امروز جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش نقش استان‌ها به عنوان یکی از بازیگران توسعه کشور در برنامه هفتم

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برنامه هفتم توسعه کشور با رویکرد مسئله‌محور و مبتنی بر اولویت‌ها و پیشران‌های توسعه، افق جدیدی را در افزایش نقش استان‌ها به عنوان یکی از بازیگران توسعه کشور پیش روی برنامه‌ریزان قرار داده است.

به گزارش فراسو، وی افزود: برنامه هفتم توسعه کشور به جای تدوین برنامه جامع و برنامه‌ریزی برای حل هم‌زمان تمام موضوع‌های کلان، بخشی، فرابخشی و استانی، رویکرد «مسئله‌محوری» را مبنای عمل قرار داده است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: هرچند برنامه هفتم بر تدوین برنامه‌های عملیاتی برای ۱۲ موضوع کلیدی مندرج در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری تأکید دارد، اما سایر موضوع‌های اولویت‌دار نیز در چارچوب ارائه مسئله، راهکار و احکام پیشنهادی تهیه شده مطابق مفاد دستورالعمل مربوط، در این برنامه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

برنامه هفتم، نخستین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برنامه هفتم توسعه، چهارمین برش از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و نخستین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب محسوب می‌شود که از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت هدف برنامه هفتم است

وی تاکید کرد: هدف آرمانی این برنامه، پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت است که همه ساز و کارها، فعالیت‌ها و برنامه‌ها در راستای تحقق این هدف بزرگ خواهد بود.

این کارشناس اضافه کرد: مسئله‌محوری از دیگر ویژگی‌های برنامه هفتم توسعه است که در برنامه‌های گذشته وجود نداشت و به موضوع‌های متنوعی پرداخته می‌شد که هم به گونه‌ای منابع را هدر می‌داد و هم زمان را از دست می‌داد. با توجه به این موضوع، ۱۲ مسئله و محور کلیدی در برنامه هفتم توسعه کلید خورده است.

وی گفت: ثبات اقتصادی و کنترل تورم با تأکید بر اصلاح ساختار بودجه‌ای و نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار، از اولویت‌های برنامه هفتم توسعه محسوب می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: موضوع دیگری که در برنامه هفتم به آن توجه شده، رشد اقتصادی و ارتقای بهره‌وری با تأکید بر بخش‌هایی همچون مسکن، زنجیره‌ ارزش صنایع معدنی، اقتصاد دریامحور و دیجیتال و قطب‌بندی نواحی تولیدی و ترانزیتی موجود در کشور است‌.

وی بیان کرد: توجه به امنیت غذایی، صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی و حکمرانی یکپارچه منابع و مصارف آب، از دیگر موضوع‌های این برنامه است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/47u3B6