امروز دوشنبه، ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد؛ رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی سال ۱۴۰۲

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام اینکه رشد اقتصادی کشور در سال گذشته ۵.۷ درصد شده است، است، گفت: پیش بینی‌شده رشد نقدینگی در پایان برنامه هفتم توسعه به کمتر از ۱۴ درصد برسد که به تک رقمی شدن تورم کمک می‌کند.

به گزارش فراسو، داوود منظور صبح امروز دوشنبه ۷ خرداد در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی ضمن تسلیت شهادت رییس جمهور و هیات همراه، اظهار داشت: با وجود چنین حادثه تلخی که در کشور اتفاق افتاد، امورات کشور بدون وقفه در حال اجراست. برگزاری دور جدید مجلس شورای اسلامی و همچنین برگزاری یک همایش علمی فاخر نشان می‌دهد که کشور ما به ثبات و آرامش و نظمی رسیده و با اتفاقاتی هرچند بزرگ و سهمگین، اما مسیر اداره کشور دچار تزلزل و اختلال نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای بهبود فضای تقنینی مربوط به بخش پولی و ارزی کشور در قانون برنامه هفتم توسعه اقداماتی انجام شده است، افزود: تیم اقتصادی دولت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه با همکاری یکدیگر، با ارائه یک برنامه نظم قانونی مساعدی را برای بخش پولی بانکی و ارزی فراهم کردند تا ثبات، اثربخشی و کارآمدی بهتری داشته باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: برنامه هفتم تصویب شده و امیدواریم در کنار قانون بانک مرکزی که در سال گذشته تصویب شد و فضای تقنینی را برای شرایط مساعدتر سیاست گذاری پولی و ارزی فراهم کرد؛ آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده به شکل مکمل عمل کرده تا بانک مرکزی نقش پولی و ارزی خود را ایفا کند.

منظور بیان کرد: هدف گذاری مهم در برنامه هفتم تک رقمی شدن تورم است که امیدواریم در ۵ سال آینده این آرزوی دیرینه محقق شود. برای رسیدن به این هدف ناترازی بانک‌ها باید هر ساله کاهش پیدا کند، به طوری که در پایان برنامه هفتم به ۲۰ درصد سال پایه برسد؛ یعنی ۸۰ درصد از ناترازی فعلی در پایان برنامه هفتم کنترل شود.

وی ادامه داد: همچنین پیش بینی‌شده رشد نقدینگی در پایان برنامه به کمتر از ۱۴ درصد برسد که این هدف کمک می‌کند به تورم تک رقمی برسیم. بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در پایان برنامه به ۸ درصد برسیم، این هدف‌گذاری برای این است که مطمئن باشیم پایداری و قوام نظام بانکداری بتواند تحقق پیدا کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: قوام و ثبات نظام بانکی برای اینکه ما مطمئن باشیم شریان پول به‌خوبی در بدنه اقتصاد جریان پیدا کند، ضروری و الزامی است. باید خون‌رسانی خوبی به پیکره اقتصاد انجام شود و نقدینگی و پول کافی و مناسب و به‌موقع و کم‌هزینه بتواند در بدنه اقتصاد به گردش در بیاید. پیش‌شرط اقتصاد این است که خود نظام بانکی پایداری و ثبات داشته باشد.

راه‌‍اندازی سامانه املاک و مستغلات بانک‌ها از سوی بانک مرکزی

منظور ادامه داد: در برنامه پیش‌بینی شده دارایی‌های منجمد بانک‌ها کاهش و اموال بانک‌ها نظم پیدا کند. سامانه املاک و مستغلات بانک‌ها پیش‌بینی شده تا بانک‌ها مورد پایش قرار گیرد. سامانه سهامداری بانک‌ها را که پیش‌بینی کردیم تا مشخص شود بانک‌ها چه مقدار از دارایی‌های خودشان را سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ همچنین بانک مرکزی مکلف شده بانک‌ها را به بانک‌های سالم، قابل احیا و غیر قابل احیا تقسیم‌بندی کند.

وی بیان کرد: به بانک مرکزی اختیار داده شده تا سهام و ترکیب سهام داران بانک‌ها را تغییر دهد. بانک مرکزی باید یک ناظر فعال باشد و محل جبران تعهدات بانک‌ها را تعیین کند.

ایجاد بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ایجاد بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران توسط دولت از سیاست‌های برنامه هفتم است، تاکید کرد: رشد ۸ درصدی زمانی محقق می‌شود که بستر لازم را ایجاد کنیم. دولت باید بتواند بانک‌های توسعه بخشی ایجاد کند. بعضی بانک‌های توسعه ما تغییر ماموریت داده‌اند و از وظیفه اصلی خود دور شده‌اند. بانک مرکزی مکلف شد دستور العمل تاسیس نحوه اداره انواع بانک‌ها را تنظیم و ابلاغ کند.

وی اضافه کرد: گروه بندی جدیدی از بانک‌ها خواهیم داشت و باید نحوه اداره و تأسیس بانک‌ها بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی باشد؛ هرگونه عملیات بانکی، صرافی و عملیات پولی و ارزی باید با مجوز بانک مرکزی صورت بگیرد تا شاهد بی انضباطی که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد نباشیم.

معاون رئیس جمهور گفت: در قانون برنامه، بانک مرکزی به عنوان مرجع اصلی مهار تورم شناخته شده است و باید هر ساله برنامه کاهش تورم را ارائه کند. سازمان برنامه هم باید پاسخگوی رشد اقتصادی باشد. بانک مرکزی همچنین باید پاسخگوی ثبات ارزش پول و تورم باشد؛ وزارت اقتصاد نیز باید تامین مالی دولت را بر عهده بگیرد و خزانه داری را اداره کند.

وی افزود: بانک مرکزی نباید خط اعتباری به بانک‌ها بدون وثیقه بدهد و نباید بگذاریم بانک‌های خصوصی بی انضباطی کنند. بانک مرکزی باید خط اعتباری جدید را مقید به وثیقه کند و این بانک با دقت به بانک‌ها تسهیلات دهد.

تقویت انضباط ارزی در برنامه هفتم

منظور گفت:  به دولت تکلیف کردیم که باید بدهی شرکت‌های دولتی و بدهی‌های خود را به شبکه بانکی در قالب اوراق تعیین تکلیف کند؛ یعنی تسویه بدهی از طریق اوراق بدهی صورت بگیرد و پرداخت هر گونه تسهیلات باید با اخذ شناسه یکتا صورت گیرد که به معنای اشراف اطلاعاتی است. عدم اشراف اطلاعاتی باعث ایجاد ابر بدهکاران بانکی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: باتوجه به شرایط تحریم باید قاعده مندی‌های مخصوصی را در خارج از کشور اجرا کنیم، در شرایطی که بانک مرکزی یک حساب ارزی در خارج ندارد، اما حجم تجارت خارجی ۱۵۰ میلیارد دلاری در حال انجام است؛ با توجه به آسیب شناسی در برنامه هفتم به دنبال تقویت انضباط ارزی هستیم.

وی افزود: تمامی صادرکنندگان چه حقیقی و حقوقی باید ذخایر ارزی و جریان ارزی جدیدی را که شکل می‌دهند، اعلام کنند؛ این به معنای جلوگیری از آشفتگی و بی نظمی است و نافی نظارت بانک مرکزی نیست. در تمامی دنیا شدیدترین نظارت بر روی تبادلات ارزی صورت می‌گیرد. حتماً باید جریان انضباط برقرار شود، ولی برای صادرکنندگان خرد چاره‌ای اندیشیدیم تا بتوانند واردات خرد انجام دهند.

منظور گفت: مقاصد صادراتی و وارداتی و منابع و مصارف ارزی باید تطابق پیدا کنند و  حداقل ۳۰ درصد از مبادلات بین المللی از طریق نظام پرداختی رسمی انجام شود که این از طریق پیمان‌های پولی دوجانبه، پیمان بانکی و تهاتر قابل انجام است و تحریم را بی اثر می‌کند.

تیم اقتصادی دولت به عملکرد آیت الله رئیسی افتخار می‌کند/ ۹۶ همت منابع بودجه عمومی برای تسهیلات اشتغال‌زایی

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت به عملکرد آیت الله رئیسی افتخار می‌کند، چون ایشان خیلی خوب عمل کردند، گفت: تسهیلات اشتغال‌زایی حمایتی برای مشاغل خرد و کوچک در تبصره‌های بودجه آمده و برای آن در برنامه هفتم نیز ماده‌هایی وجود دارد؛ حساب ملی پیشرفت و عدالت شکل گرفته و مانده این حساب ۶ هزار میلیارد تومان است و حدود ۹۶ همت تجهیز منابع از بودجه عمومی صورت گرفته که از طریق نظام بانکی و منابع بانک‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: وضعیت بازار کار در سه سال گذشته بهبود داشته است که ناشی از حمایت‌های دولت از مشاغل خرد و کوچک بوده و توانستیم در دولت سیزدهم، ۷۸۰ هزار شغل خالص ایجاد کنیم. همچنین نرخ مشارکت حدود ۴۱ درصد بوده و نرخ بیکاری هم ۲ درصد کاهش یافته است.

منظور بیان داشت: اگر سیاست‌های پولی و مالی با هم ترکیب شوند، می‌تواند رونق اشتغال و تولید را ایجاد کند. علاوه بر منابع تخصیصی دولت، خود بانک‌ها هم مکلف هستند منابع قرض الحسنه را برای حوزه اشتغال و مشاغل کوچک و خانگی تخصیص دهند که خوشبختانه ۱۰۴ هزار میلیارد تومان تخصیص وام‌های خرد به این مشاغل را داشته ایم؛ البته باید آسیب شناسی‌هایی هم انجام شود تا تسهیلات به کارهای سوداگرانه اختصاص پیدا نکند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: در حوزه تسهیلات اجتماعی مانند تسهیلات قرض الحسنه، جوانی جمعیت، ازدواج و… نیز نظام بانکی واقعاً پای کار آمد و ۱۵۷ همت تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۲ پرداخت شد که این رقم در سال ۱۴۰۰، ۸۰ همت بود. در حوزه ودیعه مسکن نیز تسهیلات خوبی پرداخت شده است.

اگر دلار ۴۲۰۰ حذف نمی‌شد، افزایش پایه‌پولی و تورم را به‌دنبال داشت

وی گفت: تلاشمان این بوده که بار مالی دولت را کمتر به دوش نظام بانکی بیندازیم و خالص بدهی دولت به بانک مرکزی در ۳ سال گذشته کاهش پیدا کرده است که یکی از دلایل آن اصلاح ارز ترجیحی ( ۴۲۰۰تومانی) حذف نمی‌شد، افزایش پایه‌پولی و تورم را به‌دنبال داشت که در سال اول دولت بود، البته اعتقاد داریم که باید آن را به مرور حذف کرده و به سمت ارز تک نرخی ببریم.

در مدار کاهش تورم هستیم و می‌توانیم آن را به کانال ۲۰درصد برگردانیم

منظور تصریح کرد: باید فاصله بین ارز ترجیحی و آزاد را امروز با دولت قبل مقایسه کرد. یکی از افتخارات دولت این است که در بودجه عمومی از تنخواه گردان بانک مرکزی استفاده نکردیم. در بحث تورم نیز با توجه به تمامی تنش‌ها از جمله ماجرای وعده صادق و انتقام ایران از رژیم صهیونیستی، نرخ تورم  به ۳۷ درصد رسیده که با ابتدای کار دولت تفاوت بسیار زیادی دارد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تورم ۱۲ ماهه تولیدکننده در شهریور ۱۴۰۰ در کانال ۸۹.۶ درصد بود و در اسفند سال گذشته به ۳۲.۶ درصد رسیده است، اظهار کرد: اکنون در مدار کاهش تورم هستیم و می‌توانیم نرخ تورم را به دامنه ۲۰ درصد، یعنی سطوح بلندمدت آن برسانیم

ظرفیت تولید نفت ۶۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد

وی خاطرنشان کرد: در همه مولفه‌های بخش خدمات و تولید رشد قابل دفاعی را داریم و توانستیم صادرات ۳۰۰ هزار بشکه در روز را به ۲ میلیون بشکه در روز برسانیم. باید سعی کنیم بخش نفت را توسعه دهیم. برنامه ریزی شده تا ظرفیت تولید روزانه نفت کشور را ۶۰۰ هزار بشکه دیگر افزایش یابد.

منظور با بیان اینکه تراز عملیاتی بودجه سال گذشته منفی ۴۲۰ هزار میلیارد تومان بود و الان به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، گفت: برنامه هفتم توسعه، یک برنامه تحول گرایانه است و برای همه بخش‌ها تدابیر ویژه‌ای دیده ایم. در موضوع بحران صندوق‌های بازنشستگی ظرفیت‌های مهمی را ایجاد کرده ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان تاکید کرد: برای دولت سیزدهم تقویت بنیه دفاعی یکی از الویت‌های اصلی بوده است. میزان ارزی که برای نیروهای مسلح تخصیص دادیم، سه برابر دولت قبل بوده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/m9lgVl