امروز جمعه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قدم‌های موثری در طرح بانکداری برداشته شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: نمایندگان مجلس برای این منظوردر طرح بانکداری قدم‌هایی موثری را برداشتند. رای به تشکیل هیات عالی و قرار گرفتن رئیس کل بانک مرکزی در راس آن از جمله همین کار‌های مهم است که در این راستا صورت گرفت.

به گزارش فراسو، بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات و نماینده مردم سبزوار درباره طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران گفت: طرح بانکداری فواید قابل توجهی دارد که مهمترین آن کمک به استقلال بانک مرکزی است. از این طریق برخی از مشکلات مانند استقراض توسط دولت و افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی که درنتیجه آن به وجود می‌آید، ساماندهی خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: استقلال بانک مرکزی این نهاد مهم پولی را از حوزه تسلط مطلق دولت رها خواهد کرد و همانطور که اشاره شد، دیگر نخواهد توانست به میل خود و به هر میزانی که تشخیص می‌دهد به استقراض و انتشار پول به منظور تامین کسری بودجه روی آورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه اظهار داشت: نمایندگان مجلس برای این منظور در طرح بانکداری قدم‌هایی موثری را برداشتند. رای به تشکیل هیات عالی و قرار گرفتن رئیس کل بانک مرکزی در راس آن از جمله همین کار‌های مهم است که در این راستا صورت گرفت.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در رابطه با ویژگی دیگر این طرح اضافه کرد: موسسات اعتباری که سال‌های گذشته به وجود آمدند، متاسفانه کار خود را براساس ضوابط مشخص و تعیین شده انجام ندادند و مشکلت فراوانی را به وجود آوردند، بنابراین یکی از تاثیرات طرح فوق قاعده‌مند شدن این موسسات است.

محبی نجم آبادی در ادامه یادآور شد: قانونی شدن این طرح سبب خواهد شد، سیاست‌های پولی و مالی کشور در مسیر درست و قانومند قرار گیرد و با شفافیت همراه شود. علاوه بر این مسئله آنچه مورد توجه اعضای خانه ملت در بررسی این طرح قرار گرفت، حذف ربا برای توقف ایجاد نقدینگی و تورم وکاهش سوداگری بانک‌ها بود که از کار‌های بسیار پراهمیت در امر بانکداری است.

وی در این رابطه بیان کرد: هدف نمایندگان مجلس در رابطه با بررسی طرح بانکداری برطرف کردن مشکلات موجود در مسیر سیاست‌های مالی و پولی کشور است که هنوزهم به اتمام نرسیده و بخش‌هایی از آن در حال بررسی است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/OI7Uqh