جمعیتی می‌تواند در همه خدمات خود بازنگری کند و این ماده چنین اختیاری به این سازمان می‌دهد.
بر اساس این گزارش، سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگترین سازمان بیمه اجتماعی در کشور با پوشش بیش از نیمی از جمعیت، خدمات بسیار متنوعی ارائه می‌کند. یکی از رویکردهای اصلی این سازمان در دوره مدیریتی اخیر این است که در حل چالش‌ها و مسائلی که در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد و به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مأموریت سازمان تأمین‌اجتماعی مرتبط است، حضور مؤثری داشته باشد و موضوع جمعیت یکی از موضوعاتی است که این سازمان در حمایت از برنامه‌های دولت سیزدهم در زمینه جوانی جمعیت و تحکیم نهاد خانواده و همچنین به سبب تأثیر تحولات جمعیتی بر منابع و مصارف این سازمان، مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است.بر همین اساس، در نمایشگاه کتاب تهران که مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور است و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای و همچنین خانواده‌ها در آن حضور قابل‌توجهی دارند؛ سازمان تأمین‌اجتماعی با رویکرد حمایت از فرهنگ جوانی جمعیت و تحکیم خانواده، نسبت به طراحی و راه‌اندازی یک غرفه ویژه، با عنوان «خانواده ما» اقدام کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/v2IW7r