امروز پنج شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیش از ۲۳۹ میلیون دلار کالا از آستارا صادر شد

سرپرست اداره‌کل گمرک آستارا گفت: کالاهایی با ارزش ۲۳۹ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۴۲۷ دلار از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی این شهرستان در ۶ ماهه نخست سال‌جاری صادر شد.

به گزارش فراسو، علی حسین ذوالقدری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران حجم کالاهای صادر شده را ۴۰۲ هزار و ۳۱۷ تن عنوان کرد و افزود: کالاهای صادراتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۶ درصد افزایش و از نظر ارزش پنج درصد رشد داشت.

وی بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات کشاورزی و باغی (انواع کلم و کاهو، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر خشک، هویج، بادمجان، فلفل دلمه‌ای، بلال سبز، خرما، پرتقال، کیوی، کشمش، هندوانه و سیب درختی)، محصولات پتروشیمی، معدنی، مصنوعات پلاستیکی، کاشی، سرامیک، انواع سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، انواع آبزیان و مصنوعات پلاستیکی بود.

به گفته سرپرست اداره‌کل گمرک آستارا، کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، بلاروس، قزاقستان و اوکراین مقصد کالاهای صادراتی از گمرکات این شهرستان بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۰۶ هزار و ۱۰۰ تن کالا به ارزش ۵۵ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۶۹۴ دلار در این مدت از طریق مرزهای آستارا واردات انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد از نظر وزن و ۱۲ درصد از نظر ارزش رشد داشته است.

ذوالقدری اظهار کرد: چوب و تخته، حبوبات (نخود و عدس)، نهاده‌های دامی، ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید و گوشت گوسفندی عمده کالاهای وارداتی از کشورهای روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و بلاروس بود.

گمرک بندر مرزی آستارا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، مبدا و مقصد کارنه‌تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت‌های پستی و قضایی فعالیت دارد.

شهرستان آستارا که سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی دارد، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/2s29WA