امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پوتین: گلوله باران نیروگاه زاپروژیا یک اقدام تروریستی هسته‌ای است

پوتین حوادث خطوط لوله نورد استریم را اقدام تروریستی بین‌المللی نامید و یادآور شد که افزایش قیمت انرژی ربطی به جنگ اوکراین ندارد و سیاست کشورهای غربی طی سال‌های گذشته مقصر در ایجاد این بحران است.

به گزارش فراسو به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز، چهارشنبه در سخنرانی خود در نشست هفته انرژی روسیه اعلام کرد که گلوله باران نیروگاه اتمی زاپروژیا توسط نیروهای نظامی اوکراینی، یک اقدام تروریسم هسته‌ای است.

وی گفت: «مقامات کی‌یف به تروریسم هسته‌ای پایان نمی‌دهند. منظور من، گلوله باران نیروگاه اتمی زاپروژیا و انجام حملات تروریستی در اطراف نیروگاه هسته‌ای کورسک در خاک روسیه است.»

پوتین همچنین یادآور شد که کی‌یف مدت‌هاست که از روش‌های تروریستی استفاده می‌کند، پیام‌هایی درباره فعالیت‌های خود در اینترنت منتشر می‌کند و سپس آن را «پاک می‌کند».

حوادث خطوط لوله نورد استریم یک اقدام تروریستی بین المللی است

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت، شکی وجود ندارد که حادثه خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم و نورد استریم- ۲ یک اقدام تروریستی بین المللی است. وی افزود: برخی از شرکت‌کنندگان در بازار انرژی به اقدامات خرابکارانه دست زده و سعی در تخریب زیرساخت‌های رقبا را داشتند.

ولادیمیر پوتین یادآور شد که تعمیر خطوط نورد استریم ممکن است، ولی این تنها در صورتی منطقی خواهد بود که این خطوط به مرحله بهره برداری رسیده و ایمنی آنها را تضمین کنند.

پوتین دخالت عملیات نظامی ویژه روسیه در افزایش قیمت انرژی در جهان را رد کرد

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که افزایش قیمت انرژی هیچ ارتباطی به عملیات نظامی ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس ندارد و سیاست خود کشورهای غربی در پیدایش این بحران مقصر است.

وی توضیح داد: «منابعی که به بازار اروپا می‌رسند، همان‌طور که گفتم، به معنای واقعی کلمه با قیمت‌های گزاف فروخته می‌شوند و تورم را در طول زنجیره هدایت می‌کنند. افزایش قیمت این منابع در منطقه یورو هم اکنون به ۱۰ درصد رسیده است. مسلماً مردم معمولی اروپایی از این وضعیت رنج می برند، قبض برق و گاز آنها در طول یک سال سه برابر شده است. این مشکل چه ارتباطی به روسیه دارد؟ ولی در غرب مدام سعی می کنند تا اشتباهات خود را به گردن دیگری بیندازند. در این مورد، به گردن روسیه.»

به گفته پوتین، روسیه مقصر این واقعیت نیست که اروپایی‌ها، مانند قرون وسطی، هیزم برای زمستان ذخیره می کنند. وی تاکید کرد: سیاست اشتباه غرب در زمینه انرژی طی چند سال گذشته به این وضعیت انجامیده است.

پوتین اعلام کرد که روسیه آماده تامین منابع انرژی به اروپا از جمله در پاییز و زمستان آینده است. وی در همین حال یادآور شد که در اروپا ممکن است روسیه را برای قابل اعتماد بودن منابع مقصر بدانند، اگرچه مسکو کل حجم صادرات انرژی خود را دقیقاً بر اساس قراردادهای امضا شده تامین کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/w0AAII