امروز جمعه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خاندوزی: هدف دولت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای رفع نیازهای خرد مردم است

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های جدی در دولت سیزدهم کمک به رفع نیازهای خرد مردم از طریق وام قرض‌الحسنه است.

به گزارش فراسو، سید احسان خاندوزی روز یکشنبه در مراسم افتتاح مرکز ارتباط با مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، گفت: هدف از حضور در این مراسم حمایت از بانک‌های قرض الحسنه کشور است و یکی از برنامه‌های جدی در دولت سیزدهم کمک به رفع نیازهای خرد مردم از طریق وام قرض‌الحسنه است.

وی افزود: وزارت اقتصاد امسال با همکاری بانک‌های دولتی و شبکه بانکی کمک کرد تا سرمایه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به دو برابر افزایش یابد و تا پایان سال برای دومین بار افزایش سرمایه این بانک را مورد حمایت قرار می‌دهیم تا قدرت اعتباردهی برای رفع نیازهای خرد مردم افزایش یابد.

وزیر اقتصاد گفت: به لحاظ شاخص‌های جهانی بهترین عملکرد را در بانک‌های قرض‌الحسنه داریم و بانک مهر ایران یکی از بهترین بانک‌ها در موضوع کفایت سرمایه است که پایین‌ترین تسهیلات معوق یا غیرجاری را در شبکه بانکی دارد. همچنین در یک سال گذشته بیش از ۸۰ درصد منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران افزایش یافته است و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا کرده است.

سال ۱۴۰۱ سال خبرهای خوب برای بانکداری قرض‌الحسنه است

خاندوزی درباره عدم پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک‌ها به متقاضیان بیان کرد: بر اساس گزارش‌های ارسالی به وزارت اقتصاد برای کنترل نقدینگی بانک‌ها با محدودیت بیشتری برای اعطای تسهیلات مواجه هستند، به ویژه در پرداخت تسهیلات خرد این موضوع نمود بیشتری دارد و موجب نارضایتی بسیاری از مراجعه کنندگان شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید رییس جمهوری برای تسهیل شرایط برای دسترسی به تسهیلات خرد یکی از راهکارها این است که منابع بیشتری برای قرض‌الحسنه فراهم کنیم همچنین باید مشوق‌هایی از طرف بانک مرکزی برای افزایش منابع بانک‌های قرض‌الحسنه در نظر گرفته شود تا دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی گردش منابع خود را در بانک‌های قرض‌الحسنه داشته باشند و این برنامه‌ها به طور جدی در دستور کار بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است و امسال سال خبرهای خوب برای بانکداری قرض‌الحسنه خواهیم داشت.

خاندوزی بیان کرد: اخیرا نیز مذاکراتی با بانک مرکزی داشته‌ایم تا بیش از این، زمینه و فرصت برای تقویت قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های قرض‌الحسنه فراهم شود.

واکنش وزیر اقتصاد به افزایش سود بین بانکی به ۲۱.۳۱ درصد 

 احسان خاندوزی در پاسخ به سوال ایسنا درباره عبور سود بین بانکی از ۲۱ درصد و رسیدن آن به ۲۱.۳۱ درصد، اظهار کرد: سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مسئله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.

بانک‌ها برای وام دادن محدودیت منابع دارند

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بانک‌ها به دلیل نبود بودجه و سخت‌گیری در اخذ ضامن، وام نمی‌دهند، گفت: اخباری که به وزارت اقتصاد می‌رسد بیانگر این است که در راستای اعمال کنترل‌های بیشتر بر افزایش نقدینگی، بانک‌ها با محدویت‌های بیشتری برای اعطای تسهیلات به ویژه وام‌های خرد و قرض‌الحسنه مواجه شده‌اند که موجب نارضایتی متقاضیان شده است. با توجه به اینکه رئیس جمهور بر تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات قرص‌الحسنه تاکید دارند، باید منابع بانک‌های قرض‌الحسنه در جهت اعطای تسهیلات افزایش یابد.

خاندوزی در ادامه با تاکید براینکه برای افزایش سرمایه بانک‌های قرض‌الحسنه اقدام می‌کنیم و بانک مرکزی نیز باید مشوق‌هایی برای افزایش منابع این بانک‌ها در نظر بگیرد، گفت: حتی لازم است که دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی گردش منابع در بانک‌های قرض‌الحسنه داشته باشند تا این بانک‌ها در راستای رفع نیازهای مردم بهتر عمل کنند.

وزیر اقتصاد وعده داد که سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای بانک‌های قرض‌الحسنه خواهد بود.

جزئیات تسهیلات اشتغال با نرخ سود ترجیحی

بر پایه این گزارش، وی درباره جزئیات آیین‌نامه تسهیلات تبصره ۱۸ گفت: قانون‌گذار از پنج سال پیش، تسهیلات کمک به اشتغال و تولید را در تبصره ۱۸ قانون بودجه تجمیع کرد و از سال ۱۴۰۰ با تسهیلات شبکه بانکی تلفیق کرد تا به صورت اهرمی عمل کند. بر اساس این آیین‌نامه این تسهیلات، دستگاه‌های اجرایی پس از آنکه تایید اجرای طرح‌های اشتغالزایی خود را گرفتند، می‌توانند با نرخ سود ۹ درصد از تسهیلات اشتغال بهره‌مند شوند.

خاندوزی با بیان اینکه تولیدکنندگانی که بتوانند در سال ۱۴۰۱ اشتغال ایجاد کنند از تسهیلات اشتغالزایی با نرخ سود ترجیحی استفاده کنند، افزود: البته، سود این تسهیلات برای برخی از بخش‌های تولیدی بسته به تناسب موضوعات مختلف، ۱۲ درصد است و ۱۰ درصد از کل این تسهیلات به اشتغال در حوزه دانش‌بنیان اختصاص می‌یابد و ۵۰ درصد آن صرفا به تولیدات صادرات محور اعطا می‌شود. همچنین، هر استان بسته به شاخص بیکاری و محرومیت خود می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که استان‌هایی با شاخص بیکاری و محرومیت بیشتر، سهم بیشتری هم در دریافت این تسهیلات خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار فراسو، سید سعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حاشیه این مراسم با اعلام  رشد ۱۵۰ درصدی پرداخت وام ازدواج طی یک سال گذشته از سوی این بانک و افزایش ۸۰ درصدی منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران در زمان استقرار دولت سیزدهم، گفت: با تلاش همکاران ما در شعب در یک سال گذشته موفق شدیم بیش از ۲ میلیون و هفتصد هزار فقره وام به ارزش ۷۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کنیم و در ۴ ماه سال ۱۴۰۱ نیز  مجموعاً ۸۳۰هزار فقره وام به ارزش ۲۷هزار میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.
وی همچنین از پیوستن بانک قرض الحسنه مهر ایران  باشگاه ۱۰۰هزار میلیارد تومانی‌ها خبر داد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Zb2yCq