امروز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرعامل همراه اول: توازنی بین هزینه‌های ارزی و درآمدهای ریالی اپراتورها وجود ندارد

مدیرعامل همراه اول، گفت: اپراتورها متقاضی تعریف بسته های جدیدی بین کف و سقف مصوب فعلی رگولاتوری هستند و موضوعی تحت عنوان افزایش تعرفه پایه اینترنت مطرح نیست.

به گزارش فراسو، دکتر مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در گفت و گویی  پیرامون درخواست اپراتورها به رییس جمهور برای افزایش تعرفه ها، اظهار کرد: در حال حاضر موضوع افزایش تعرفه مطرح نیست، مصوبه برای حوزه خدمات دیتا عدد قابل توجهی برای هر گیگابایت دیتا است که شامل حدود ۴۰ هزار تومان برای مشترکین دائمی و یک و نیم برابر این عدد برای مشترکین اعتباری است که این تعرفه مصوب شده کمیسیون تنظیم مقررات است.
وی، افزود: اکنون اگر کسی بسته ای از اپراتور نیز تهیه نکند، موظف به پرداخت نرخ مذکور خواهد بود.

مدیرعامل همراه اول، افزود: پس از خصوصی سازی، اپراتورها پس از دریافت مجوز فعالیت، مجاز به ارائه بسته هایی با نرخ پایین تر با رعایت سقف تعرفه به مشترکین شدند.

اخوان بهابادی، تاکید کرد: حجم قابل توجهی را مشترک تهیه می کند و در بازه زمانی مشخصی ملزم به پرداخت هزینه آن است.

وی، افزود: در چند سال گذشته طبق مصوبه تعیین شده، اپراتورهای غالب در بازار باید درصورت ارائه بسته جدید، تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند و آن موضوعی که در حال حاضر مطرح است، تغییر در قیمت و تعداد بسته های مذکور است.

وی، بیان کرد: اپراتورها متقاضی تعریف بسته های جدیدی هستند تا پس از دریافت تایید از رگولاتوری، در درگاه فروش خود قرار دهند که این بسته ها می‌تواند زمان و حجم متفاوتی داشته باشد.

مدیرعامل همراه اول در ادامه گفت: پس از تغییر بسته ها، توسعه شبکه بسیار زمان بر خواهد بود، از طرف دیگر مشترکان برای این افزایش تدریجی سرعت، حاضر به پرداخت هزینه بیشتر نیستند که این موضوع حق طبیعی آنها نیز خواهد بود، علی رغم رشد تورم طی سالیان گذشته در تمامی بخش ها، قیمت یا تعرفه در حوزه ICT تغییر چندانی پیدا نکرد و نتیجه این تصمیم گیری عدم سرمایه گذاری به موقع در توسعه شبکه بود.

وی، ادامه داد: یکی از اپراتورهای منطقه با حدود سه میلیون کاربر، سال گذشته یک میلیارد دلار در حوزه شبکه خود سرمایه گذاری کرده است، درحالی که در ایران هم وسعت شبکه ده ها برابر است و هم جمعیت کشور و تعداد مشترک تحت پوشش قریب به ۲۰ برابر است، اما مجموع سرمایه گذاری در این حوزه حتی به این رقم نزدیک نیست و نتیجه آن سرعت و کیفیت فعلی است.

وی، گفت: مشکل عمده اپراتورها این است که آنها جز معدود صنایعی هستند که هزینه سرمایه گذاری آنها عمدتا ارزی و درآمدشان ریالی است و درآمد ریالی با هزینه ارزی تطابق ندارد و در حالی که خصوصی سازی اتفاق افتاده، اما همچنان دولت تعرفه ها را تعیین می کند.

مدیرعامل همراه اول، اشاره کرد: اگر تعرفه ها تغییری پیدا نکند، نارضایتی ها از سرعت و کیفیت اینترنت افزایش خواهد یافت؛ با سرمایه گذاری و درآمد فعلی اپراتورها، نمی توان حرکت به سمت فناوری ۵G را انتظار داشت، چراکه ۳۰ هزار سایت داریم و هر سایت ۵G قریب به ۱۰۰ هزار دلار هزینه خواهد برد و اگر مجموع حاشیه سود اپراتوری مانند همراه اول که پنج همت است نیز صرف ایجاد و توسعه سایت شود، باز نیز این فرآیند چندین سال به طول خواهد انجامید.

وی، تشریح کرد: زمان بهبود شبکه بستگی به میزان تغییر در تعرفه ها دارد و بسته های زیر ۲ گیگابایت ماهیانه مشمول این تغییر نخواهند بود، زیرا درصد قابل توجهی از جامعه مصرف کننده آن هستند.

مدیرعامل همراه اول در پایان اشاره کرد: مذاکراتی با وزارت ارتباطات صورت پذیرفته که در کنار بروزرسانی ها، خدمات خاصی به مشترکان ارائه شود که اطلاع رسانی آن بر عهده وزارت ارتباطات خواهد بود./سیتنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ldYO0I