امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد IMPC چیست؟

کد مرکز پردازش پستی بین‌المللیInternational mail processing center) ) که به اختصار کد IMPC نامیده می‌شود، نشانگر یک نقطه یا یک مکان در شبکه پستی بین‌المللی مانند مرزهای ورودی و خروجی کشورها از جمله فرودگاه‌ها، بنادر و مرزهای مشترک بین دو کشور است که مرسوله پستی در آن نقطه بین مجریان منتخب کشورهای عضو اتحادیه جهانی پست مبادله می‌شود.

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست؛ براساس مقررات اتحادیه جهانی پست، یک IMPC می‌تواند یک دفتر مبادله پستی باشد. در اواسط دهه ۱۹۸۰، نشانه‌گذاری دفاتر مبادله باهدف طبقه‌بندی و تسهیل در فرآیند عملیات پستی بین المللی آغاز شد.
کد IMPC از ۶ حرف انگلیسی تشکیل شده است مثلا IRTHRB کد IMPC فرودگاه مهرآباد است.
با توجه به کارکرد و وظیفه تعیین شده از سوی مجری پستی مسئول این مراکز، امکان تشکیل دپش ، دریافت، ارسال و ترانزیت کیسه‌های پستی از طریق این نقاط مقدورخواهد بود.
در این مراکز پستی امکان دریافت، ارسال و ترانزیت اسناد یا کالا بین مجریان منتخب به عنوان “محمولات پستی” تلقی شده و مشمول رفتار غیر‌تجاری خواهد شد.
در این نقاط مبادله تمامی کیسه‌های پستی ارسالی از یک مجری منتخب پستی به دیگری باید حاوی کد IMPC  بر روی برچسب کیسه‌های پستی باشند تا امکان مبادله بین‌المللی مرسولات به عنوان “محموله پستی” در کشور مبدأ و مقصد از سوی نهادهای ذیصلاح کشورها و از جمله گمرک مهیا شود.
کد IMPC تنها به یک مکان اختصاص داشته و امکان صدور کد جداگانه برای هریک از سرویس‌های پستی در یک نقطه مبادله نیز وجود دارد و معمولاً از آخرین کاراکتر این کد برای ایجاد تمایز میان این گروه از مرسولات استفاده می‌شود، به طور مثال کد مربوط به نقطه مبادله دوبی در کشور امارات متحده عربی AEDXBA است که از کد AEDXBF صرفاً برای مرسولات تجارت الکترونیک استفاده می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/fDWQmn