امروز پنج شنبه، ۳ خرداد ۱۴۰۳

احداث ۱۸ طرح خدمات گردشگری در البرز آغاز شد

 معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز اعلام کرد: ۱۸ طرح خدمات گردشگری با هدف رونق اقتصادی در این استان آغاز شد.

به گزارش فراسو، سعید دوستانی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت:  این طرح ها مهرماه  امسال  از مجموع ۲۵ طرح  پیشنهادی  برای سرمایه گذاری تصویب و معرفی شدند.

وی بیان داشت: این طرح ها شامل  ۹ مجتمع گردشگری، سه مجتمع خدمات رفاهی، ۲ مهمانپذیر، سه سفره خانه سنتی و یک مرکز تفریحی و سرگرمی است که در کرج و دیگر شهرستان‌های استان می شوند.

معاون سرمایه‌گذاری‌ و تامین منابع اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز حجم سرمایه گذاری در این طرح‌ها را حدود ۴۸۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح‌ها حدود ۴۵۰ نفر اشتغالزایی در استان ایجاد ‌شود.

اکنون در استان البرز ۶۱ واحد هتل، هتل آپارتمان، مجتمع اقامتی، مهمانپذیر و اقامت بوم گردی وجود دارد  که در کلانشهر کرج ۱۱ واحد هتل چهارستاره، سه ستاره، ۲ ستاره و یک ستاره  فعال است.

همچنین در شهرستان طالقان سه هتل سه ستاره و ۲ هتل ۲ ستاره در سال های گذشته راه اندازی شده است .همچنین  در شهرستان ساوجبلاغ یک هتل آپارتمان و در طالقان ۶ واحد فعال است.

تعداد مجتمع اقامتی در کرج  سه واحد،  ساجبلاغ ۲ واحد و طالقان را ۲ واحد دارد و ۶ واحد مهمانپذیر در کرج تاکنون راه اندازی شده است.

همچنین اقامت بوم گردی در کرج یک واحد، ساوجبلاغ ۲ واحد و طالقان هفت واحد فعال است.

خانه مسافر  در کرج  چهار واحد و  طالقان ۱۲  وجود دارد و شهرستانهای اشتهارد، فردیس و نظرآباد نیز فاقد هتل آپارتمان و واحدهای اقامتی هستند.

تعداد شاغلان در این  واحد های واحدهای خدمات گردشگری ۳۷۱ نفر است .

واحدهای پذیرایی بین راهی با مجوز میراث فعالیت می کنند که در کرج ۷۱ واحد، ساجبلاغ ۱۹ واحد، نظرآباد یک واحد، طالقان، یک و  فردیس نیز یک واحد فردیس  در مجموع با ۹۵۰ نفر اشتغال خدمات دهی می‌کنند.

تعداد سفره خانه های سنتی کرج ۱۶ واحد، ساوجبلاغ چهار واحد ، فردیس ۲ واحد و اشتهارد یک واحد دارد که افراد شاغل در این سفره خانه های سنتی تا قبل از کرونا ۱۵۸ نفر بوده است.

تعداد دفاتر خدماتی استان  البرز ۱۳۸ واحد با ۵۵۲ نفر بوده و  تعداد راهنمایان گردشگری آموزش دیده و رسمی در البرز ۴۵۰ نفر می باشد.

تعداد پروژه های رفاهی و خدماتی در حال ساخت میراث فرهنگی استان البرز ۳۰ پروژه  است که کارهای اولیه آنها به لحاظ اعطای موافقت اصولی و  معرفی به بانک ها انجام شده است.

بیشتر این پروژه ها  هتل پنج ستاره، سه ستاره و مجتمع گردشگری، اقامتی، تفریحی، پذیرایی، سفره خانه سنتی و طرح های بوم گردی است.

استان البرز حدود ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/F7xiED