امروز جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمریکا مخفیانه سامانه‌های ارسالی هیمارس به اوکراین را تغییر داده است

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد، پدافندهای موشکی هیمارس که اوکراین از واشنگتن دریافت کرده است، “به صورت محرمانه اصلاح شده” تا آنها نتوانند از موشک‌های دوربرد روی آن استفاده کنند، حتی اگر کی‌یف این موشک‌ها را از کشور دیگری تهیه کند.

به گزارش فراسو به نقل از خبرگزاری راشا تودی، در مجموع ۲۰ پرتابگر سامانه موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا موسوم به هیمارس از ژوئن به همراه چندین دسته از موشک‌های هدایت‌شونده GMLRS و خودروهای امدادی به اوکراین ارسال شده است. برد GMLRS تقریباً ۸۰ کیلومتر است.

چندین فعال از آن زمان خواستار آن شدند که اوکراین موشک‌های ATACMS با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر دریافت کند. ایالات متحده اما فعلا با این خواسته موافقت نکرده است. به نوشته وال استریت ژورنال، حتی اگر کاخ سفید تغییر عقیده دهد، یا کی‌یف موفق شود ATACMS یا موشک‌های دوربرد مشابه را از جاهای دیگر به دست آورد، آنها در شرایطی که هیمارس فعال است، کار نمی‌کنند.

مقامات ناشناسی که با این رسانه صحبت کردند، خاطرنشان کردند تغییراتی که در سیستم‌ها قبل از ارسال آنها به اوکراین انجام شده است شامل تغییرات “سخت‌افزاری و نرم‌افزاری” می‌شود. ارتش اوکراین از اظهارنظر خودداری کرده است. پنتاگون هم با استناد به “ملاحظات امنیتی عملیاتی” اظهارنظر نداشت.

به گفته وال استریت ژورنال، “این تغییرات بازتاب نگرانی مقام‌های دولت آمریکاست که شاید شرکای اوکراینی آنها به وعده عدم حمله به اراضی روسیه با تسلیحات ساخت ایالات متحده پایبند نباشند.” همچنین این روزنامه گزارش داد که این تمایل در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا وجود دارد که خطر جنگ گسترده‌تر با روسیه را بکاهد.

مسکو بارها به واشنگتن نسبت به تامین تسلیحات سنگین برای اوکراین و خطر عبور از “خط قرمزهای” روسیه و وارد شدن مستقیم آمریکا و ناتو به این درگیری هشدار داده است. آمریکا و متحدانش گرچه تاکید دارند که بخشی از درگیری نیستند اما همچنان کی‌یف را مسلح می‌کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/mP7xz5