امروز شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحول در «صنعت پست» همسو با سیاست‌های کلان کشور

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست گفت: «گسترش صنعت پست در کشور، سیستم توزیع محصولات را اصلاح و به تولید در بخش‌های مختلف جانی تازه می‌دهد.»

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست؛ مهدی چمن زاد؛ در گفت‌وگو با  خبرگزاری ایسنا، درباره جایگاه پست در ایران اظهار کرد: «پست در حال حاضر در مرحله رشد و تحول است و در آستانه آغاز فاز جدیدی از فعالیت‌هایش قرار دارد. نمایشگاه صنعت پست ایران که در خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد، بازوی حرکت پست به سمت تحول است.»
وی ادامه داد: «حرکت تحولیِ پست در کشورمان، در راستای برنامه‌های راهبری نظام و سیاست‌های کلان کشور است که در راس آنها اقتصاد مقاومتی است و مقام معظم رهبری هم تاکید ویژه‌ای روی آن داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین بحث‌های ما در بخش تولید، ورود مردم در این عرصه است و در عین حال دولت هم باید تصدی‌گری خود را کم کند.»
چمن زاد تاکید کرد: «ما در نمایشگاه صنعت پست به دنبال این هستیم که بگوییم پست یک صنعت و زنجیره ارزش است؛ این زنجیره شامل کنش‌گران و بازیگران مختلف است که از نظر ما بازیگر اصلی این زنجیره خودِ مردم هستند.»
رئیس کمیته اجرایی نمایشگاه صنعت پست ایران گفت: «هدف ما از برگزاری این نمایشگاه ارتقای جایگاه پست در کل کشور است و می‌خواهیم مفهوم واقعی پست را در سطح جامعه بشناسانیم. ما در این نمایشگاه به دنبال این هستیم که سکویی را به نمایش بگذاریم تا هر کسی بیاید و نقش خودش را در عرصه پست ایفا کند.»
وی افزود: «نقش فناوری‌های نوین و مجموعه‌های دانش‌بنیان در این حوزه بسیار مهم است و یکی از ارکان تحولی ما فناوری‌ها هستند. فراموش نکنیم که تحول در ساختار با حضور مردم و تحول در ابزار با حضور مجموعه‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین امکان‌پذیر است.»
چمن زاد درباره سرانه استفاده مردم ایران از پست تاکید کرد: «سرانه پست یعنی اینکه روزانه به طور متوسط چند بار زنگ خانه هر ایرانی برای رساندن مرسوله‌های پستی به صدا در می‌آید. این سرانه در کشور ما در حال حاضر بسیار پایین است؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته بسیار بالاست و تقریبا بسیاری از کارهایشان را با استفاده از خدمات پستی انجام می‌دهند.»
وی ادامه داد: «برای جلوگیری از اتلاف انرژی، مدیریت زمان، پایین آوردن میزان ترافیک، کم کردنِ استهلاک و بسیاری دیگر از موارد؛ بایستی در راستای بالا بردنِ سرانه پستی کشور گام برداریم. اگر سرانه استفاده از خدمات پستی را بالا ببریم در مسیر پیشرفت کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست گفت: «نمایشگاه صنعت پست ایران می‌خواهد به مردم بگوید که شما امروز با پست زندگی می‌کنید و نیاز است که این ارتباط با پست، فناورانه‌تر و به‌روزتر شود.»
وی تاکید کرد: «یکی از مواردی که صنعت پست می‌تواند در آن نقش مهمی ایفا کند، جلوگیری از قاچاق است. بسیاری از کالاهایی که امروز در سطح کشور جابه‌جا می‌شود، قاچاق محسوب می‌شود و اگر صنعت پست گسترش داشته باشد آمار این کالاهای قاچاق به شدت کاهش می‌یابد.»
چمن زاد درباره نقش صنعت پست در بهبود سیستم توزیع و کاهش قیمت‌ها تشریح کرد: «یکی از مشکلات مهم ما در عرصه اقتصادی مربوط به صنعتِ توزیع است. سیستم توزیع نامناسب موجب شده که یک کالا که ارزش آن مثلا ۱۰ ریال است، وقتی به دست مردم می‌رسد، قیمتش به ۵۰ ریال برسد. علت اصلی این امر وجود  واسطه‌ها است. در چنین سیستمی فقط ۱۰ ریال نصیبِ تولیدکنندگان می‌شود و ۴۰ ریال دیگر در جیبِ دلالان خواهد بود. همین امر یکی از مشکلات بزرگ در مسیر تولید است.»
وی معتقد است وقتی پست به جایگاه واقعی خود برسد، اجناسِ تولید شده در هر نقطه از کشور می‌تواند از تولید کننده به طور مستقیم به مصرف کننده برسد و این امر باعثِ کاهش قیمت و کمک به مردم شود.
چمن زاد تاکید کرد: «ارتقای جایگاه صنعت پست یکی از مهمترین عوامل در ساماندهی نظام توزیع است. اگر چنین مهمی تحقق یابد، شاهد رشد اقتصادی و کاهش قیمت‌ها هم خواهیم بود. ما امیدواریم با برگزاری نمایشگاه صنعت پست به یک تحول دیدگاهی و فرهنگی درباره صنعت پست برسیم. این رویداد می‌تواند مقدمه‌ای برای جهشی بزرگ باشد.»
رئیس کمیته اجرایی نمایشگاه صنعت پست درباره بخش بین‌الملل این رویداد بیان کرد: «در حال حاضر صنعت پست ایران آورده‌های بسیاری برای کشورهای همسایه دارد و همین امر می‌تواند موجب صادرات دانش فنی ما و همکاری گسترده‌ای در زمینه پست با کشورهای منطقه شود.»
وی افزود: «در عین حال باید با فناوری‌های نوینی که در عرصه پست در کشورهای پیشرفته وجود دارد هم آشنا شویم. وقتی سرانه پستی ما در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته پایین است، نشان دهنده این است که کشورهای دیگر حرف‌های بسیاری برای ما دارند و باید بتوانیم از تجربیات و علم آنها برای توسعه فناوری‌ها و تحول در برنامه‌ریزی‌ها استفاده کنیم.»
چمن زاد گفت: «پس با توجه به آنچه اشاره کردم، بخش بین‌الملل ما از یک طرف برای عرضه دانش و فناوری‌هایمان به کشورهای همسایه است و از طرفی با دعوت از کشورهای پیشرفته دنیا بتوانیم از تجربیات و داشته‌های آنان استفاده کنیم.»
گفتنی است نخستین نمایشگاه صنعت پست ایران، به همت شرکت ملی پست و در بخش‌های تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته؛ خردادماه سال جاری در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/sbdxr5