امروز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

استاندار البرز: خواستار برگشت درآمد مازاد مالیات برای توسعه البرز هستیم

استاندار البرز گفت: اگر درآمد مالیاتی البرز نسبت به رقم پیش‌بینی افزایش پیدا کند، باید براساس قانوان مازاد درآمد به استان برگردد تا برای توسعه البرز هزینه شود.

به گزارش فراسو، مجتبی عبدالهی در جلسه شورای اداری البرز با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: استان البرز حدود ۱۱ سال است که به عنوان استان تصویب و جزو شهرستان‌های تهران محسوب می‌شد؛ با موضوعات، مسائل و مشکلات متعدد از جمله حاشیه‌نشینی‌هایی که در استان البرز یا شهرستان های قدیم استان تهران از گذشته دور بوده مواجه است.

وی با اشاره به اینکه چهار الی پنج درصد جمعیت کشور (بیش از سه میلیون نفر) در البرز ساکن است،ادامه داد: ۱۵ درصد آسیب‌های اجتماعی کشور در البرز است و این استان چهار زندان و بیش از ۲۶ هزار زندانی و مشکلاتی از قبیل زندگی یک میلیون نفر از مردم استان البرز در سکونتگاه های غیررسمی، ضعف در تعداد تخت های بیمارستانی، مشکلات آموزش و کمبود مدارس را نیز دارد.

استاندار البرز با اشاره به ظرفیت‌های خدادادی متعدد در استان البرز و نامگذاری این استان به ایران کوچک از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: اقوام مختلف در این استان زندگی می‌کنند و البرز یکی از استان‌های منحصر به فرد است و باید از این نقاط قوت به درستی استفاده کنیم؛ ظرفیت هایی که می‌توانیم را باید در خدمت کشور قرار دهیم و از این پتانسیل‌های عظیم در مسیر توسعه هرچه بیشتر استان البرز نیز بهره مند شویم.

عبدالهی با بیان اینکه در حوزه بانک‌ها از آن جایی که استان نیازمندی‌های زیادی دارد، منکر تلاش مدیریت بانک‌های مختلف نمی شویم، یادآور شد: همه مدیران حاضر در این جلسه برای دلسوزی و مطالبه گری در راستای حل مشکلات و مسائل جامعه یک سری انتقادات از شبکه بانکی البرز دارند؛ مطمئن هستیم که با تصمیم گیری بهتر می توان خدمات بیشتری را از بانک ها دریافت کرد.

وی ادامه داد: درخواست افزایش اختیارات بانک ها را داریم چون در استان محدودیت اختیارات و سقف پرداختی دارند و اختیارات این استان باید شبیه استان تهران باشد؛ همچنین در حوزه امور مالیاتی از وزیر اقتصاد درخواست داریم که بین استان‌های موفق با غیرموفق تفاوتی قائل شود.

استاندار البرز خبر داد: تعهدات استان البرز در حوزه درآمد مالیاتی پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که رقم دریافتی ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی بود؛ بر اساس این عملکرد تشخیص داده شده که امسال البرز ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان متعهد باشد.

عبدالهی اضافه کرد: عملکرد ۶ ماهه امور مالیاتی البرز در سال جاری ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، بنابراین تا پایان ۱۰ ماهه این رقم محقق و تا پایان سال ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از رقم پیش‌بینی وصول می‌شود؛ اگر درآمد مالیاتی البرز نسبت به رقم پیش بینی افزایش پیدا کند، باید بر اساس قانون مازاد درآمد به استان برگردد تا برای توسعه البرز هزینه شود.

فقط دو درصد منابع بانکی البرز صرف پرداخت تسهیلات می‌شود

وی انتقاد کرد: یکی از گلایه‌مندی‌ها درخصوص بانک‌ها که به ریاست بانک مرکزی هم نامه نوشتیم ولی عملیات و اقدامی ندیدیم، این است که بانک‌های خصوصی منابع استان را جذب و آن را جای دیگری هزینه می‌کنند؛ متاسفانه فقط دو درصد این منابع جذب شده به عنوان تسهیلات به استان برگشته است.

استاندار البرز با درخواست از وزیر اقتصاد به عنوان بالاترین مقام اقتصادی کشور برای چاره جویی و صدور دستورات لازم برای حل نسبت سپرده به تسهیلات در حوزه شبکه بانکی گفت: نمی‌خواهیم که شبکه بانکی خلاف مسیر کار کنیم ولی استدعای عنایت ویژه در این زمینه را داریم.

عبدالهی افزود: در حوزه جراحی اقتصادی تبدیل ارز ترجیحی به نیمایی با وجود همه برنامه‌ریزی‌ها ولی متاسفانه به اهداف مدنظر نرسیده و شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم؛ برای حل مشکلات حوزه بازار پیش از عید نوروز هر شب جلسات مستمر و تا پاسی از شب با مدیران اقتصادی و حتی فروشگاه‌ها، اصناف و اتحادیه ها برگزار کردیم.

وی یادآور شد: درحال حاضر شاهد برخی نارضایتی‌ها در حوزه افزایش نرخ ها در استان های دیگر بودیم ولی استان البرز که در گذشته کانون این اعتراضات بوده یک اعتراض در حوزه اقتصادی در ابتدای سال جاری نداشتیم؛ متاسفانه شاهد تحقق انتظارات مردم نبودیم و آنها در حوزه اقتصادی تحت فشار قرار گرفته و مشکلاتی دارند.

وی افزود: در افزایش یارانه از ۴۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان به دولت ظلم شد و هرچند اتفاق بزرگی رخ داد ولی مردم لذت آن را به خوبی لمس نکردند.

استاندار البرز با اشاره به اینکه اقتصاد اولین موضوع کشور است، بیان کرد: در دوران انقلاب فراز و نشیب‌های مختلفی در حوزه اقتصادی داشتیم و در این حوزه بار سنگینی بر دوش فعالان اقتصادی گذاشته شده است؛ قطعا موضوع اقتصاد اگر به دست وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی حل شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/gIstqH