امروز شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور بخش خصوصی؛ زنگ خطر برای شرکت ملی پست یا فرصتی برای رشد؟

وجود فناوری‌های پیشرفته اطلاعات و ارتباطات نوع جدیدی از مصرف‌کننده ایجاد شده است که برای آنها صرفا توزیع جلوی درب منزل کافی نیست. آنها می‌خواهند در هر زمان و مکانی که نیاز دارند، به آنان خدمت‌رسانی شود. آنها خواستار خدماتی انعطاف پذیرتر و شخصی‌تر هستند و امروز شرکت ملی پست در تلاش است تا ضمن همکاری با بخش خصوصی همچنان گزینه انتخابی مشتریان خود باقی بماند.

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل «امیر مهرکیا؛ رئیس اداره پست شهریار» در یادداشتی که در روزنامه اقتصاد ملی به چاپ رسیده است، به همکاری شرکت ملی پست با بخش خصوصی به عنوان فرصتی برای رشد این صنعت پرداخته که متن کامل آن در ادامه آمده است.

روز گذشته در محل ورودی اداره پست شهریار با شخصی برخورد کردم که در حال توزیع یک بروشور بود. از روی کنجکاوی بروشور را از وی گرفتم برایم جالب بود که جلوی درب اداره پست بروشور خدمات پستی را بین مراجعه کنندگان توزیع میکرد. با نگاه اجمالی و مطالعه این بروشور کاملا مشخص است که کارشناسان این بنگاه ها کاملا به شرکت ملی پست اشراف داشته و با نگاه علمی و آسیب شناسی نقاط ضعف شبکه، به این حوزه وارد می شوند.
اوایل سال ۹۶ بود که مدیران پست از ورود قریب الوقوع اپراتورهای خصوصی پست خبر دادند و پس از آن اولین اپراتور خصوصی پست کشور اعلام کرد که به تازگی پروانه خود را از سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات دریافت کرده و به زودی فعالیت خود را در صنعت پست آغاز خواهد کرد و به عنوان بخش خصوصی صنعت پست، وظیفه سامان‌دهی و تنظیم بازار و همچنین ایجاد ارزش افزوده و توسعه بازار در این حوزه را دارد. پس از آن دومین اپراتور و در پی آن از گوشه و کنار سایر شرکت های پستی که بعضاً شاید مجوز فعالیت در این حوزه را ندارند وارد بازار شده اند. این امر قطعا گریز ناپذیر است.
مدیران شرکت ملی پست معتقدند این شرکت، رقیب بخش خصوصی نیست و به دنبال این مسأله است تا بستری برای بخش خصوصی فراهم تا بخشی از خدمات پست توسط بخش خصوصی ارائه شود.
اکنون نیز با توجه به وجود فناوری‌های پیشرفته اطلاعات و ارتباطات نوع جدیدی از مصرف‌کننده ایجاد شده است که برای آنها صرفا توزیع جلوی درب منزل کافی نیست. آنها می‌خواهند در هر زمان و مکانی که نیاز دارند، به آنان خدمت‌رسانی شود. آنها خواستار خدماتی انعطاف پذیرتر و شخصی‌تر هستند و امروز شرکت ملی پست است در تلاش است تا ضمن همکاری با بخش خصوصی همچنان گزینه انتخابی مشتریان خود باقی بماند.
اگرچه از این مشکل نیز نباید غافل شد که  پست دولتی کماکان با بحث واقعی سازی نرخ مواجه بوده و در این خصوص کم و بیش با چالش هایی مواجه است و از طرف دیگر بازنگری در ساختارهای فنی و عملیاتی و بروز رسانی تجهیزات با توجه به کاهش پست نامه و افزایش بسته های پستی و امانت امری است که باید سرعت بخشی شود تا نیاز های مشتریان در خصوص زمان، کیفیت ارائه خدمت و همچنین تنوع آن ارضا گردد، اما آنچه مسلم است حرکت پست کشور به سمت هوشمند سازی خدمات و فرایندها است.

خوشبختانه شرکت ملی پست با بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان این امر را در سال های اخیر جدی تر گرفته است تا بتواند بازار خود را حفظ کند. حرکت در مسیر ارائه خدمات هوشمند، بازنگری در فرایندها و رونمایی از ناوگان جدید حمل و نقل و خلق سرویس های نوین که اخیرا از آنها رونمایی شده است خود گواهی است بر این امر.

امید که با تداوم این مسیر و تحول گریزناپذیر، شرکت ملی پست همچنان در صدر باقی بماند و فیل عظیم شبکه پست کشور را به رقص وادار کند و نقش خود را به عنوان یکی از بازیگران کلیدی صنعت لجستیک در اقتصاد دیجیتال کشور ایفا کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Jj4nZg