امروز شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان: تقویت گردشگری مرزها راهی برای توسعه کردستان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، با تأکید بر تقویت و ساماندهی مرزهای استان، گفت: استفاده از ظرفیت‌های مرزی می‌تواند فرصتی مناسب برای توسعه این صنعت در منطقه باشد.

به گزارش فراسو، یعقوب گویلیان روز سه‌شنبه در جلسه کمیسیون امنیت گردشگری استان کردستان اظهار کرد: اگر از ظرفیت مرز برای جذب گردشگر و به‌ ویژه در حوزه گردشگری سلامت به‌ درستی استفاده شود می‌توان استان را به سمت توسعه و آبادانی بیشتر پیش برد.

وی با اشاره به برگزاری پنج تور آشناسازی طی سال‌گذشته تاکنون در استان، افزود: در آینده‌ای نزدیک فم‌تور(تور آشناسازی) از کشور عراق به منظور معرفی و بازدید از توانمندی‌های حوزه گردشگری سلامت و سایر ظرفیت‌های منطقه به استان خواهیم داشت.

فعالیت ۱۲۰ خانه مسافر در کردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در ادامه با اشاره به حذف مجوز مجری خانه‌مسافرها در بخشنامه اخیر وزارت میراث‌فرهنگی، گفت: شرکت‌های مجری هم‌چون گذشته می‌توانند با همکاری این اداره‌کل در راستای فعالیت‌هایی شامل بازاریابی و رزرو خانه‌ها اقدام کنند اما فرایند صدور مجوز از شرح وظایف‌شان حذف شده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۱۲۰ واحد خانه‌مسافر در شهرستان‌های بانه، سروآباد و کامیاران توسط شرکت‌های مجری مشغول فعالیت هستند که صاحبان این واحدها می‌توانند برای اخذ مجوز از این‌ اداره‌کل مدارک خود را در سامانه جانا(سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری) بارگذاری کنند.

گویلیان با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده، کردستان یکی از استان‌هایی بود که در سال‌جاری بیشترین سطح رضایت گردشگران داخلی و خارجی را داشت، ابراز امیدوای کرد با تعامل و همراهی مسئولان مربوطه بتوانیم زمینه تسهیل سفر گردشگران داخلی و خارجی به استان را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: ظرفیت‌های گردشگری کردستان، بهمن سال‌جاری در نمایشگاه بی‌المللی تهران معرفی می‌شود، لذا از پیشنهادات و ایده‌های نو برای معرفی هرچه بهتر استان استقبال می‌کنیم.

ظرفیت گردشگری کردستان بیشتر و بهتر مورد استفاده قرار گیرد

مدیرکل سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان نیز گفت: کردستان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد که باید با برنامه‌ریزی و تدوین یک برنامه جامع از این ظرفیت بیشتر و بهتر استفاده شود.

محمد رضایی اظهار کرد: رشد و توسعه پایدار گردشگری در گرو عملکرد مناسب و هماهنگ عناصر و شاخصه‌های متعدد است و امنیت گردشگران و مقصدهای گردشگری یکی از مهم‌ترین این فاکتورها به شمار می‌رود.

وی توسعه گردشگری و امنیت پایدار استان را مستلزم تعامل و همکاری همه‌جانبه متولیان اعلام کرد و افزود: رونق گردشگری در یک منطقه و تردد گردشگران در یک مقصد، زمینه ایجاد امنیت را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با اشاره به موضوع ساماندهی خانه‌های مسافر در سطح استان در راستای فراهم کردن زمینه آسایش و آرامش مسافران و گردشگران، گفت: باید با یک برنامه‌ریزی منظم و با داشتن راهبرد صحیح، خانه مسافرها در استان بصورت صحیح و اصولی ساماندهی شوند.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود از هم‌اکنون با برنامه‌ریزی دقیق، شرایط لازم برای معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های گردشگری استان، به‌ویژه استقبال و پذیرایی از مهمانان نوروزی فراهم شود.

رضایی بر لزوم همکاری و تعامل دستگاه‌های مرتبط در راستای تأمین امنیت عمومی و خصوصی گردشگران داخلی و خارجی تاکید کرد.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/oNW1TG