امروز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص و فواید دارویی و درمانی خارخاسک

یک متخصص طب سنتی، گفت: خارخاسک حاوی ساپونین‌ها، لیگنینامیدها، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و گلیکوزیدها است و مطالعات نشان می‌دهد در افزایش ترشح هورمون‌های جنسی و در درمان فشارخون، بیماری‌های قلبی و … مؤثر است.

به گزارش فراسو، نعمت‌اله مرادی، اظهار کرد: خارخاسک یک ادرار آور طبیعی بوده که به افزایش تولید ادرار و دفع آن از بدن کمک می کند که نشان دهنده آن است که این گیاه می‌تواند یک درمان طبیعی برای درمان سنگ کلیه باشد.

وی با اشاره به این‌که عصاره خارخاسک می‌تواند اثر قوی در التیام و تسکین درد و التهاب داشته باشد، عنوان کرد: این گیاه در غذای روزمره شما می‌تواند فواید زیادی از جمله کنترل سطح قند خون به همراه داشته باشد.

مرادی ادامه داد: خارخاسک ممکن است به‌عنوان درمان طبیعی سرطان مفید باشد، یک مطالعه نشان داد که خارخاسک قادر به وادار کردن سلول‌ها به مرگ و توقف گسترش سلول‌های سرطانی کبد است.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: مصرف خارخاسک به صورت خوراکی با ۹ گیاه دارویی دیگر قرمزی و تحریک پوست در بزرگسالان و کودکان را که مبتلا به اگزما هستند، کاهش می دهد.

وی با اشاره به این‌که خارخاسک همچنین در غلبه به مشکلات ناباروری مفید است، عنوان کرد: این گیاه می‌تواند به مردان و زنانی که دچار مشکلات مرتبط با ناباروری هستند کمک کند، هم چنین به طور فوق‌العاده‌ای در بهبود گُر گرفتگی، تعریق، افسردگی، بی‌خوابی و اضطراب بدون تأثیر بر هورمون‌های زنانه مؤثر است، مانند FSH و LH و غیره.

مرادی با اشاره به این‌که  خارخاسک یکی‌از بهترین روش‌ها برای بازسازی قدرت، سرزندگی، استقامت، قوت ماهیچه و همچنین بهبود متابولیسم است، بیان کرد: زمانی‌که شروع به استفاده از آن می‌کنید، سطح انرژی بالا می‌رود و منجر به افزایش پایداری بدن می‌شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که بیماری قلبی منجر به مرگ بسیاری در دنیا شده و به‌عنوان یک مشکل جدی ملاحظه می‌شود که میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: نه تنها خارخاسک می‌تواند التهاب را کاهش دهد بلکه این باور وجود دارد که نقش اصلی را در سلامت قلب ایفا می‌کند و از طرفی نشان داده شده که چندین عامل ریسک بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

وی افزود: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد مصرف مواد محتوی خارخاسک و ادویه کاری به مدت ۱۲ هفته می‌تواند علائم تجویز دارویی مانند تامسولوسین در افراد مبتلا به بزرگی پروستات را کاهش می دهد.

مرادی ادامه داد: خارخاسک در غلبه به مشکلات ناباروری مفید است و می‌تواند به مردان و زنانی که دچار مشکلات مرتبط با ناباروری هستند کمک کند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: کلیه‌ها می‌توانند با استفاده از فواید خواص خارخاسک درمان شوند، این گیاه یک درمان مؤثر برای درمان سنگ‌های کلیه است.

وی با اشاره به این‌که خارخاسک به استحکام و تغذیه کلیه‌ها کمک می‌کند، افزود: سنگ‌های کلیه، قولنج و عفونت‌های آن می‌توانند توسط خارخاسک به طور مؤثری درمان شوند، چرا که خارخاسک شدت جریان را در دستگاه دفع ادرار، افزایش داده و پاکسازی دیواره دستگاه دفع ادرار و دفع مواد زائد را برعهده می‌گیرد و سلول‌های دستگاه دفع ادرار نیز توسط آن تغذیه و مستحکم می‌شوند.

مرادی با اشاره به این‌که خارخاسک مشکلات مربوط به فرآیند پیری را ترمیم می‌کند، عنوان کرد: مصرف منظم عصاره این گیاه اثرات سن را بر روی ظاهر نشان نمی‌دهد، این خاصیت مشابه به درمان بسیاری از مشکلات جسمی که به پیری مربوط است مانند چین، چروک و استهلاک ماهیچه، کمک می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/A9js29