امروز سه شنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۳

توافق با صندوق توسعه ملی برای تأمین مالی پروژه فشارافزایی پارس جنوبی

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران گفت: برای تأمین سرمایه‌گذاری پروژه ملی فشارافزایی، جلسات پرشماری با صندوق توسعه ملی داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای امضا خواهد شد که تأمین مالی از طریق این صندوق با قرارداد EPC+F انجام خواهد شد.

به گزارش فراسو، رضا دهقان در سومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست تخصصی طرح‌های توسعه‌ای و عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس با رویکرد جذب سرمایه، تأمین کالا و فناوری نوین، با اشاره به اینکه پارس جنوبی ۸درصد گاز جهان و نیمی از ذخایر گاز ایران را در خود جای داده است،‌ افزود: اگرچه ۵۰درصد ذخایر گازی ایران در پارس جنوبی است، ۷۰درصد از گاز و نیمی از بنزین کشور از این میدان مشترک تولید می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از اجرای پروژه ملی فشارافزایی، نگهداشت سطح تولید گاز در این میدان مشترک است و در یک دهه آینده راهبردی‌ترین طرح وزارت نفت خواهد بود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه با حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ۵۰۰ میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه می‌شود، تأکید کرد: درواقع هر دلار سرمایه‌گذاری ۲۵ برابر به درآمد کشور اضافه می‌کند.

دهقان گفت: برای تأمین سرمایه‌ پروژه فشارافزایی، جلسات متعددی با صندوق توسعه ملی داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای امضا و تأمین مالی از طریق این صندوق با قرارداد EPC+F انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تجربه‌های موفق در دنیا، فشارافزایی به‌طور متعارف با احداث کمپرسورها در نزدیک‌ترین مکان به مخزن انجام می‌شود، افزود: حتی اگر این قابلیت وجود داشته باشد، کمپرسورها در بستر دریا نصب می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه به‌دلیل محدودیت‌های فنی و اجرایی فشارافزایی در ایران به اجرای طرح فشارافزایی در ساحل نیز فکر کردیم، ادامه داد: با بررسی‌های اجرایی به این نتیجه رسیدیم که توانایی برای اجرا در دریا وجود دارد و سازندگان ایرانی و سکوسازان می‌توانند سکوها و کمپرسورهای موردنیاز را بسازند.

دهقان تأکید کرد: موضوع بعدی نحوه چیدمان سکوها در دریا بود که سرانجام هفت منطقه در دریا را در نظر گرفتیم که هر منطقه چهار سکو دارد و از این تعداد دو سکوی فشارافزایی، یک سکوی تولید برق و یک سکوی مسکونی دارد که بین هر سکو پل‌های ارتباطی قرار می‌گیرد.

وی مجموع وزنی ۲۸ سکوی موردنیاز برای اجرای طرح فشارافزایی را ۲۸۰ هزار تن دانست و گفت: ۴۰ سکوی موجود در پارس جنوبی ۲۰۰ هزار تن وزن دارد که نشان‌دهنده فرصت بزرگ اجرای طرح فشارافزایی برای سازندگان داخلی است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران افزود: ۷۰۰ کیلومتر خط لوله زیردریایی باید بین این سکوها کشیده شود.

دهقان ادامه داد: در پایان سال گذشته چهار قرارداد با چهار شرکت ایرانی برای اجرای طرح فشارافزایی در پارس جنوبی امضا کردیم که شامل پتروپارس، اویک، قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت مپناست.

وی با اشاره به اینکه هرکدام از این شرکت‌ها سابقه کار در توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی را داشتند، گفت: تلاش کردیم در تقسیم‌بندی برای فشارافزایی، همان فازهایی برای شرکت‌های ایرانی انتخاب شود که پیش از این در توسعه آن دخیل بودند./شانا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/1NBCvL