امروز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دادستانی ضامن حفظ اصول حرفه‌ای و رعایت نظامات سازمان امور مالیاتی است

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: دادستانی انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ضامن حفظ اصول حرفه‌ای و رعایت نظامات این سازمان است.

به گزارش فراسو به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سید محسن خوانساریان، دادستان انتظامی مالیاتی در چهارمین اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی و مدیران مالیاتی سراسر کشور برگزار شد به تبیین اهم سیاست‌های دادستانی انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت.

دادستان انتظامی مالیاتی با اشاره به اقدامات وسیع دادستانی در شناسایی و به‌کارگیری همکاران توانمند، خبره و متخصص در این بخش اظهار داشت: در همین راستا تنی چند از همکارانی که در یکی دو سال اخیر سمت دادیاری یا دادیار مسئول داشتند در شرایط برابر رقابتی به سمت مدیرکلی یا معاون حسابرسی ادارات کل منصوب شدند.

خوانساریان یکی از اقدامات مهم دادستانی انتظامی مالیاتی سازمان در سال گذشته را ایجاد بانک اطلاعاتی از کلیه مأموران مالیاتی در سازمان عنوان کرد و افزود: در این راستا نسبت به  ارزیابی در خصوص شاخص‌های عمومی و اختصاصی مأموران مالیاتی در سراسر کشور اقدام کردیم که این امر به طور مداوم در حال به‌روزرسانی و تجدیدنظر  است.

وی درخصوص مأموریت خطیر نظارت بر امر رسیدگی به صد پرونده بزرگ که به دادستانی محول شده است، بیان داشت: بعد از واگذاری این مأموریت خطیر به دادستانی، در وهله اول اقدام به تهیه و تنظیم یک نقشه راه کردیم تا اطمینان حاصل کنیم  قطعیت و وصول این پرونده‌های مهم به موقع و بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌شود.

دادستان انتظامی مالیاتی به‌روزرسانی قیمت روز املاک جهت اخذ مالیات از املاک لوکس را اقدام دیگر دادستانی انتظامی مالیاتی برشمرد و افزود: این مهم با اهتمام مدیران کل و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در بهمن‌ماه و با توجه به فرصت اندکی که جهت مطالبه مالیات در اختیار بود انجام شده است.

خوانساریان درخصوص نحوه تشخیص و رسیدگی مأموران مالیاتی و قطعی سازی هر چه سریع‌تر پرونده‌های مالیاتی تصریح کرد: در این زمینه ابلاغیه‌ها و رهنمودهای مکرر و متعددی را در این دو سال به مأموران مالیاتی ابلاغ کردیم و تأکید کردیم باید فرایند تشخیص و رسیدگی منحصراً با توجه به دفاتر و اسناد و مدارک ارائه شده و اطلاعات موجود در سازمان صورت گیرد.

وی با اشاره به لزوم توافق روسای امور با مؤدیان براساس ماده (۲۳۸) قانون مالیات‌های مستقیم تأکید کرد: به هر میزان که مؤدی استحقاق تعدیل دارد باید این تعدیل بدون هیچ‌گونه ملاحظه فرا قانونی انجام شود. در این راستا نه تنها دادستانی از این نقش خطیر روسای امور و هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی حمایت می‌کند بلکه آن را مورد مطالبه نیز قرار می‌دهد.

دادستان انتظامی مالیاتی با بیان اینکه تعدیل و مختومه کردن پرونده‌ها باید با استدلالات موجه قانونی همراه باشد، تصریح کرد: اگر یک پرونده مورد توافق ماده (۲۳۸) یا تعدیل در هیئت‌های حل اختلاف باشد و این مهم انجام نشود، دادستانی از باب ترک فعل ورود کرده و همکار مالیاتی را تحت تعقیب قرار خواهد داد.

خوانساریان در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته یک پدیده نامیمون و تبعیض‌آمیز تحت عنوان رفع یک‌بار ممنوع‌الخروجی در دادستانی انتظامی مالیاتی وجود داشت که این پدیده متوقف شد و در حال حاضر نظارت بر فرایند ممنوع‌الخروجی بدون هیچ‌گونه تبعیضی صورت می‌گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/16zJGw