امروز جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تمرکز بانک مرکزی بر عدم افزایش پایه پولی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: بانک مرکزی با عرضه ارز صادرکنندگان به صورت مستقیم در بازار نرخ ارز را به زیر ۳۰ هزار تومان برگرداند و نشان داد که در مدیریت قیمت ارز مشکلی وجود ندارد و آن را کنترل کرد.

به گزارش فراسو، بهروز محبی نیا، نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در رابطه با وصول درآمد ارزی به خبرنگار ایبِنا گفت: بانک مرکزی بعد از اتفاقاتی که در حوزه افزایش قیمت ارز روی داد و قیمت آن تا مرز ۳۳ هزار تومان پیش رفت، نشان داد که با سیاستگذاری درست می‌توان بازار را کنترل کرد.

وی درباره این سیاست بیان کرد: بانک مرکزی با عرضه ارز صادرکنندگان به صورت مستقیم در بازار نرخ ارز را به زیر ۳۰ هزار تومان برگرداند و نشان داد که در مدیریت قیمت ارز مشکلی وجود ندارد و آن را کنترل کرد. اما به واسطه سیاست‌های که در گذشته وجود داشت، مردم احساس رویکرد انقباضی در بانک‌ها را دارند.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار دراین رابطه افزود: رویکرد انقباضی به این معنا که تسهیلات در بانک‌ها به راحتی دریافت نمی‌شود، البته بانک مرکزی در این رابطه از شیوه‌های مانند اعتبارسنجی استفاده می‌کند. در دیداری هم که نمایندگان مجلس با آقای صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی برگزار کردند، این نتیجه به دست آمد که ملاحظاتی مدنظر قرار گیرد، زیرا مردم در گرو گذاشتن وثیقه مشکلاتی دارند، حل آن هم وظیفه حکمرانی در حوزه بانک است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه ابراز کرد: قطعا بانک مرکزی تا الان موفق نشان داده و بر عدم افزایش پایه پولی در کشور متمرکز است، بانک مرکزی در مجموع سیاست‌های خوبی را به اجرا گذاشته، امیدوار هستیم با توانمندی ارزی که در آینده کشور اتفاق می‌افتد، بسیاری از مشکلات در سایر حوزه‌ها نیز برطرف شود.

محبی نیا در این خصوص اظهار داشت: واردات خودرو از جمله کار‌هایی است که باید اتفاق افتد، زیرا هم تنظیم بازار انجام می‌شود و هم فضای خوبی در بازار خودرو به وجود می‌آید و مردم احساس می‌کنند که درآینده اتفاقات مثبتی به نفع آنان در حوزه خودروی روی خواهد داد. هنوز ارز انجام این کارمهیا نشده و شاید بانک مرکزی مراقبت می‌کند تا با کمبود ارز مواجه نشود، زیرا مسئله جدی در سال‌های اخیر فاصله بین عرضه و تقاضا در حوزه ارز بوده که این موضوع همواره سبب افزایش قیمت ارز و رشد تورم و مشکلات برای مردم خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/yUYvcd