امروز شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترسیم چشم‌انداز شکوفایی اقتصاد گردشگری دریایی در مازندران

مدیران دستگاه‌های مربوطه با حوزه گردشگری دریایی به منظور شکوفایی ظرفیت‌های موجود در ساحل و دریا در مازندران و رونق اسکله‌های گردشگری با ترسیم چشم‌اندازی میان‌مدت، فرآیند بررسی راهکارهای رونق این وجه مهم از گردشگری را آغاز کردند.

به گزارش فراسو، رونق گردشگری دریایی در مازندران طی ۲ دهه اخیر به یکی از اهداف مهم مدیران ادوار مختلف تبدیل شد و کماکان نیز به عنوان یکی از راهبردهای شکوفا کردن اقتصاد گردشگری این استان مورد توجه قرار دارد. تا کنون گام‌هایی برای بهره‌مندی مناسب از ظرفیت دریا و ساحل در مازندران برداشته شد، اما بر کسی پوشیده نیست که گام‌های برداشته شده فاصله زیادی با ظرفیت موجود در سواحل این استان دارد.

طی ۲ سال اخیر تلاش‌ها برای رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در گردشگری دریایی مازندران افزایش یافت. یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده نیز به آب انداختن یک کشتی تفریحی در بندر نوشهر بود که اسفند پارسال صورت گرفت. پیگیری‌ها برای گسترش زیرساخت‌ها و توسعه سخت‌افزاری این حوزه جذاب و مهم از گردشگری مازندران ادامه دارد. اما با دستور استاندار تلاش‌هایی نیز برای ترسیم چشم‌انداز و رسیدن به راهبردی مناسب در مسیر توسعه گردشگری دریایی مازندران آغاز شده است.

روز پنجشنبه -۱۱ آبان- شهرداری هچیرود میزبان جلسه بررسی ساماندهی طرح‌های تفرجگاه ساحلی و اسکله‌های مازندران بود که با ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و حضور تعدادی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با دریا و ساحل و گردشگری دریایی برگزار شد.

تقویت اقتصاد دریامحور

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران درباره این نشست گفت: جلسه بررسی طرح‌های تفرجگاه‌های ساحلی و اسکله‌های چندمنظوره در راستای تقویت اقتصاد دریامحور در شهرستان‌های ساحلی مازندران برگزار شد.

احمد توکلی افزود: با توجه به دستور استاندار محترم در رابطه با تقویت اقتصاد دریاپایه و استفاده مطلوب از مجموعه ساحل و دریا، جلسات مستمری را در این زمینه برگزار می‌کنیم و محصول این جلسات هم به تدوین شیوه‌نامه صدور مجوز در دریا برای مجموعه اسکله‌ها و سکوهای گردشگری خواهد بود.

ترسیم چشم‌انداز شکوفایی اقتصاد گردشگری دریایی در مازندران

وی اظهار کرد: تلاش و هدف ما بر این است که با پرداختن به جزئیات و بررسی همه راهکارها بتوانیم تا سال ۱۴۱۰ شرایطی را که در ساحل و دریا وجود دارد و تا کنون نتوانستیم استفاده مطلوبی از آن داشته باشیم را به سمت بهره‌وری سوق دهیم تا شهروندان شهرهای ساحلی برای درآمدزایی از این ظرفیت بیشتر بهره‌مند شوند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: هدف مهم ما شکوفا کردن اقتصاد دریامحور در مازندران است و امیدواریم روزی را شاهد باشیم که دریای ما پر از کشتی‌های تجاری و تفریحی باشد و اقتصادی رقم بخورد که مردم سواحل را تحت تاثیر مثبت قرار دهد.

بنابر این گزارش، محدوده ساحلی رامسر تا فرح آباد به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر به لحاظ فعالیت های دریایی گردشگری تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر است و بقیه آب های ساحلی استان را هم اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد بر عهده دارد.

استان مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری، آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است که طبق نظر سنجی حدود ۹۰ درصد مسافران و گردشگران برای بهره مندی از دریا و جنگل های هیرکانی به خطه شمال و این استان سرسبز روی می آورند.

برابر آمار از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طی هشت ماه امسال ۶۰ میلیون نفر اقامت در شب در استان ثبت شده است. در زمان حاضر دریاگردی مسافران و گردشگران در مازندران با شناورهای دریایی مانند جت اسکی و قایق انجام می گیرد و در نوروز امسال دستکم ۲۰ هزار مسافر در دریای خزر محدوده مازندران توسط بیش از ۲ هزار قایق و شناور جابجا شدند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/p8q3DA