امروز دوشنبه، ۷ خرداد ۱۴۰۳

ضرورت شکل‌گیری سیستمی نظام مدیریت راهبردها و پروژه‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

آهنگ رو به رشد تغییرات، در کنار پیچیدگی رو به افزایش محیطی، مدیران اجرایی را ناگزیر از بازآزمایی و بازآرایی راهبردهای خود، برای برآوردن انتظارات ذی‌نفعان کلیدی و محقق‌ساختن نیازهای جامعه نموده است. با این حال تعریف‌کردن راهبرد و بازنگری پیوسته آن به خودی خود، متضمن کسب موفقیت یا برآوردن نیاز ذی‌نفعان کلیدی و جامعه نیست. تجربه نشان داده است، توانمندسازی سازمان در حوزه مختلف خصوصاً سه بخش فنی، سیاسی و فرهنگی از جمله عوامل کلیدی موفقیت در حوزه مدیریت تغییر و کنترل پروژه‌ها است. بنا بر دیدگاه نوئل تیچی‌و با بهره‌گیری از استعاره طناب، سه بخش فنی(ساماندهی زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای فنی به نحو مطلوب)، سیاسی(نحوه مدیریت روابط با مجموعه ذی‌نفعان) و فرهنگی(چگونگی مدیریت باورها، ارزش‌ها و رفتارهای کارکنان) به‌صورت رشته‌های مجزا و در هم تنیده می‌باید به‌گونه‌ای مدیریت و چیده شوند تا حداکثر خروجی را به همراه داشته باشند. در هم تنیدگی این سه بخش در شرایط مواجه با چالش‌های داخلی و خارجی، تاب‌آوری سازمان را افزایش می‌دهد و در زمان تغییر نیز هم‌آهنگی و هم‌ترازی آن‌ها حائز اهمیت است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیش از ۱۰ معاونت و مرکز و گستردگی طرح‌ها و پروژه‌ها در سراسر کشور، بی‌شک نیازمند تقویت شکلی و محتوایی بخش مدیریت پروژه است. طراحی «نظام‌نامه جامع مدیریت پروژه» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند به‌عنوان سنگ‌بنای فرآیند سیستمی مدیریت پروژه، چارچوبی مسنجم برای شکل‌دهی به ساختار رسمی و غیررسمی این بخش ایفا نماید.

مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی با بهره‌گیری از دانش فنی روزآمد، درصدد است در گام نخست با تمرکز بر مدل تیچی، پروژه‌های حوزه فنی را به‌صورت سیستمی و متمرکز مدیریت نماید. در ادامه می‌توان با توانمندسازی وزارتخانه خصوصاً در بخش فرهنگی و با همکاری سایر معاونت‌ها و مراکز سازمان، نظام جامع مدیریت پروژه را در سراسر سازمان پیاده‌سازی کرد. این نظام‌نامه بر پایه‌ی راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه PMBOK 7 استوار خواهد بود. راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه یک استاندارد جهانی برای مدیریت حرفه‌ای پروژه‌ها است، این استاندارد یک سند بین‌المللی است که چارچوبی مشخص برای مدیریت پروژه‌ها را ایجاد می‌نماید به‌طوری که منجر به شناسایی حوزه‌های دانش پروژه و گروه‌بندی فرآیندها می‌شود. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آخرین نسخه PMBOK در مقایسه با نسخه قبلی، پرداختن به مفهوم ارزش(Value) است؛ اینکه «چرا پروژه را انجام می‌دهیم؟» در نهایت باید منجر به خلق ارزش برای ذی‌نفعان کلیدی و جامعه شود. برای مثال ما باید بتوانیم «ارزش» نهایی انجام پروژه را در همان ابتدا تعریف نماییم، این ارزش‌ها می‌تواند از جنس امنیت، آرامش، سلامتی، راحتی و … برای جامعه باشد.

نجفعلی شهبازی _ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/AiLhXC